Atunci când te referi la Audi Q3, te aştepţi să fie vorba de o maşină cu aspect de SUV potrivită doar pentru oraş sau pe asfalt, din care să coboare o corporatistă speriată de borduri sau un băiat de Dorobanţi. Ciudat, testul cu noul Q3 spulberă aceste prejudecăţi şi îţi răstoarnă un pic ierarhiile, în ciuda aspectului său de crossover, adică de maşină bună la toate care riscă să nu fie bună la nimic.
Atunci când Audi a ridicat mănuşa aruncată de BMW şi i-a replicat lui X1 cu un Q3, nemţii de la Ingolstadt trebuia să fie foarte atenţi: bavarezii reuşiseră deja o maşină extrem de bună, iar marja de eroare era foarte mică. Simpla recarosare a unui VW Tiguan (pe a cărui platformă este construit Q3) nu era de natură să convingă fanii Audi, aşa că s-au depus eforturi ca noul venit să aparţină realmente familiei.
Audi până la capăt
Atât aspectul exterior, cât şi ceea ce regăsim la interior ne demonstrează că suntem în prezenţa unui membru cu drepturi depline al familiei Audi: botul germanic are o agresivitate accentuată de luminile LED, grila frontală este supradimensionată, iar spatele e muscular. Toate acestea emană încredere în sine şi au un singur scop: să compenseze dimensiunile mici ale maşinii cu un aer serios de SUV. Nemţii au avut grijă mare să nu care cumva să semene cu un break, în fond exact tipul de maşină pe care îl înlocuieşte din punct de vedere al utilităţii.
La interior regăsim acelaşi aer sobru de pe Q7 şi Q5, cu o tentă de lux evidentă în echipările medii şi superioare. Spaţiul este suficient pentru patru adulţi datorită ampatamentului de 2,6 metri, cu condiţia ca cei din spate să nu fie excesiv de înalţi. Ai unde să pui mici obiecte precum sticluţe, telefonul mobil, un aparat foto sau o hartă, iar la nevoie bancheta din spate se poate rabata asimetric pentru a extinde cei 460 de litri standard ai portbagajului la un maximum de 1.365 litri, cu o lăţime de 1 metru şi o suprafaţă plană de încărcare. Ca la toate modelele Audi, sistemul audio este excelent, comenzile sunt la îndemână, iar la nevoie poţi înveseli atmosfera de la bord cu trapa panoramică opţională.
Nu doar pe asfalt
În versiunea testată, un 2.0 TDI quattro de 177 CP, Q3 se comportă exact aşa cum trebuie: rapid în reacţii datorită cuplului mare (380 Nm) şi a cutiei de viteze S Tronic, care nu doar că schimbă extrem de repede, dar ştie şi să retrogradeze la nevoie, oferindu-ţi frână de motor, agil în oraş, acolo unde dimensiunile compacte şi poziţia mai înaltă la volan te ajută să te strecori prin trafic, distractiv în viraje, pe care le poţi aborda cu putere fiind ţinut pe trasă de sistemul de tracţiune integrală quattro, precum şi de o sumedenie de sisteme de asistenţă a şoferului.
Una peste alta însă, Q3 nu e neapărat o maşină distractivă la condus şi nu te lasă să te joci cu ea pe asfalt – e mai puţin amuzantă decât un X1 in viraje iar derapajele sunt greu de obţinut. Dar nici nu-şi propune asta; dimpotrivă, sistemul Active Lane Assist îţi ţine automat maşina pe banda de rulare, la nevoie, iar în oraş sistemul Park Assist îţi parchează automat maşina. Un pilot autoadaptiv care să regleze viteza în funcţie de maşinile din faţă şi să frâneze automat ar fi completat perfect tabloul!
În schimb, odată ieşit de pe asfalt, am rămas stupefiat de ce ştie să facă trenul său de rulare pe drumurile desfundate de ţară. Mă aşteptam ca suspensiile ferme să arunce maşina de colo-colo prin şleaurile din mijlocul Bărăganului prin care am dus-o. Nici pe departe, chiar şi la 80 km/h maşina rămâne stabilă pe macadam şi reuşeşte să înghită gropi succesive care ar arunca cât colo modele mult mai versate, fără să simţi mare lucru în habitaclu. Nu e însă un model cu care poţi ieşi off-road, din cauza consolei faţă mult prea lungi şi a gardei la sol destul de mici. Păcat!
Consumul mediu oficial de 5,9% e departe de adevăr, dar chiar şi la cei 8,7% obţinuţi în test, Q3 nu stă deloc rău căci vorbim totuşi de o maşină de 177 CP capabilă să accelereze de la 0-100 km/h în 8,2 secunde. Preţul modelului testat începe de la 38.300 euro cu TVA inclusă, însă poate sări de 55.000 de euro pentru un model dotat cu toate gadgeturile pe el.
Nemţii au reuşit aşadar să poziţioneze foarte bine noul Q3: ce pierde la precizie şi agresivitate pe şosea, câştigă la versatilitate. Departe de a fi doar o maşină de fiţe, e un Audi realmente bun la toate, una dintre cele mai interesante maşini testate de mine anul acesta.
Audi Q3 2.0 TDI quattro S Tronic
Motor: 1.968 cmc, motorină
CP: 177/4.200 rpm
Cuplu maxim: 380 Nm / 1.750 rpm
Lungime, lăţime, înălţime: 4.385/1.831/1.590 mm
Greutate la gol: 1.660 kg
Transmisie: automată 7+1
Ampatament: 2.603 mm
Rezervor: 64 litri
Portbagaj: 460 litri
Viteza maximă: 212 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 8,2 s
Consum urban, extraurban, mixt: 7,0%, 5,3%, 5,9%
Emisii CO2: 156 g/km
Preţ de bază: 38.300 euro cu TVA inclusă