1.9 C
București
sâmbătă, 11 ianuarie 2025
AcasăInvestigații România LiberăConducta care a rupt Moldova de Ardeal

Conducta care a rupt Moldova de Ardeal

Compania de Autostrăzi şi Transgaz îşi dispută de cinci ani de zile soarta unei conducte de gaz învecinate cu un pod, motiv pentru care acesta zace nereparat, iar traficul rutier e redirecţionat pe un drum judeţean, cu un ocol de o sută de kilometri.

 

Traficul pe unul din cele două drumuri europene de legătură dintre Moldova şi Transilvania, res­pectiv E 574, stă blocat de cel puţin cinci ani de zile deoarece Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu a reuşit, deşi se străduieşte, să repare un pod. Valoarea lucrărilor de reparaţii ar fi de câteva sute de mii de euro. Este vorba de podul de peste râul Oituz, pe DN 11 (E 574), în zona localităţii Poiana Sărată, aproape de Oneşti, care leagă centrul Moldovei de cel al Ardealului. Podul a fost făcut acum 50 de ani şi nu a fost niciodată reparat.

Din cauza stării sale precare, Ministerul Transporturilor a limitat anul trecut încărcarea maximă a vehiculelor care îl traversează la 11,5 tone, faţă de 40 de tone cât e masa maximă a unui camion încărcat. Circulaţia pe pod se desfăşoară pe o singură bandă situată pe mijlocul podului la o viteză maxim admisă de 20 kilometri pe oră. Pentru a trece munţii, şoferii sunt nevoiţi să folosească un drum judeţean situat mai la nord, care presupune un ocol de 100 de kilometri. Dacă se încumetă însă să folosească podul, ei sunt amendaţi de Autoritatea Rutieră Română (ARR), care stă la pândă în zonă. „Este o bătaie de joc. Rupem camioanele pe ruta ocolitoare prin Miercurea Ciuc, şi ARR stă la pândă la ieşirea din Oneşti. Noi plătim roviniete şi ei efectiv îşi bat joc de noi”, se plânge un şofer profesionist.

O ţeavă imposibil de mutat

In 2007 se programează începerea lucrărilor la pod, acestea urmând să fie făcute de către firma Pa&Co, al cărei sediu este în localitatea învecinată Oituz. Firma în cauză câştigă licitaţia în octombrie 2007.

Valoarea lucrărilor este stabilită la 1,46 milioane de dolari SUA. Firma în cauză are nenumărate contracte de reabilitare, nu numai a acestui pod, ci şi a altor tronsoane învecinate din DN 11.

Efectuarea lucrărilor de reparaţie a podului de la Poiana Sărată, presupunea realizarea unei variante ocolitoare pentru această trecere situată într-un defileu. Cum într-o parte este versantul muntelui, singura posibilitate era realizarea podului de ocolire între podul ce trebuia reparat şi celălalt versant al muntelui.

Pe amplasamentul variantei se găseşte însă o conductă a Transgaz. „Iniţial, cei de la Transgaz au fost de acord cu protejarea conductei magistrale, apoi însă s-au răzgândit şi au spus că nu acceptă”, spune un fost director al CNADNR. Pe lângă contractul de reparare a podului, CNADNR mai semnează şi un alt contract, în valoare de 826.490 lei, cu firma băcăuană Conbac, pentru construirea variantei ocolitoare. Realizarea acesteia nu poate începe deoarece apare din nou problema reţelei de gaz care trebuie mutată. „Lucrările nu au început deoarece nu s-a găsit o soluţie la conductă. Cei de la gaze nu permit ca varianta ocolitoare să treacă la 30-50 de centimetri de conductă”, spune o persoană din conducerea firmei Conbac.

CNADNR şterge cu buretele şi o ia de la capăt

După ce a eşuat în găsirea unei soluţii împreună cu Transgaz, CNADNR a decis să ia problema de la început. Compania a demarat o licitaţie de selecţie a unei firme care să îi facă un studiu de fezabilitate şi o docu­mentaţie tehnică pentru viitoarele lucrări, care nu se ştie dacă vor fi de reparaţii sau chiar de construire a unui pod nou.

3.529 de poduri sunt în România, cu o lungime totală de 150 km.

100 de poduri au în jur de 100 de ani vechime.

171 de poduri nu se ştie când au fost construite.

630 de poduri sunt în stare critică.

1.029 de poduri sunt scadente la reparaţii capitale.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Poluare iminentă pe litoralul românesc al Mării Negre. De unde provine pata de carburant

E dezastru ecologic în Marea Neagră, iar autoritățile române sunt în alertă. O pată uriașă de carburant ar putea ajunge pe litoralul nostru, după...

Poluare iminentă pe litoralul românesc al Mării Negre. De unde provine pata de carburant

E dezastru ecologic în Marea Neagră, iar autoritățile române sunt în alertă. O pată uriașă de carburant ar putea ajunge pe litoralul nostru, după...

Călin Georgescu a transmis într-un interviu că NATO va ataca Rusia din România

Călin Georgescu răspândește din nou informații false. Într-un interviu, el i-a spus unui fost soldat american, fără a avea dovezi, că NATO va ataca...
Ultima oră
Pe aceeași temă