Echilibrul financiar precar al companiei de stat este stricat de penalităţile uriaşe de plată.
Doi factori vor împiedica CFR Marfă SA, operatorul naţional de transport feroviar, să obţină profit anul acesta, arată datele economice ale companiei, valabile la opt luni, prezentate la finele lunii trecute Consiliului de Administraţie de către managementul acesteia.
În pofida unei ameliorări sesizate la nivelul veniturilor înregistrate şi a cheltuielilor, compania va avea în 2012 al patrulea an consecutiv pe pierderi.
Cifrele oficiale menţionează o reducere a pierderilor de la 146 milioane lei, nivel valabil pentru primele opt luni ale anului trecut, la 51 milioane lei pentru perioada ianuarie-august.
Conducerea CFR Marfă se încălzeşte cu gândul că dacă nu ar fi avut penalităţi de plată pentru datoriile de 1,62 miliarde lei (376 milioane euro), rezultatul pe primele opt luni ar fi fost aproximativ neutru. Rezultatul din exploatare neinfluenţat de penalităţi la 31 august este o pierdere de doar 835.000 lei, adică 200.000 de euro, arată în raportul menţionat conducerea CFR Marfă.
Societatea a plătit pentru carburanţi cu 24,4% mai mult, ca urmare a creşterii cantităţii de mărfuri transportate (cu 20%) dar şi a majorării preţului la motorină.
De patru ori mai multe minereuri transportate
Grupele de cantităţi de marfă transportate au înregistrat în marea lor parte o creştere. Cea mai evidentă a fost în cazul minereurilor (403%), metalelor, îngrăşămintelor şi lemnului, unde majorările au fost de câte 25%. Aceasta înseamnă că CFR Marfă va recupera puţin în 2011 din piaţa pierdută în favoarea operatorilor privaţi.
Surse din cadrul companiei au declarat ziarului România liberă că sunt speranţe ca această cotă, situată la începutul anului undeva la 50%, să crească la 60%.
Cu aproape 50% mai puţini angajaţi
Faţă de finele anului 2010 când CFR Marfă avea 10.904 angajaţi, la sfârşitul lunii august 2011 la societate mai erau 8.401, însă începuse disponibilizarea altor 2.581. Aceasta înseamnă că în doar un an compania a renunţat la 5.084 salariaţi, adică aproape 50% din aceştia. Cheltuielile de personal au fost la nivelul de 82,25% faţă de anul trecut.
CFR Marfă, prinsă în menghina datoriilor şi creanţelor
Potrivit raportului, datoriile societăţii sunt de aproximativ trei ori mai mari decât creanţele acesteia, respectiv 1,62 miliarde lei, faţă de 511 milioane lei.
Cele mai mari obligaţii sunt către bugetul de stat (593 milioane lei) şi faţă de CFR SA (584 milioane lei, în contul utilizării căii ferate). CFR Marfă mai datorează băncilor aproximativ 100 de milioane de euro. BERD are de primit 1,22 milioane dolari SUA, Raiffeisen Bank 25,45 milioane lei iar un grup bancar este cel mai important creditor, cu creanţe de 82 milioane euro.
Compania are de primit grosul banilor tot de la firme de stat. Oltchim trebuie să îi dea 87 milioane lei, Complexul Energetic Craiova 31 milioane lei, iar CET Govora 17 milioane lei.