Cine nu şi-a permis până acum să achiziţioneze hainele produse de casa de modă Versace, va avea ocazia să o facă acum prin magazinele celebrului retailer suedez H&M.
Noua colecţie „Versace for H&M” include piese vestimentare legenda, specifice brandului Versace. Donatella, care conduce acum casa de modă, a ales sa combine designul-semnatura al raposatului sau frate Gianni, cu propriile ei creatii. Rezultatul a fost un melanj intre vechiul Versace si noul stil al casei.
Timp de cateva luni, pasionatele de moda au fost fierte la foc mic cu ajutorul zvonurilor si al imaginilor „scurse” pesemne accidental pe net. Asteptarea a luat sfarsit ieri, cand noua colectie a putut fi vazuta in toata splendoarea ei la prezentarea inaugurala care a avut loc la New York, intr-o locatie exclusivista de pe Hudson River.
Invitatii au fost socati de opulenta aproape neobrazata a show-ului care a eclipsat pana si spectacolele haute-couture oferite de case de moda elitiste.
Colectia a fost neunitara, imbinand elemente mai clasice, ca rochia neagra minimalista stil Elizabeth-Hurley, rochiile metalizate sau din piele si clasica leather-jacket, inspirate de stilul lui Gianni Versace, cu piese specifice noii directii de un kitsch exploziv abordate de Donatella.
De la rochii-peisaj in culori incendiare la colanti, imprimeurile floral-tropicale au facut legea. Galbenul, fuchsia, turcoazul, auriul si lila au fost culorile vedeta ale segmentului usor indoielnic, tipic Donatella, al colectiei.
Nici accesoriile nu au fost mai temperate, remarcandu-se prin combinatii intre geometrii conventionale si volume versatile: inelul cu petale de trandafir, bratara rock cu tinte si colierele opulente.
„Voiam sa combin momentele legendare, iconice ale casei Versace cu stilul nostru mai nou, mai extravagant”, a declarat Donatella referindu-se la diferentele stilistice ale colectiei.
Decizia casei de moda Versace, cunoscuta pentru elitismul sau, de a lucra cu retailerul suedez a venit ca o surpriza pentru lumea modei si a starnit discutii legate de directia in care se indreapta „high-fashion”-ul.
Moda a continut intotdeauna o componenta de clasa care a determinat optiunile vestimentare ale „consumatorilor” de textile. Imperecherea din ce in ce mai frecvent intalnita intre case de moda pentru „the rich” si retaileri de masa marcheaza, in viziunea celor din urma, sfarsitul erei dominatiei fashion-ului exclusivist.
„Oamenii cauta moda extravaganta, cu glamour. Opulenta Versace, facuta disponibila si consumatorilor H&M, este antidotul perfect impotriva crizei economice. Industria modei a dat gres lamentabil sezoanele trecute incercand sa faca moda sigura, practica si de calitate. Dar daca nu iti imprimi ADN-ul in haine, nu ai nicio sansa. Secretul este sa fii cat mai iesit din comun”, a declarat Donatella referindu-se la problema clasei in moda.
In ciuda promovarii exhaustive facute colaborarii intre H&M si Versace, asupra colectiei pluteste umbra gustului indoielnic al pieselor.
Intrebarea care s-a ridicat ca urmare a rezultatelor vestimentare ale parteneriatului a fost: poate high-fashion-ul sa se muleze pe tiparele mai umile ale modei de masa, fara sa sacrifice bunul-gust?
Raspunsul variaza intre un „nu” vehement si un „poate”, bazat pe cele cateva creatii din colectie care sunt replicile modeste, dar elegante, ale stilului raposatului Gianni.
Anul 2004 a fost un an-revelatie pentru fashion-retailerul suedez H&M. Lansarea colectiei „Karl Lagerfeld for H&M” in luna noiembrie a marcat debutul unei noi strategii de promovare a principiului intemeietor al brandului: moda de calitate pentru toate buzunarele.
Desi initiativa a fost primita cu scepticism atat de lumea modei cat si de cumparatori, colectia celebrului designer german a fost un succes instant. In orasele mari, cu o solida traditie fashion, ea s-a vandut integral in doar o ora de la lansare.
In ciuda profitului masiv scos de companie, Karl Lagerfeld a anuntat ca nu va mai lucra niciodata pentru H&M, declarandu-se dezamagit de politica retailerului. La momentul respectiv, creatorul de moda a marturisit ca brandul suedez i se pare „apoteoza snobismului, vopsita in culorile stridente ale anti-snobismului”.
Dezamagirea lui Lagerfeld a fost cauzata de faptul ca H&M a creat foarte putine haine si multi oameni nu au putut sa isi procure creatiile.
„Scopul meu cu aceasta colectie a fost sa le ofer sansa admiratorilor mai putin instariti ai muncii mele sa-si procure o piesa semnata Lagerfeld. Dar politica defectuoasa a H&M i-a privat pe multi de aceasta oportunitate. De aceea, n-o sa mai lucrez niciodata cu compania”, a recunoscut Lagerfeld.
In ciuda feedback-ului negativ primit de la excentricul designer, H&M nu au renuntat la ideea lor si au continuat, an dupa an, sa aleaga cate un creator celebru care sa semneze o colectie sezonala pentru ei.
Desi casele de moda alese aveau ca public tinta oamenii din clasele sociale privilegiate, acestea si-au sintetizat viziunea intr-o suita de imagini, croiuri si materiale reprezentative pe care le-au concentrat intr-o colectie limitata, produsa de H&M in asa fel incat sa fie accesibila ca pret.
Prin garderobele H&M s-au perindat rand pe rand Viktor & Rolf, Stella McCartney, Lanvin, Matthew Williamson, Kylie Minogue, Madonna, Roberto Cavalli, Comme des Garcons, Elin Kling si Jimmy Choo.
Un posibil motiv pentru decizia casei de moda italiene de a se reorienta spre consumatorii din clase sociale mai putin instarite ar fi criza financiara majora prin care a trecut Versace in 2009.
Pierderile inregistrate de companie au fost de aproximativ 50 de milioane de euro. Acestea au fost cauzate de vanzarile slabe si de lipsa de cerere pe piata a creatiilor vestimentare semnate Versace. Au urmat o serie de restructurari drastice prin care compania urmarea sa reduca numarul muncitorilor pentru a face economii.
Gurile rele spun ca Versace nu si-a revenit pe deplin si ca inregistreaza in continuare pierderi majore din cauza preturilor prohibitive. Alegerea de a lansa o colectie de „mass-fashion” impreuna cu H&M este justificata de dorinta brandului italian de a-si spori profitul si vizibilitatea, chiar si cu pretul bunului-gust.