Proiectul de buget trebuie să se caracterizeze, din punctul de vedere al FMI, prin „prudenţă, prudenţă şi iarăşi prudenţă”. Totuşi, opoziţia, dar şi puterea văd posibile reduceri de taxe, creşteri de salarii şi indexări de pensii. Ce va prima în Parlament: interesul electoral sau analiza obiectivă?
Pentru a se putea încadra în ţintele de deficit negociate, Guvernul Boc spune că nu ia în considerare pentru 2012 reducerea TVA sau a cotei unice şi nici creşterea cheltuielilor prin recuperări de salarii şi indexări de pensii. De la aceste premise va fi construit proiectul de buget pe care Guvernul Boc îl va depune în Parlament după finalizarea discuţiilor cu reprezentanţii FMI şi Comisiei Europene. Ca şi în alte cazuri, planurile Guvernului s-ar putea „împotmoli” în Legislativ atât din cauza opoziţiei, cât şi a propriilor parlamentari, în condiţiile în care apropierea alegerilor accentuează presiunea exercitată din teritoriu spre centru. Mai exact, unii senatori şi deputaţi ai puterii ar dori să se poată lăuda în campanie, la locale sau la parlamentare, cum au forţat ei Guvernul să crească salarii şi pensii, să dea bani pentru construirea şcolii sau dispensarului din localitate. Aceiaşi parlamentari refuză, tot din considerente electorale, să-şi asume măsurile dure promovate de propriul Guvern (vezi, de pildă, Legea asis-tenţei sociale, tergiversată în Senat pentru că „aleşii” PDL şi UDMR nu vor ca, de la 1 ianuarie 2012, să fie împu-ţinate ajutoarele sociale).
Mai puţini bani la investiţii
Cu numai o săptămână înainte de sosirea delegaţiei comune FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială, deputaţii UDMR au cerut conducerii Uniunii să ceară Guvernului ca în 2012 să fie majorate salariile bugetarilor şi să fie indexate pensiile. Iar pentru a vă face o idee despre cât de mare este dorinţa parlamentarilor UDMR, vă spunem că, potrivit surselor, aceştia au cerut liderilor Uniunii să insiste în găsirea fondurilor necesare, chiar dacă asta înseamnă limitarea bugetului alocat investiţiilor în 2012.
„Soluţia” reducerii investiţiilor a fost înaintată şi de liderii USL. Este vorba de suspendarea Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, aprobat de Parlament în 2010, gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Ministerul Mediului şi gândit pentru 2011-2020. So-cial-demo-cra-ţii şi liberalii invocă însă în sprijinul cererii de suspendare, faptul că banii ar avea „destinaţie strict politică”, către firmele apropiate puterii. Despre indexarea pensiilor şi revenirea la salariile de dinaintea reducerii cu 25% au vorbit şi liderii UNPR şi chiar membrii Guvernului. De pildă, ministrul de Fi-nanţe, Gheorghe Ialomiţianu, a anunţat de mai multe ori pe parcursul anului 2011 că vor creşte pensiile de la 1 ianuarie 2012, pentru ca acum să spună că ar fi cea mai bună variantă menţinerea la nivelul actual.
Reducerea CAS şi TVA
Pentru a nu îngreuna dezbaterile şi votul în Parlament pe proiectul de buget pentru 2012, USL a avansat zece propuneri de care Guvernul să ţină cont. Măsurile sunt împărţite în două categorii: „pentru crearea de locuri de mun-că şi relansarea rapidă a economiei” şi „pentru a aduce venituri suplimentare la buget”. În prima categorie au fost incluse reducerea CAS şi TVA (în cazul celei din urmă taxe, reducere gradată, până se ajunge la 19%), introducerea unei scheme speciale de TVA pentru agricultură, menţinerea cotei de finanţare de la buget pentru proiectele derulate cu bani europeni, dar şi indexarea pensiilor cu rata inflaţiei plus 50% din creşterea salariului mediu brut pe economie. În schimb, pentru a aduce venituri suplimentare la buget, USL propune, pe lângă suspendarea investiţiilor, reducerea la jumătate a cheltuielilor cu bunuri şi servicii, menţinerea contribuţiei actuale la Pilonul II de pensii şi stimularea atragerii fondurilor europene. Liderii USL spun că cele zece măsuri propuse ar aduce bugetului un plus de circa un miliard de euro. Măsurile, care vor fi prezentate şi FMI, au fost deja catalogate de reprezen-tanţii puterii drept „populiste”.
Guvernul şi-ar putea asuma iar răspunderea
Tot din perspectiva „prudenţei” pentru 2012, coaliţia trebuie să adopte rapid Legea asistenţei sociale, tergiversată în Senat până la adoptare tacită. Pentru ca legea să poată fi aplicată de la 1 ianuarie 2012, coaliţia îşi propune să o dezbată şi să o voteze până la 1 decembrie. Dacă acest plan nu reuşeşte, nu este exclus să se discute de o nouă asumare de răspundere. De altfel, o astfel de măsură este luată în calcul şi pentru adoptarea proiectului de modificare a sistemului de promovare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.