19.6 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăLifestyleFoodJean-Claude Ellena, magicianul parfumurilor

Jean-Claude Ellena, magicianul parfumurilor

Creator celebru de parfumuri, Jean-Claude Ellena îşi exercită pasiunea pentru casa de lux Hermes şi în această vară a dezvăluit în „Jurnalul unui parfumeur” câteva secrete de fabricaţie a nectarelor olfactive pe care le creează.

Jean-Claude Ellena se defineşte ca un nomad al vremurilor moderne. Fiecare călătorie îi rămâne în memorie ca fiind dominată de mirosuri. De flori, de ape, de ambient, dar declară că nu este interesat să „dubleze” natura, ci caută să redea propria viziune. „Parfumul este o minciună care spune adevărul.” El a pus grădini speciale în elegante flacoane cu parfumuri, iar creaţiile sale devenite celebre încântă de ani de zile universul feminin şi pe cel masculin. Dar, deşi există milioane de utilizatori de parfumuri, puţini sunt cei care ştiu cine este în spatele fiecărei arome ameţitoare  închise în micile şi elegantele flacoane vândute de celebre case de lux.

Faimosul creator de parfumuri Jean-Claude Ellena face parte din branşa foarte specială a aşa-numitelor „nasuri”, el ajungând la performanţa de a folosi „doar” 200 de substanţe pentru a compune un parfum, în loc de 1.000-1.500, câte folosesc concurenţii săi. Parfumeur exclusiv al casei Hermes din 2004, Jean-Claude Ellena este un bărbat de o eleganţă discretă, cu păr grizonat şi ochi surâzători. Născut la 7 aprilie 1947 la Grasse, acest autodidact a debutat la 16 ani ca elev, apoi asistent parfumeur la Givau-dan. În 1976 a produs primul său mare succes – First de la Van Cleef&Arpels.

În atelierul său din sudul Franţei, situat într-o casă ascunsă printre pini şi care plonjează în apele turcoaz ale  Mediteranei din Golful Antibes, el vorbeşte rarilor ziarişti despre magia călătoriilor, despre magia grădinilor. În faţa unui suport care conţine peste 200 de flacoane cu materii prime, „nasul” casei Hermes declară că este „un iluzionist”.

Omul cu „nasul” în vânt

Desigur că Ellena este înzestrat cu un excepţional simţ olfactiv dar în această meserie specială trebuie să cunoşti şi foarte multă chimie. El alege dintre esenţele sintetice câteva cu care impregnează un şerveţel şi obţine, ca prin magie,  mirosul căpşunii.„Când degustaţi acest fruct, 400 de molecule diferite anunţă creierul că este vorba de o căpşună. Eu caut să reproduc acelaşi efect cu elemente din ce în ce mai puţine. Este jocul meu în parfumerie. Confraţii mei jonglează cu 1.000 de substanţe diferite, dar eu încerc mereu să reduc paleta.

Cu cât avansez în carieră cu atât mai mult simt nevoia să restrâng. Parfumeria părinţilor mei (tatăl său a fost parfumeur – n.r.) avea ceva «imperialist», era vorba de creaţii desăvârşite, complexe. Adică, era totul făcut în aşa fel încât nu mai era nimic de adăugat. Eu îmi imaginez parfumuri desăvârşite, dar nu încheiate, finite. Parfumurile care sunt percepute fără să ameţească, cum este Voyage al casei Hermes, invită la plecare fără să precizeze destinaţia”. Graţie primelor note  care împing spre acţiune, „primiţi o lovitură olfactivă, un şut în fund”. Apoi, blândeţea şi moliciunea din siajul santalului care se invită la drum. „Trilogia parfumurilor Jardin d’Hermes evocă deja escapade şi plecări aiurea, fără destinaţie, un joc îmbibat cu elan şi confort. Este de ordinul voiajului personal, imaginar… Simţim acest parfum şi ne inventăm un periplu”.

Mi s-a vorbit atât despre Assuan, încât îmi imaginasem deja parfumul. Când am ajuns acolo era foarte cald şi nu am simţit nimic. Nimic din ce îmi imaginasem. Nici un miros de iasomie sau de flori de portocali. Eram panicat, dezamăgit. Abia după ce mi-am regăsit zâmbetul am fost în stare să construiesc noul meu puzzle. Am început cu mirosul sicomorului, apoi, în cursul unei promenade
într‑un sat nubian, am descoperit mango verde. Zdrobind un fruct în mână, am simţit o multitudine de mirosuri. Aveam «firul conducător» al noului parfum, în jur grefându-se lotusul, Nilul, pepenele verde.” La întoarcere, în avion, am scris formula parfumului cu toate componentele şi proporţiile (70% din formula definitivă). Şi am mai lucrat trei luni la res-tul de 30% – finisarea, siajul, persistenţa pe piele.”

Aventura „grădinilor”

„În urmă cu câţiva ani,  Jean-Louis Dumas de la Hermes a lansat tema Mediteranei şi ideea de a face o grădină – Jardin. A apelat la mine iar parfumul a cunoscut o pasiune rapidă. În-cân-taţi de acest succes am dorit să prelungim experienţa grădinilor. Jardin en Mediterranée este rezultatul unei invitaţii de a vizita grădina din Tunisia a Lei-lei Manchari (director artistic la Hermes). A fost o experienţă intensă. Demersul a fost acelaşi pentru Jardin sur Nil. Am plecat la izvoarele Nilului şi acest nou parfum mixt a fost conceput pentru a stimula gândul.”

Este un parfum perfect în spiritul parfumeurului parizian, reprezentativ pentru stilul Jean-Claude Ellena, care declară că este un nomad al timpurilor moderne. „Nu sunt un fan al călătoriilor, dar îmi plac întâlnirile. O persoană, un tablou, o lectură sunt suficiente pentru a mă pune pe pistă. Aventura grădinilor nu a luat sfârşit. Mi-ar plăcea să creez o grădină în China, un parfum dedicat acestei ţări care mă fascinează. În ochii mei, grădinile sunt reprezentarea unei  lumi. Într-o grădină putem citi personalitatea, spiritul unui popor. Punând-o într-un flacon, am impresia că scriu puţină istorie.

Pentru Hermesessence Paprika Brasil, de exemplu, m-a inspirat un pasaj din Tropice triste, mai exact pagina 39, unde Claude Levi-Strauss vorbeşte despre mirodenii. Am intrat în rezonanţă, am gândit un parfum, am început să scriu materialele, am ajustat, am rectificat. Uneori, am impresia subită că am apucat pe o cale greşită. Atunci refac drumul la bifurcaţie, îl părăsesc şi revin mai târziu. Se întâmplă ca o compoziţie să se impună ca o evidenţă într-un timp minim, cum a fost cazul cu Jardin en Mediterranée. Atât de rapid încât, pentru această primă colaborare cu Hermes, în urmă cu şapte ani, prezentarea a fost deliberat întârziată de teama de a nu fi fost luat în serios.”

Ellena povesteşte despre viaţa de creator înainte de Hermes, când a lucrat la freelancer. „Am conceput un nou parfum pentru plăcerea mea, eliminând din componenţa lui ce nu conta, încât în final au rămas 19 substanţe. Era o viziune nouă. Trei ani l-am prezentat la cei mai mari lideri din domeniul parfumeriei. A fost respins pentru că nu se încadra în planurile lor de marketing. În final, a fost reţinut de casa Bulgari. Discuţia s-a purtat doar referitor la emoţiile şi senzaţiile pe care le poate evoca şi parfumul botezat L’Eau Parfumeé au Thé Vert a cunoscut un succes atât de mare încât a inspirat CK One de la Calvin Klein. A fost şi la originea unei cotituri decisive a carierei mele. Am decis că s-a terminat cu compromisurile, cu caietele dictate de marketing.”  Text Box:

Cele mai citite

Tensiunea mică: cauze, simptome și tratament

Tensiunea arterială reprezintă forța cu care sângele împinge împotriva pereților arterelor atunci când este pompat de inimă. Dacă valorile sale scad sub 90/60 mmHg,...

VIDEO. Botoșani – Gloria Buzău, meci cu 6 goluri! Cinci reușite după pauză

Meciul dintre FC Botoșani și Gloria Buzău, disputat în cadrul etapei a 10-a din Superliga, s-a încheiat cu un spectaculos 3-3, fiind unul dintre...

Ucraina se teme că Rusia spionează cu ajutorul Telegram și interzice aplicația

Ucraina a interzis utilizarea aplicației de mesagerie Telegram pe dispozitivele oficiale utilizate de oficiali de stat, personal militar și angajați importanți, deoarece consideră că...
Ultima oră
Pe aceeași temă