Dacă deschizi Google şi cauţi (în limba engleză) „biserică”, „Vechiul Testament”, sau chiar „prieten”, unul dintre primele site-uri care apar este cel al Bisericii lui Isus Hristos a Sfinţilor din Zilele din Urmă.
În era internetului, comunitatea mormonă a găsit o modalitate de a domina ce e considerată azi cea mai importantă sursă de informaţii: motorul de căutare, scrie The Washington Post
Oficiali ai Bisericii spun că totul se rezumă la a controla imaginea pe care o au ei. Fac asta de un secol sau mai bine. Acum, când doi membri ai congregaţiei concurează pentru candidatura republicanilor şi când un musical ajuns pe Broadway atrage mult atenţia asupra sectei, se riscă mult.
„Intervenim în conversaţie pentru că are loc o conversaţie despre noi şi avem şi noi ceva de spus,” a declarat Stephen Allen, şeful departamentului misionar al Bisericii.
„Atunci când cineva deschide Google-ul şi primele zece site-uri sunt făcute de oameni care ne dispreţuiesc, avem mult de pierdut in ceea ce priveşte mesajul nostru.”
Doctrina mormonilor le cere acestora să adune cât mai mulţi membri, iar purtătorii de cuvânt ai grupului religios profită de interesul care li se acordă în ultima vreme şi îşi pun la punct strategiile.
Totuşi, mai e un motiv: ultimele sondaje arată că majoritatea americanilor au păreri nefavorabile despre mormoni, în contextul în care aceştia numără şase milioane în Statele Unite – 1,7 la sută din populaţia adultă. Mulţi evanghelici, care reprezintă o parte importantă din comunitatea republicană, pun sub semnul îndoielii faptul că mormonii sunt, într-adevăr, creştinii.
Rămâne de văzut dacă acest lucru va afecta în vreun fel candidatura la preşedenţie a republicanilor Mitt Romney şi Jogn Huntsman, ambii mormoni.
În orice caz, ei nu lasă nimic la voia întâmplării. Mereu s-au făcut remarcaţi în lumea religioasă când venea vorba de marketing. Cu mult simţ practic, ei s-au numărat printre primele grupuri religioase care au avut un centru de relaţii publice, au făcut anunţuri de interes public şi au avut un număr cu apelare gratuită.
Biserica şi-a schimbat odată şi logo-ul, pentru a accentua cuvintele „Iisus Hristos”, apoi au revenit la denumirea „mormon” şi au încercat chiar să transforme denumirea într-o marcă înregistrată când aceasta a ajuns să fie mai bine cunoscută.
Dar nu numai Biserica oficială are department de relaţii publice. Luna aceasta, o grupare independentă a înfiinţat Liga de apărare a mormonilor, menită să monitorizeze tot ce se scrie despre ei. Membrii acestei grupări au ameninţat că vor confrunta orice scriitor care, din punctul lor de vedere, pune într-o lumină falsă Biserica.
Internetul a ajutat mica comunitate formată în America, dar a şi provocat-o, punând-o să înfrunte critici şi foşti mormoni înverşunaţi care îi atacă funcţionarea.
Cercetătorii care analizează utilizarea Web-ului şi experţii în managementul imaginii sunt impresionaţi de cât de mult folosesc mormonii internetul şi de impactul puternic al acestui fapt. Site-ul Credincioşilor din Zilele din Urmă, lsd.org, este cel mai vizitat dintre site-urile grupărilor religioase, iar conferinţele acestora sunt printre cele mai cotate pe Twitter atunci când au loc.
Strategia SEO a mormonilor
Conferinţele care au ca temă optimizarea motoarelor de căutare cuprind adesea dezbateri pe tema strategiilor SEO ale mormonilor. Specialiştii SEO se întreabă cum a ajuns Biserica să domine spaţiul Web destinat căutării de informaţii.
„Au făcut o cultură din a optimiza motorul de căutare,” este de părere Justin Briggs, un consultant care a postat pe blogul său un articol intitulat „Descifrând strategia SEO a mormonilor”, de altfel foarte citit. Briggs spune că Biserica a organizat multe campanii de educare a enoriaşilor, astfel că aceştia acum sunt conştienţi de puterea motoarelor de căutare şi oferă informaţii de calitate pe subiecte religioase, precum Noul Testament.
Experţii care nu au acces la detaliile strategiei SEO a mormonilor sunt de părere că succesul acestora este reuzltatul investiţiilor făcute de ei, efortului pe care l-au depus şi apropierii anormale dintre enoriaşi. Membrii comunităţii participă aproape mereu la reuniunile bisericii locale, verifică anunţurile oficiale şi fac trimiteri la tot ce e scris despre mormoni prin propria lor blogosferă, intitulată Bloggernacle.
Unii experţi cred că biserica se foloseşte şi de o campanie de „construire a link-urilor”. Membrii ei conving multe persoane să acceseze link-urile dorite, plasându-le astfel printre primele cotate. Oficialii Creştinilor din Zilele din Urmă au refuzat să comenteze existenţa unei strategii SEO, dar unele tehnici apar pe un site destinat educării membrilor şi determinării lor de a fi cât mai eficienţi posibil. Membrii sunt rugaţi să încurajeze traficul pe un site cu sfaturi practice despre angajări, adoptări, provizii şi multe alte subiecte de interes.
Acel site denotă că Biserica încearcă să atragă utilizatorii Google care caută lucruri comune, precum „angajare”. Printre altele, el încurajează enoriaşii să scrie articole care includ link-uri cu privire la religia lor.
O campanie de marketing
Internetul nu este singura preocupare a mormonilor când vine vorba de promovarea propriei imagini. Anul trecut, ei au lansat o campanie de marketing intitulată „Eu sunt Mormon”, în care s-au folosit de anunţuri televizate, afişe din metrou şi de pe taxiuri şi nu numai, pentru a se face cunocuţi.
În cadrul campaniei, s-a achiziţionat un panou mare în Times Square, unde musical-ul „Cartea lui Mormon”, o satiră pe tema religiei, are un mare succes.
Expertul în mormoni Jan Shipps a spus că atunci s-au cheltuit un milion de dolari numai pe afişajul din Times Square. Oficialii nu au spus nimic despre aceste lucruri.
Eforturile de marketing au fost criticate atât din interiorul cât şi din exteriorul comunităţii. „Unii sunt îngrijoraţi că încercările de a părea atractivi şi de a se face cunoscuţi ale mormonilor merg prea departe,” crede Richard Bushman, un istoric al religiilor americane, mormon el însuşi.
Criticii analizează campania „Sunt Mormon”, care promovează femei de succes din congregaţie. În acelaşi timp, liderii Bisericii încurajează femeile să vadă căminul ca pe teritoriul lor sfânt. Alţii sunt îngrijoraţi de anvergura şi bugetul investit în eforturile lor şi de faptul în sine că un grup religios are o strategie SEO.
Elizabeth Drescher, care sfătuieşte grupurile protestante să folosească tehnologia digitală, critică iniţiativa Credincioşilor din Zilele din Urmă de a investi bani în a atrage oameni pe site-ul lor. „Internetul nu e doar tehnologie, e un alt loc în care mergi. E ca şi cum ai ieşi pe stradă şi ai vedea numai bisericile lor. E un fel de a învinge democraţie. Mie mi se pare straniu.”
Sistemul de relaţii publice al mormonilor are o vechime de mai mult de un secol. El a fost înfiinţat după ce Biserica a renunţat la poligamie, când Utah a devenit stat. În următoarele decenii, ei s-au confruntat cu multe prejudecăţi. În anii 70′, sondajele arătau că cele mai frecvent asociate cuvinte cu credinţa lor erau „poligam” şi „rasist”. Atunci, ei au angajat cei mai buni producători pentru a crea mesaje de interes public şi a le difuza. În zece ani, cuvântul cel mai adesea asociat era „familie”.
Încercarea de a controla imaginea se reflectă şi în alegerea numelui Bisericii. Experţii în istoria mormonilor spun cum cuvintele „Isus Hristos” s-au mărit la propriu în materialele Bisericii, cu scopul de a denota slăvirea lui Isus. Cei ce neagă că Biserica Credincioşilor din Zilele din Urmă ar fi una creştină au folosit prima dată termenul „mormon”, referindu-se la textul sacru al sectei, „Cartea lui Mormon”.
Apoi au venit candidatura la preşedenţie a lui Romney, seria „Big Love” de la HBO, şi faptul că tot mai mulţi oameni caută cuvântul „mormon” – toate făcând notorietatea mormonilor o chestiune controversată. Din preocuparea că o sectă desprinsă de Biserică, care celebrează poligamia, ar putea să se folosească de titlul de „mormon”, Credincioşii din Zilele din Urmă au încercat în van să îşi înregistreze ca marcă denumirea.