16.3 C
București
miercuri, 2 octombrie 2024
AcasăSportFormula 1Război deschis în Portul Constanța între operatori și „Proprietatea“. Ministrul Transporturilor a...

Război deschis în Portul Constanța între operatori și „Proprietatea“. Ministrul Transporturilor a intervenit în scandalul dintre cele două părți

Miza conflictului sunt banii: Fondul Proprietatea spune că operatorii portuari vor chirii mici, aceștia acuză FP că dorește distrugerea porturilor românești. 

Viitorul porturilor românești se decide în această perioadă. În Parlamentul României a fost reluată procedura de modificare a Ordonanței de Urgență nr. 22/1999 privind administrarea porturilor. Proiectul a fost re-examinat și aprobat prin procedură de urgență de Senat pe 15 mai, după ce, pe 27 februarie, fusese declarat în parte neconstituțional. Aprobarea senatorilor a stârnit furia Fondului Proprietatea, care deține 20% din acțiunile Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța.

Prețuri între 22 și 36 de bani pe metru pătrat

Reprezentanții FP spun că, dacă va fi adoptată, legea va fi extrem de nocivă pentru toate administrațiile portuare din România, precum și pentru bugetul de stat al României, conducând, numai în cazul Portului Constanța, la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro. Potrivit prevederilor pro-iectului de lege, nivelul chiriei pentru terenul portuar și infrastructura utilizate de operatori care refuză să încheie contracte de închiriere va fi plafonat pentru o perioadă de zece ani la nivelul plătit în prezent pe baza contractelor pentru aşa-zisa utilizare a domeniului portuar.

Care, spre exemplu, în Portul Constanța variază -între 0,22 lei şi 0,36 lei pe metru pătrat pe lună. -Cele mai multe dintre aceste contracte au fost încheiate acum 10-15 ani, fără licitație publică, în circumstanțe lipsite de transparență, iar valorile plătite au rămas în mare parte neschimbate de atunci. Comparativ, terenul disponibil pentru activități logistice și industriale în zone semnificativ mai puțin atractive și cu acces mai redus la infrastructură din jurul marilor orașe ale României este închiriat la prețuri de câteva ori mai mari decât cele care ar urma să fie plătite în Portul Constanța dacă legea ar intra în vigoare. 

CEO “Proprietatea”: “Un precedent periculos”

„E un precedent periculos că o lege stabilește în mod direct prețurile contractuale între două entități juridice”, spune Greg Konieczny, CEO al Fondului Proprietatea. Acesta consideră că legea va conduce la o încetinire a procesului de dezvoltare a porturilor. 

În plus, în forma declarată neconstituțională de către Curtea Constituțională, legea stabilește înființarea unui Consiliu de Supraveghere sub autoritatea Consiliului Concurenței, care ar urma să fie responsabil de toate tarifele practicate de către porturile din România. Și care ar trebui, de asemenea, să medieze toate neînțelegerile dintre administrațiile portuare și operatorii portuari. Acest fapt ar duce la transferul puterii de decizie din responsabilitatea administrațiilor portuare şi a instanţelor de judecată către acest organism nou-creat, ale cărui responsabilități și atribuții nu sunt însă clar definite în proiectul de lege. 

Operatorii portuari: “Proprietatea” a încasat 40 milioane euro

Organizația Patronală Operatorul Portuar susține, în replică, că, potrivit estimărilor sale, în ultimii 15 ani Fondul Proprietatea a obținut mai mult de 40 de milioane de euro din participațiile deținute la societatea de administrare a Portului Constanța. ”Înțelegem din informații publice că, în toată această perioadă, Fondul Proprietatea a fost diligent în a distribui zeci de milioane de euro către administratorul acestuia – Franklin Templeton Investment Management. Nu cunoaștem nici o contribuție a Fondului, niciodată pe parcursul întregii perioade de când deține participații la Portul Constanța, pentru întreținerea și dezvoltarea infrastructurii portuare aparținând Statului Român”, spun aceștia. 

”Noua lege nu face altceva decât să reglementeze, pentru prima dată în ultimii 27 de ani, o obligație clară în sarcina celor care administrează aceste porturi pentru a menține, repara și dezvolta această infrastructură. Facem referire la o infrastructură construită sistematic prin efortul național în ultimii 150 de ani, dintre care în ultimii 27 de ani întreținerea și investițiile au atins nivelul cel mai scăzut”, spun reprezentanții organizației patronale.

Acuzații: “Drenare a resurselor naționale”

De asemenea, operatorii spun că reglementarea tarifelor portuare propuse prin noua lege transpune o practică europeană prin care porturile comunitare se luptă pe o piață concurențială liberă pentru a atrage trafic portuar și a furniza servicii de calitate. Tot ei afirmă că administratorul FP acționea-ză cu o rea-credință fățișă, omițând una dintre cele mai importante modificări ale proiectului de lege care atribuie Consiliului Concurenței calitatea de arbitru, exact cu privire la reglementarea tarifelor de utilizare domeniu portuar și la relațiile dintre operatorii portuari și societățile de administrare a porturilor.

”Asemenea acțiuni pot fi circumscrise exclusiv unui interes unilateral de drenare a resurselor naționale către actori cu aparență internațională și cu consecința blocării unor activități de interes național, cum de altfel se întâmplă deja la Oil Terminal și Hidroelectrica”, este concluzia operatorilor portuari.  

Cele mai citite

Chiriile în București și marile orașe au crescut, pe fondul revenirii studenților

Chiriile medii din București au înregistrat o creștere de 14% în septembrie 2024 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, conform unei analize realizate...

Fanii lui Dortmund, protest vehement împotriva UEFA: „Nu vă pasă de sport, doar de bani”

Înaintea meciului cu Celtic din Champions League, fanii echipei Borussia Dortmund au afișat un banner uriaș la Signal Iduna Park, exprimându-și nemulțumirea față de...

România, Grecia și Bulgaria cer suprataxarea celor mai ieftini producători și traderi din energie

Ministrul Energiei a declarat că nu este nici drept, nici normal ca Europa de Est să plătească pentru energie, prețuri mult mai mari decât...
Ultima oră
Pe aceeași temă