Honda Jazz e o alternativă aparte pentru cei care caută o maşină în clasa mică: oferă cât mai mult spaţiu, cât mai mult confort şi cât mai multă plăcere la condus într-un pachet care încearcă să placă tuturor. Dar este oare un compromis reuşit?
Honda a gândit iniţial modelul Jazz pentru a fi pe placul celor vârstnici, care vor o maşină uşor de condus, cu o poziţie mai înaltă la volan, cu foarte multe locuri de stocare şi suficient de comodă pentru a nu le zdruncina şalele indiferent de starea drumurilor. Din acest motiv, designul exterior este cuminte, iar interiorul e uşor accesibil şi fără extravaganţe, strict supus utilitarismului.
Asta nu înseamnă că Jazz cade în păcatul obişnuit al maşinilor japoneze, şi anume lipsa de personalitate. Da, înăuntru avem plastice tari şi textile gri, însă şi dotările necesare unui automobil modern, de la aer condiţionat automat până la un sistem audio binişor peste medie, în acord cu numele maşinii, sau chiar o mufă USB şi una pentru iPod. Iar consola centrală îndulceşte atmosfera prin formele sale curbe, chiar şi în prezenţa unei iluminări portocalii care deranjează.
Jazz pe şosea
Jazz are două personalităţi distincte: una până la 4.000 rpm şi alta peste această turaţie. Mai precis, motoraşul de 1,4 litri 100 CP este molcom şi lin dacă accelerezi uşor, chiar leneş, potrivit pentru cei care conduc liniştit. Dimpotrivă, dacă ţii apăsată pedala de acceleraţie şi nu schimbi viteza, ai o plajă largă de turaţii de la care maşina prinde viaţă şi devine chiar distractivă. Cuplul maxim de 127 Nm se obţine la 4.800 de ture, iar în această zonă motorul se aude foarte plăcut în habitaclu, iar Jazz e chiar sprinţară, la un consum mediu de 6,9% în testul nostru.
Direcţia e asistată cam în exces, iar raza de bracare putea fi mai mică, însă reversul medaliei este că maşina are o foarte bună stabilitate – ruliul se simte dar nu deranjează, iar Jazz abordează cu dezinvoltură serpentinele. Am apreciat şi vizibilitatea laterală, pentru că montantul A (stâlpul de lângă şofer) nu obturează vederea, iar retrovizoarele cuprind mare parte din drum.
Jazz practic
Honda Jazz e o soluţie demnă de luat în seamă şi de către tinerele familii. Ai la dispoziţie locuri de stocare pentru sticluţe şi doze de 0,5 litri, chiar şi pentru o sticlă de 1,5 litri în spate, precum şi locuri în care poţi pune telefonul mobil sau chiar un aparat foto. Dar mai ai la dispoziţie şi sistemul propriu Honda de rabatare a scaunelor – ori le rabatezi în mod normal şi obţii o suprafaţă de încărcare relativ plană, ori ridici şezutul scaunelor din spate şi poţi introduce acolo obiecte voluminoase, gen LCD. În acest context, volumul de doar 335 de litri al portbagajului e bun pentru clasa din care face parte Jazz.
La drum lung, aş fi dorit mai multă susţinere lombară din partea scaunului, însă în rest am apreciat mai ales modul în care amortizează suspensiile maşinii denivelările. Liniştea din interior nu este tulburată nici la viteze de autostradă, astfel încât călătoria cu Jazz în afara oraşului e la un nivel comparabil cu al celor mai bune hatchback-uri şi monovolume.
Căci, până la urmă, cam despre asta şi este vorba la Jazz: îmbină calităţile cele mai de dorit de la hatchback-uri şi monovolume: siguranţa de 5 stele EuroNCAP, manevrabilitatea şi stabilitatea pe şosea, precum şi confortul şi ţinuta mai înaltă la volan. La 14.855 euro cu TVA inclusă ai la dispoziţie modelul complet dotat. Din aceste motive, pentru cei care nu reuşesc să se hotărască în ce segment să cumpere, Jazz e o alternativă demnă de luat în seamă, ba încă una cu personalitate proprie.
Honda Jazz 1.4 Comfort, date tehnice
Motor: 1.339 cmc, benzină
CP: 99/6.000 rpm
Cuplu maxim: 127 Nm/4.800 rpm
Lungime, lăţime, înălţime: 3.900/1.695/1.525 mm
Greutate la gol: 1.146 kg
Transmisie: manuală 5+1
Ampatament: 2.495 mm
Rezervor: 42 litri
Portbagaj: 335 litri
Viteza maximă: 182 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 11,4 s
Consum urban, extraurban, mixt: 6,6%, 4,8%, 5,5%
Emisii CO2: 126 g/km
Preţ: 11.855 euro cu TVA inclusă