Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu, a declarat vineri că întreaga datorie a CFR către furnizorii de electricitate, ce se ridică la circa 2 miliarde lei, va fi plătită în acest an,după care va rezilia contractele cu aceştia şi energia va fi achiziţionată de pe bursa de energie, relatează NewsIn.
„Practic, externalizărea achiziţiei de energie electrică către Electrificare CFR SA va conduce la o reducere a costurilor cu energia de aproximativ 30%. Şi aici cred că trebuie spus public un lucru care este mai puţin cunoscut. Ştiu că sunt patru companii către care CFR are datorii (Electrica SA, E.ON, Enel şi CEZ România, n.r.).
Una din ele nu ţipă atât de tare, iar alta este decentă, a intrat în discuţii cu noi pentru a reduce arieratele, dar două sunt foarte vocale. Pe câtă vreme costul de producţie pe MWh este de 146 lei, iar preţul de achiziţie, preţul cu care achiziţionează CFR energia electrică este de 476 lei, le recomand călduros ambelor companii, care tocmai ţipau zilele trecute, un lucru: să-şi facă planurile de investiţii pe care le de făcut conform contractelor de privatizare în România, şi nu să lase cetăţenii să investească atunci când îşi extind reţelele şi să le cuantifice după aceea ca proprii investiţii ale companiilor lor şi, în al doilea rând, să înţeleagă că România nu e ţara nimănui. Iar noi reacţionăm în acest moment şi veţi vedea ce facem pentru companiile de cale ferată”, a declarat Anca Boagiu.
Ministrul Transporturilor le-a recomandat companiilor energetice să „îşi facă curăţenie în grădină” şi „să nu-şi imgineze că vom continua să ţinem captive nişte societăţi doar pentru că ei îşi doresc profituri”. „Pot să şi le dorescă (profituri, n.r.), dar să se încadreeze în limitele decenţei şi ale bunului simţ”, a spus Boagiu.
Totalul datoriei pe care CFR o are către furnizorii de electricitate este de 1,98 miliarde lei, din care 831 milioane lei reprezintă penalităţile.
Potrivit ministrului Transporturilor, după ce datoriile vor fi plătite, CFR este liberă să-şi cumpere energia electrică. „Există o piaţă a energiei, o bursă a energiei de unde pot să-şi cumpere energie (OPCOM, n.r.). Acum intrăm în negocieri cu ei, pentru că avem de discutat şi pe penalităţi, care sunt jumătate din suma datorată”, a mai spus Anca Boagiu.
Şeful de la Transporturi a precizat că aceşti furnizori de energie ar trebui să „renunţe la măsurile dubioase cu care au venit la noi în momentul în care au vrut să-şi stingă datoriile pe energie”.
„Spun doar atât astăzi, şi dacă vor continua, spun şi mai multe decât am spus astăzi şi nu le va conveni să audă ceea ce stă în spatele propunerilor făcute de unele dintre aceste companii care furnizează energie la calea ferată”, a precizat ministrul.
Potrivit ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, CFR urmează să ia un credit pentru a plăti datoriile pentru energia electrică.
„Este o situaţie inadmisibilă în ceea ce priveşte furnizorii de energie către Calea Ferată din România. Motiv pentru care Guvernul a luat în calcul propunerea noastră şi, împreună cu Ministerul Finanţelor şi cu celelalte instituţii ale statului şi cu instituţiile europene, dar şi cu Fondul Monetar Internaţional, am convenit să facem o analiză profundă a ceea ce înseamnă datoriile pe care CFR le are şi stingerea acestora, reducând şi arieratele în zona CFR”, a menţionat Boagiu.
Ministrul a mai spus şi că nu crede că aceşte companii energetice îşi doresc ca acest contract cu CFR să fie reziliat.
„Pentru unii dintre aceşti furnizori, nu pentru toţi, este o mană cerească să ai un client captiv, care este CFR, şi pe care să-l taxezi cu sumele despre care am vorbit anterior. Deci dacă se plâng, se plâng doar pentru imagine publică. Sunt foarte fericiţi să-i ţină captivi. Companii care au ieşit pe piaţa liberă au demonstrat că ai un cost la achiziţia energiei electrice cam cu 30% mai mic. Deci e greu de imaginat că vreunul din ei şi-ar dori eliberarea de sub presiunea contractelor pe care le au cei de la CFR”, a specificat Boagiu.
Anca Boagiu a subliniat totodată că în prezent există investiţii din fonduri europene de circa două miliarde euro şi la calea ferată, pentru 205 km de cale ferată şi 21 de gări.