Rolul ciobanului Gheorghe în filmul „God’s Own Country“, scris și regizat de britanicul Francis Lee, i-a deschis tânărului actor Alec Secăreanu ușa din față a cinematografiei internaționale.
Am stat de vorbă cu Alec Secăreanu despre viața de actor freelancer, despre teatrul independent și importanța exercițiului continuu și, nu în ultimul rând, despre ce înseamnă să joci într-un film britanic.
RL: Ai terminat facultatea de teatru acum 10 ani. Ce face un actor tânăr pentru a deveni vizibil?
Alec Secăreanu: După finalizarea studiilor mi-am dat seama că nu prea există multe șanse pentru tinerii absolvenți de UNATC. Locurile în teatrele de stat fiind blocate, concursurile pentru posturile libere fiind rare și, de regulă, „aranjate“, m-am decis să intru într-o asociație culturală înființată la vremea aceea de colegi absolvenți de an.
Prin Teatrul.ro – asociația noastră – am reușit să producem câteva spectacole independente prin care puteam să avem parte de continuitate și exercițiu, atât de necesare în meseria noastră, și bineînțeles de vizibilitate. Deci am fost pus în situația de a trebui să învăț ce înseamnă și producție de teatru. Cred că sunt mulți absolvenți de actorie care se pierd în timp pentru că nu sunt pregătiți să gestioneze și partea administrativă a meseriei.
E adevărat, este foarte important să fii vizibil, să lucrezi constant la câte un proiect, să te asiguri că directorii de casting te știu, dar cred că și mai important este să-ți alegi bine proiectele prin care îți asiguri vizibilitatea.
Între zona teatrală de stat și cea independentă singura diferență este cea de confort sau mai există și altceva?
Sigur că există o diferență de confort între cele două zone, dar cred că această diferență este derivată din una și mai mare, și anume cea de resurse. Nu se pot compara bugetele care se folosesc într-o producție de teatru de stat cu cele din zona independentă.
Sigur, pentru un actor este destul de tentantă ideea de a lucra într-un teatru de stat, unde singurul lucru care trebuie să te preocupe este rolul tău și nimic mai mult, unde aparent ți se pune la dispoziție un mediu sigur în care atenția ta se îndreaptă doar spre creația artistică, dar nu cred că sunt mulți actori în România care să se bucure de acest privilegiu, nici chiar în teatrul de stat.
În teatrul independent, din cauza lipsei acute de finanțări, actorii au fost nevoiți să preia multe din posturile care în teatrul de stat sunt ocupate de oameni cu pregătire – vorbesc despre costumier, recuziter, machior, regizor tehnic sau chiar mașinist.
Ai ajuns să joci într-un film britanic. Cum s-a întâmplat? Ai avut un impresar? Ce a presupus asta?
Filmul se numeste „God’s Own Country“ și este scris și regizat de Francis Lee. Am aflat de casting la sfârșitul anului 2015 de la agentul meu român la vremea aceea. Francis căuta un actor român pentru rolul din film și a apelat la un director de casting din România – Domnica Cîrciumaru. Ea m-a trimis ca propunere și așa am ajuns să fac un „self–tape“ pentru film, pe care l-am trimis regizorului. O lună mai târziu, Francis a venit în țară pentru a cunoaște o parte dintre actorii care trimiseseră probe pentru film, printre ei numărându-mă și eu.
După câteva săptămâni am fost chemat la Londra îm-preună cu alți doi colegi pentru a mai da o probă împreună cu celălalt protagonist al filmului, un soi de test pentru a testa „chimia“ dintre noi și se pare că a mers destul de bine din moment ce am luat proba.
Povestește-ne despre rol și filmări.
Eu joc rolul tânărului imigrant român Gheorghe, plecat la muncă în Anglia, cum sunt, de altfel, mulți români. Vine dintr-o familie modestă, dintr-o zonă rurală, unde a crescut ocupându-se de muncile specifice vieții la țară. El se angajează la ferma lui Johnny pentru a-l ajuta la începutul primăverii, sezonul când se nasc mieii. Relația celor doi începe cu stângul, dar în final ajung să trăiască o frumoasă poveste de dragoste la care niciunul dintre cei doi nu se aștepta. Gheorghe este un tip cerebral, cu un suflet mare, pentru care calitatea vieții animalelor pe care le are în grijă este mai presus de toate.
Lucrul la rol l-am început cu aproximativ două luni înaine de a începe propriu–zis filmările. După ce am făcut un Skype cu Francis în care mi-a pus tot felul de întrebări despre personaj, am început să lucrez la biografia lui Gheorghe, așa că în momentul în care am ajuns în Yorkshire, cu două săptămâni înainte de filmări, am stabilit împreună cu regizorul toată viața personajului până în momentul în care îl vedem pentru prima oară în film.
Cele două săptămâni de pregătire dinainte de filmări nu au fost ușoare deloc. A trebuit să mă acomodez cu viața de fermier și am lucrat cot la cot cu fermierii în fiecare zi. Am învățat cât de grea e viața la fermă, cum să am grijă de animale, să le fac injecții, să le tai copitele, să fac brânză și chiar să asist oi la naștere. Toate lucrurile acestea au fost foarte importante pentru mine ca actor, pentru a aduce cât mai mult adevăr personajului meu.
În ce măsură impresariatul artistic este important pentru un actor și în ce măsură funcționează el în România?
Acum am un agent în Anglia și mi-am dat seama că dacă pe piața internațională nu ai un agent care să te reprezinte nu exiști ca actor. Este vital pentru cariera ta să îți găsești un agent căruia să-i pese de tine, să te promoveze, să te împingă și să te trimită la castingurile potrivite pentru tine.
În România este altă poveste… Producătorii am impresia că se cam tem de agenți. Și cred asta pentru că încă nu sunt legiferate foarte clar multe meserii care țin de industria filmului, vorbesc inclusiv de meseria de actor. Noi, actorii, nici măcar nu putem să ne organizăm într-un sindicat pentru că statul nu ne permite. Pentru a înființa un sindicat în România ai nevoie de un contract colectiv de muncă, dar cum majoritatea actorilor din țară sunt free-lanceri este practic imposibil să ne adunăm într-o formă de organizare sindicală care să ne protejeze drepturile.
În ce măsură experiența din teatrul făcut în România te-a ajutat? Sau pregătirea din facultatea de teatru de aici?
M-a ajutat foarte mult. Am reușit să-mi dezvolt un mod de lucru, o metodă. Chiar dacă există multe metode de actorie, cred că până la urmă fiecare actor își dezvoltă metoda proprie, pe care o perfecționează în timp și, în funcție de proiect, se adaptează sau împrumută elemente din diferite metode existente deja. Facultatea și profesorii m-au ajutat mult, indiscutabil, și din discuțiile pe care le-am avut cu colegii englezi am realizat că metoda de la noi din școală nu este foarte departe de ce învață ei în facultate. Am avut un limbaj comun, ceea ce a făcut ca lucrul la film să fie unul direcționat spre descoperire.
Odată ajuns acolo, ai avut aceleași drepturi precum colegii tăi britanici?
Bineînțeles! Producția a creat toate condițiile necesare pentru ca actorii să poată livra ceea ce trebuie. Mai mult decât atât, Francis a avut grijă să creeze un mediu sigur pentru mine și Josh, partenerul meu din film, deoarece a trebuit să ieșim foarte mult din zona noastră de confort.
Dincolo de, să spunem, sfera materială, ce alte beneficii ți-a mai adus distribuția în film?
Beneficiul material nu a fost niciodată pe primul loc când a venit vorba de „God’s Own Country“, fiind to-tuși un film low-budget. Cel mai mult m-a atras povestea filmului. După ce am citit sce-nariul prima dată, mi-am zis că trebuie să-l cunosc neapărat pe Francis, care a și scris scenariul. După pri-ma întâlnire mi-am dat sea-ma că o să fie un film minunat, ceea ce s-a dovedit a fi adevărat. Beneficiile sunt multe. Plecând de la modul în care am lucrat cu Francis și cu Josh, care este unul pe care mi l-aș dori pentru orice proiect, până la faptul că filmul a avut un feedback foarte bun la toate festivalurile la care a participat până acum.
Filmul mi-a adus până la urmă o deschidere spre industria britanică și, de ce nu, americană, unde va intra în cinematografe începând din septembrie. De alt-fel, a luat un premiu foarte important la Sundance. Rămâne de văzut…
Unde te putem vedea în România acum, în ce piese?
În țară am un spectacol de teatru pe care îl joc la Godot Café Teatru, „Flori, Filme, Fete sau Băieți“. Îl jucăm de aproape 10 ani, ceea ce înseam-nă o viață destul de lungă pentru un spectacol independent.
Iar cine ajunge la Cluj, la TIFF, mă va putea vedea în „God’s Own County“ – „Tărâ-mul binecuvântat“, cum a fost tradus titlul în română –, care a fost selectat în competiția oficială de anul acesta.
Care sunt marile tale provocări în prezent?
În momentul de față, încerc să mă concentrez pe a face mai multe proiecte în străinătate, dar mi-aș dori foarte mult să fac film și în țară. În restul timpului mă ocup de traininguri pentru amatori pe teme de comunicare prin arta actorului. În «God’s Own Country» joc rolul tânărului imigrant român Gheorghe, plecat la muncă în Anglia. El se angajează la ferma lui Johnny pentru a-l ajuta la începutul primăverii, sezonul când se nasc mieii. Relația celor doi începe cu stângul, dar în final ajung să trăiască o frumoasă poveste de dragoste la care niciunul dintre cei doi nu se aștepta.“
CV. Cine este Alec Secăreanu
Alec Secăreanu a urmat Universitatea Națională de Teatru și Film „I.L. Caragiale“ în perioada 2003-2007. După terminarea studiilor, a interpretat diverse personaje în piese de teatru jucate pe scena Studioului Casandra, a teatrelor de stat Nottara, Metropolis, a Teatrului de Comedie, dar și a unor teatre independente, precum Godot Café Teatru, Teatrul Tabu și Teatrul Apropo. În afară de filme făcute în România, precum „Visul lui Adalbert“, „Minte-mă frumos în Centrul Vechi“ etc., sau seriale de televiziune sub coordonarea unor regizori români, a jucat și în „God’s Own Country“, un film regizat de britanicul Francis Lee.