Motivarea angajaţilor unei organizaţii reprezintă un proces complex care este adesea abordat conjunctural mai degrabă decât sistematic. Cu toate că importanţa motivaţiei personalului angajat în obţinerea de rezultate performante este universal recunoscută, dobândirea şi mai ales menţinerea unui nivel crescut de motivaţie pentru fiecare persoană angajată în cadrul organizaţiei este adesea un demers dificil.
Motivaţia personalului influenţează dimensiuni esenţiale ale oricărei organizaţii precum rezultatele obţinute, performanţa şi eficienţa, stabilitatea internă şi, nu în ultimul rând, capacitatea de a atinge obiectivele stabilite.
Însă pentru a putea vorbi despre cele mai bune metode de motivare a angajaţilor pe timp de vară, ar trebui mai întâi să observăm faptul că motivaţia, fiind un concept eminamente legat de om, este o componentă deosebit de eterogenă în mediul organizaţional. Astfel, dacă într-o întreprindere care produce, spre exemplu, pungi de cadouri, vârful de activitate se află probabil spre finalul anului, iar perioada de vară ar putea reprezenta o perioadă mai lentă în care numărul persoanelor care se gândesc la concedii este crescut, într-o altă întreprindere, care produce de exemplu îngheţată, vârful de activitate se află tocmai pe perioada verii.
Motivaţia nu este o dimensiune sezonieră, ci este o dimensiune cotidiană a fiecărei persoane ce activează în câmpul muncii. Motivaţia are o componentă interioară ce ţine de structura fiecărui individ şi o componentă contextuală care ţine de factorii externi, aici fiind incluse şi condiţiile de muncă, precum şi pachetele compensatorii şi de eventuale beneficii pe care le primim de la angajator. (va urma)