Mai produce şcoala „tâmpiţi”?
Funeriu a evitat să comenteze o afirmaţie mai veche a preşedintelui Traian Băsescu, care a afirmat că „şcoala românească produce tâmpiţi”. Ministrul a spus că nu este în măsură, din poziţia executivă în care se află, să comenteze pe marginea unor afirmaţii făcute de şeful statului şi că la momentul respectiv nu era ministrul educaţiei. Totuşi, Daniel Funeriu a subliniat că „duşul rece” de la BAC oferă o şansă unică pentru schimbare.
„O anumită atitudine poate fi educată prin perseverenţă prin matematică, literatură, fizică, geografie. Şcoala trebuie să creeze atitudini. Prin rezultatul din acest an avem şansa unică de a schimba comportamente, atitudini. Am atins un maxim de potenţial în ceea ce priveşte nevoia de schimbare. Iar baza este solidă: Legea Educaţiei Naţionale”, a argumentat ministrul.
Întrebat despre cazurile liceelor în care nici un elev nu a promovat bacalaureatul, Funeriu a spus că de vină este şi schimbarea pripită a şcolilor profesionale în licee. Sancţiunile urgente nu reprezintă însă soluţia, crede ministrul educaţiei.
„Ar fi foarte simplu să demitem aceşti directori (n.r. de la şcolile cu rezultate slabe). Sunt fostele şcoli profesionale, transformate peste noapte în liceu. S-a dat o spoială. Pe legea veche, dacă eşti un director, nu-ţi alegi tu resursele umane, n-ai pârghii. O decizie pripită s-a transformat în rezultate dezastruase. Părinţii au fost fericiţi că, copiii lor nu mai mergeau la şcoala profesională ci la liceu. Dacă se stabileşte că managementul este de vină pentru rezultate acesta poate fi schimbat, ori şcoala arondată unui alt liceu”, crede Daniel Funeriu.
Acesta a indicat şi faptul că anul 2011 nu mai este prielnic pentru specializările rapide, şi că trebuie pus accent pe interdisciplinaritate.
„Un om care repară maşini acum are nevoie de alte competenţe decât unul care o făcea acum zece ani. O calificare prea rapidă nu este în regulă. Evaluările au rol de orientare, de diagnostic. Potrivit studiilor, tinerii din ziua de astăzi îşi vor schimba ocupaţia de trei ori pe parcursul vieţii”, a spus ministrul, sugerând că evoluţia învăţământului trebuie să meargă în direcţia învăţării permanente, pe tot parcursul vieţii.