Pe tot mai multe vitrine de magazine se afişează mare, cu litere cât uşa de la intrare, invitaţia de OUTLET. Doar foarte rar centrele de acest gen se ridică la nivelul celor din străinătate, cum este de exemplu celebrul Parndorf, din Viena, frecventat de români.
Outlet-urile din România se împart în două categorii: cele din care ieşi fericit peste măsură pentru că ai găsit lucruri de calitate la preţuri de nimic şi cele din care pleci supărat nevoie mare pentru că ai pierdut timpul degeaba.
Iar diferenţierea poate fi făcută, în cele mai multe cazuri, chiar înainte de a le trece pragul. Pentru că fie afli de la început ce mărci vei găsi – la Fashion House Outlet Center, de exemplu, unde sunt toate informaţiile disponibile, fie habar nu ai ce se vinde, pentru că pur şi simplu la intrare nu scrie decât „Outlet”. Iar asta te face să intri în magazinele respective, sperând că vei găsi lucruri ieftine şi de calitate. Este cazul centrelor din zona Piaţa Unirii, unde, dacă ai răbdare să cauţi, ai toate şansele să găseşti produse ale unor mărci de renume la preţuri foarte mici.
În general, atunci când spun „outlet” cei mai mulţi se gândesc la un centru în a cărui ofertă se regăsesc produse ale mai multor mărci. Iar Fashion House Outlet Center, situat la o distanţă de 13 km de Bucureşti, este cel mai bun exemplu autohton în acest sens.
„În centrele de tip outlet, în general, se regăsesc colecţii recent ieşite din sezon, mostre, dar şi colectii curente ale unor mărci de renume internaţional şi local. Magazinele acestor branduri oferă vizitatorilor produse la preţuri cu până la 70% reducere (şi chiar 90% în anumite perioade) faţă de valoarea lor obişnuită„, explică Răzvan Şaguna, Director al Fashion House Outlet Center.
Fashion House Outlet Center pune la dispoziţia clienţilor colecţii ale unor mărci internaţionale precum Puma, Adidas, Nike, Champion, Mango, Stefanel, Ralph Lauren, Diesel, Converse, Replay, Timberland, Nautica, Levis, Rodrigo, Mastai Ferreti, Samsonite, Delsey, Kipling, dar şi pe cele ale unor branduri locale apreciate, cum e cazul Pada Murre, MaDame, Ravioli, House of Art, Danik, Cavaliere.
„Outlet”-ul, ca şi concept, este tot un tip de centru comercial. Spre deosebire de alte centre, cum e cazul mall-urilor, outlet center-ul nu include şi o zonă de divertisment, fiind un centru comercial dedicat vizitatorilor care au o destinaţie precisă: cumpărăturile la preţ foarte avantajos şi în regim rapid„, spune Răzvan Şaguna, Director al Fashion House Outlet Center.
În mod cert, o astfel de afacere este profitabilă
Trendul este de creştere a pieţei. „De la deschiderea din 2008, rata de ocupare a Fashion House Outlet Center a fost aproape constant de 70%. Această rată a avut o tendinţă uşoară de creştere în ultimul trimestru al acestui an, perioadă în care am observat existenţa unui interes în creştere, venit în special din partea retailerilor internaţionali. Acest lucru ne face să estimăm o creştere a ratei de ocupare cu cel puţin 25-30% până la sfârşitul lui 2011. În plus, dacă rata de conversie obişnuită a acestui centru de tip outlet este în medie de 70%, în cadrul Super Shopping Day organizat de Fashion House Outlet Center (ultimul eveniment de cumpărături, din 16 aprilie 2011) rata de conversie a înregistrat o cifra record de peste 100%. Altfel spus, în această perioadă, fiecare vizitator ce a păşit pragul Fashion House Outlet Center a achiziţionat cel puţin un produs”, a completat directorul centrului bucureştean.
Rata medie de conversie a vizitatorilor în cumpărători este de 70%, potrivit experienţei sale.
Reţelele autohtone de magazine îşi deschid propriile outleturi
Văzând succesul înregistrat de outlet-uri, mai multe companii au decis să-şi deschidă astfel de centre, mizând pe impactul pe care acest cuvânt îl are asupra românilor, care îl asociază instantaneu cu ideea de lucruri foarte ieftine. Iar dacă brandul Tina R. a deschis un astfel de magazin pe Bdul I.C. Brătianu, Nissa a ales să transforme în outlet unul dintre nivelurile magazinului din Piaţa Romană.
„Conceptul Nissa a pornit din dorinţa de a ne mulţumi clienţii. De aceea, am organizat un spaţiu comercial la demisol, chiar în Piaţa Romană. Iniţial, ne-a fost puţin mai greu, întrucât nu era foarte vizibilă intrarea în magazin, însă, datorită unei campanii de marketing, am reuşit să ne facem cunoscuţi„, povesteşte Mara Rizea, reprezentant Nissa.
Produsele din outlet-ul Nissa sunt cele din stocuri mai vechi, ale căror preţuri sunt reduse cu până la 70-80%. Însă, chiar dacă această mişcare s-a dovedit a fi una inspirată, reprezentanţii Nissa spun că, momentan, nu se gândesc să deschidă şi alte outlet-uri.
Sunt deja câţiva ani buni de când au început să apară outlet-uri în Bucureştri, semn că, în sfârşit, comercianţii din România au înţeles că acest concept garantează succesul. Desigur, la noi încă nu există un centru pe care să-l putem compara cu celebrul Parndorf, din Austria, dar suntem pe drumul cel bun.
OPINIA CONSULTANTULUI
„Este adevărat, România are foarte puţine outlet-uri însă toată industria se află într-o stare incipientă. Singurul outlet care se aproprie de înţelesul adevărat al acestui concept este Fashion Outlet din Vest, însă, chiar şi în cazul acestui proiect, există foarte multe lucruri ce trebuie să evolueze.
De ce? În primul rând pentru ca majoritatea mărcilor străine sunt, în continuare, absente de pe piaţa românească. Acest fapt limitează opţiunile unui operator de outlet şi îl obligă să aleagă dintr-o listă extrem de limitată. În al doilea rând, afacerile de retail se află la început în România. A avut loc un boom în această industrie în perioada 2004 – 2008, apoi a avut de suferit în perioada de criză şi a ajuns să se stabilizeze abia în 2011. Într-adevăr ne aflăm într-o perioadă de recuperare însă avem nevoie de câţiva ani în plus pentru ca piaţa să se maturizeze.
Compania noastră se află în contact cu mai mulţi operatori de outlet-uri internaţionali. Toţi sunt de părere că piaţa românească nu este încă „pregătită” pentru proiecte de Outlet-uri majore.
Va exista o dezvoltare semnificativă în această zonă, în anii următori? Da, însă va fi o provocare pentru dezvoltatori şi operatorii de outlet-uri să adune combinaţia adecvată de chiriaşi”
Ilias Papageorgiadis,
manager More Real Estate