Aşa a prezentat-o Lucian Sabados pe această fenomenală artistă la Hot Jazz Summit – Ploieşti şi cred că a avut absolută dreptate. După prima piesă, „Leul şi papagalul” auditoriul a rămas practic mut timp de câteva fracţiuni de secundă, înainte de a izbucni în urale. Maria Joao propune trăiri de mare intensitate, o incitare, o provocare în care jumătăţile de măsură nu pot avea loc, un „joc” în care poţi fi doar in sau out, niciodată între. De altfel, câţiva dintre spectatori nu au putut rezista acestei provocări. Flexibilitatea vocală incredibilă (gambitusul vocal ne reaminteşte de celebra Ima Sumak), improvizaţia, mixul (din nou mixul) cu elemente africane, avangarda, sunt elemente ce caracterizează spectacolul Mariei Joao. Faţă de Mamaia 2008, când a propus o formulă în 3, cu chitară şi baterie, la Ploieşti, Maria Joao s-a prezentat cu proiectul Chocolate, având în incredibilul pianist Mario Langinha un partener cu care a făcut un duo fantastic. Evenimentul Hot Jazz Summit a fost organizat în perioada 13-15 mai de Primăria Municipiului Ploieşti, Asociaţia Culturală Jazz Forum ’03 Ploieşti, Teatrul Toma Caragiu în parteneriat cu Sibiu Jazz Festival.
Ion Diamandi: Există lucruri în comun între români şi portughezi, limbă, trăiri, sentimente?
Maria Joao: Evident există multe similitudini. Limba se aseamănă, ştiu de mult cum se spune în româneşte „cât costă un kil de carne”, deşi între timp nu mai mănânc carne de vacă, ci doar peşte. Apoi mai sunt nostalgiile, sentimentele.
I.D.: Cum a fost la Mamaia, dar acum la Ploieşti?
M.J: În permanenţă am simţit multă căldură, publicul extrem de aproape iar la Sibiu sunt convinsă că va fi la fel (a doua zi Maria Joao avea spectacol la Sibiu, n.r).
I.D.: Cum lucrezi şi care sunt perspectivele de viitor?
M.J.: Lucrez pe proiecte. Proiectul Chocolate mă caracterizează perfect, şi aceasta nu numai pentru că îmi place ciocolata. În viitor proiectele mele sunt legate de Mario (Langinha, n.r.). Am în perspectivă un proiect de muzică electronică împreună cu cântăreţul belgian David Linx şi altul cu banduri mari de jazz.
I.D.: Vei reveni în România?
M.J.: Daţi-mi doar un semn.
World Music
Una dintre cauzele marelui succes al festivalului Hot Summit Jazz – Ploieşti a constat (şi) în faptul că cei doi „mari”, maria Joao şi Chucho Valdez, au reprezentat, desigur în formule total diferite, aşa cum de fapt este specific şi genului, curentul World, caracterizat prin mix, etno şi diversitatea de stiluri (foarte „în tendinţe” astăzi), toate sub pălăria bunului jazz. Aşa cum se întâmplă în general cu ceva „pe val”, aşa s-a întâmplat şi la acest festival: toată lumea, şi cei care cunoaşteau genul, dar şi ceilalţi s-au entuziasmat deopotrivă de această muzică nouă. Trebuie să spunem că în prezent se organizează în lume festivaluri enorme de World. Ce păcat că Festivalul de World de la Mamaia, organizat de Dynamic Art, şi-a întrerupt şirul după două ediţii 2008 şi 2009 extrem de promiţătoare. Aici a fost cunoscută pentru prima oară în România muzica extraordinară a Mariei Joao dar şi tangoul de ruptură propus de Astillero sau rafinamentele indiene a unei formaţii, Madras Special, formată din patru artişti de etnii diferite. Puteţi să vă bucuraţi de câteva secvenţe muzicale cu Maria Joao, la ediţia World Music Mamaia din 2008.
Ne aducem aminte că şi Santana, acum doi ani, în concertul de la Bucureşti, a venit cu un proiect World, care avea drept piloni latino şi african, practic aceiaşi pe care a mers şi Chucho. Deşi prestaţia lui Santana a fost excelentă, totuşi rezultatul nu a fost foarte diferit de ce făcuse şi până atunci. „O ciorbă latino”, a zis amicul Alex Revenco, arătând că elementul african a fost înghiţit de personalitatea lui Santana. Eu zic că ciorba nu e rea deloc (mai ales că era cu rock) dar, într-adevăr, parcă i-a lipsit ardeiul iute african iar la o masă festivă aşteptăm mai degrabă un fel principal exotic cu peşte. Lui Chucho proiectul World, Chucho Valdez and Afro-Cuban Messengers, i-a ieşit mult mai bine, reuşind o mixare mult mai echilibrată cu elementul african precum şi cu un jazz mai fin.