Investitorii care şi-au deschis afaceri sau care sunt interesaţi de zona Clujului au, de miercuri, la dispoziţie, „un fir scurt” cu câteva dintre instituţiile publice din municipiu pentru a fi întotdeauna la punct cu anumite oportunităţi sau schimbări legislative. Astfel, Primăria Cluj-Napoca, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Agenţia Judeţeanpă de Ocupare a Forţei de Muncă şi Direcaţia Finanţelor Publice Cluj au semnat un protocol de colaborare, potrivit căruia fiecare dintre cele patru instituţii şi-a desemnat un om care va activa într-un grup de lucru, care funcţiona ca un fel de interfaţă a autorităţii publice cu investitorii. Ideea realizării acestei colaborări a venit în urma unor probleme ridicate chiar de oamenii de afaceri din Cluj.
Solicitări din partea firmelor din IT
Primarul Sorin Apostu a declarat că în ultima perioadă a avut periodic întâlniri cu reprezentanţii unor companii şi firme, iar în ultima perioadă şi cu cei din firmele de consultanţă, pentru a vedea să afle care este impactul, în mediile specializate, a închiderii centrului regional ING şi a celui de cercetare al Nokia.
„Plecarea Nokia şi ING nu este considerată de natură a afecta climatul de business local. Nici una dintre companii nu şi-a modificat strategia sau obiectivele din acest motiv. Au fost decizii operaţionale pe care companiile respective le-ar fi luat indiferent unde s-ar fi aflat sediile acelor centre şi nu au legătură cu Clujul sau cu climatul local. Mai mult, unii chiar apreciază că a existat şi un efect benefic, prin disponibilizarea unui număr de angajaţi calificaţi, cu pretenţii financiare mai reduse”, a declarat primarul Sorin Apostu.
El a spus că, în cadrulunei întrevederi cu firmele IT precum EBS, HP, Yonder, Office Depot sau Endava, reprezentanţii acestora au dat asigurări că nu intenţionează să părăsescă piaţa clujeană.
„Cei de la Office Depot au spus chiar că municipiul Cluj oferă condiţii unice prin calitatea forţei de muncă şi prin faptul că tinerii cunosc mai multe limbi străine. Totuşi, unii dintre investitori consideră că există insuficientă forţă de muncă calificată în domeniile care îi interesează. Ei cred că învăţământul universitar ar trebui corelat mai bine cu cererea pieţei şi că anumite specializări ar trebui susţinute printr-o cifră de şcolarizare mai mare, mai ales că unii absolvenţi pleacă în străinătate imediat după ce termină”, a precizat primarul.
Tot în urma discuţiilor avute cu investitorii, români sau străini, din zonă, autorităţile au stabilit şi o listă a cerinţelor acestora. Oamenii de afaceri se orientează, atunci când sunt în căutarea unei noi pieţe sau a unei zone în care să deschidă o nouă unitate de producţie, nu doar forţă de muncă bine instruită, dar şi spaţii de birouri cât mai mari şi amplasate în zone cât mai bine la infrastructura rutieră şi de transport, sau o diversitate a vieţii culturale, sportive şi de divertisment, care le asigură angajaţilor o anumită calitate a vieţii.
Cum va funcţiona sistemul
Autorităţile clujene au creat un sistem în baza căruia fiecare dintre cele patru instituţii menţionate va desemna o anumită persoană care se va ocupa doar de această comunicare cu investitorii. Funcţionarul respectiv va ajunge să cunoască problemele specifice investitorilor, precum şi pe reprezentaţii acestora, iar comunicarea va fi astfel eficientizată. Angajaţii celor patru instituţii vor forma în acest mod un fel de „reţea” care va debirocratiza colaborarea cu mediul de afaceri clujean.