După ce a dat marea lovitură cu „Vagabondul milionar”, un câştigător de Oscar adulat şi, din păcate, hulit de unii, regizorul britanic Danny Boyle împreună cu acelaşi Simon Beaufoy, cu care a trăit experienţa indiană, a semnat scenariul la o poveste adevărată a unui alpinist care rămâne prins sub o stâncă, în vreme ce escaladează singur, singurel nişte munţi din Statul Utah.
Pentru a supravieţui e nevoit să recurgă la o soluţie înspăimântătoare, inclusiv pentru publicul care, ştiind pe deasupra că e şi o întâmplare adevărată, şi obişnuit să trăiască intens la cinema (mă refer mai ales la spectatorii de dincolo de Ocean), a reacţionat violent, adesea fiind nevoie de resuscitări. Când „127 de ore” a deschis ediţia aniversară a Festivalului DaKino chiar ne gândeam dacă să nu apelăm la serviciile SMURD-ului, pentru seara premierei, mai ales că ştim că doctorul Raed Arafat e pasionat de cea de-a şaptea artă. Ai noştri însă, au rezistat mult mai bine, probabil că anii mulţi de comunism suportaţi chiar şi prin generaţiile anterioare i-au întărit. Marea găselniţă a britanicului a fost distribuirea lui James Franco în rolul principal, un californian de 33 de ani, împliniţi pe 19 aprilie, care iniţial a studiat literatura şi s-a apucat de un curs de actorie doar ca să-şi depăşească timiditatea excesivă. Şi iată că între timp a ajuns unul dintre numele cel mai des invocate la Hollywood, ba chiar şi prezentator alături de Anne Hathaway a ediţiei Oscarurilor din acest an.
Ideea acestei pelicule a pornit de la autobiografia (că tot se poartă termenul) lui Aron Ralston. Extrem de inspirat este însuşi afişul în care îndrăzneţul căţărător e prins într-o necunoscută, într-un X pe care-l desenează cei doi pereţi stâncoşi. Muzica e semnată de A.R. Rahman, care face parte tot din echipa câştigătoare a Slumdog-ului. Surprinzător şi remarcabil este faptul că nu te plictiseşti în cele 94 de minute, când aproape integral este în cadru doar James Franco (ce-i drept cu mulţi fani), singurele abateri fiind la început, când mai întâlneşte două călătoare la fel de zăpăcite şi de inconştiente, ba chiar rătăcite ori câteva flashback-uri bine strecurate în relatarea în imagini. Singurătatea de data aceasta nu a alergătorului de cursă lungă, ci a căţărătorului temerar îi va face probabil pe mulţi să mai reflecteze înainte să pornească la drum solitari.
Înregistrările pe care le face în timpul acestui prizonierat aparte amintesc şi de un fel de boală a sfârşitului de secol precedent care s-a prelungit şi în mileniul trei, de a lăsa dovezi video în mişcare, care duc până la obsesie (pentru cine a văzut recent premiatul de către public la Festivalul Bucureşti „Exit Through the Gift Shop” nu mai este o noutate). La final, printre generi¬ce, îl veţi putea descoperi şi pe adevăratul Aron Ralston, care n-a renunţat la marea lui patimă, nici după accident şi care a demonstrat că e un învingător, care şi-a făcut şi o familie, existând deja un fiu pe care probabil îl va molipsi cu aceeaşi iubire de înălţimi. Revenind la Danny Boyle, nu trebuie uitat că el este şi autorul unui film cult: „Trainspotting” şi se va ocupa de ceremonia de deschidere a Olimpiadei din 2012, de la Londra. Irlandez de origine, este dedicat inclusiv teatrului, unde în 2011 a montat „Frankenstein”, care pe 17 şi 24 martie a putut fi urmărit într-un program de teatru în direct în lumea întreagă, inclusiv la Bucureşti, la Cinema Light, în distribuţie avându-i pe Benedict Cumberbatch şi Jonny Lee Miller, care au jucat alternativ de la o săptămână la alta pe Victor Frankestein şi Creatura, Mireasa lui Frankestein fiind o româncă: Andreea Pădurariu, absolut senzaţională ca prezenţă scenică.
127 hours
dramă / marea britanie, sua, 2010
1h 34min.
regia: Danny Boyle.
cu: James Franco, Lizzy Caplan, Amber Tamblyn, Kate Mara, Clémence Poésy.
distribuit în România de Transilvania Film