7.7 C
București
miercuri, 18 decembrie 2024
AcasăSportTentaţia lui Severin. Vezi care sunt companiile care plătesc pentru legi în...

Tentaţia lui Severin. Vezi care sunt companiile care plătesc pentru legi în SUA

Jocul marilor companii sau grupuri de interese de a plăti politicienii pentru a le promova articole de lege favorabile s-a născut la Washington: lobby-ul. La Bruxelles, în Parlamentul European, această practică este la fel de mult folosită ca şi peste ocean. Diferenţa este că, în timp ce la americani lobby-ul este reglementat strict şi totul se face transparent, cu nume şi cu sume la vedere, la Bruxelles jocurile se fac pe sub masă.

Europarlamentarul PSD Adrian Severin a încercat să joace şi el într-o astfel de partidă, la Bruxelles, însă a fost prins şi acuzat de corupţie. Nervozitatea sa ar putea fi explicată poate şi prin faptul că Severin cu siguranţă nu este o excepţie între europarlamentari. El doar s-a numărat printre neglijenţii prinşi. La Bruxelles, companiile şi europarlamentarii au obligaţia de a-şi declara astfel de înţelegeri financiare într-un registru financiar. Suspect de puţini o fac, arată însă un raport din 2010 al Friends of the Earth Europe. Raportul mai arată că marile companii care în SUA declară cheltuieli imense de lobby nu procedează la fel şi la Bruxelles.

În 2010, la Washington, firmele şi-au „cumpărat” legi de la congresmani contra zeci de milioane de dolari. Iată cele mai influente 20 de firme de la Washington, după dolarii cheltuiţi pe lobby, numărul de lobby-işti angajaţi şi veniturile obţinute în 2010, conform thedailybeast.com. În total, aceste 20 de firme au cheltuit peste 270 de milioane de dolari pe lobby în Congresul SUA.

1. Compania americană care a plătit cei mai mulţi bani congresmanilor de la Washington, pentru a promova legi în favoarea intereselor sale a fost General Electric. Firma-gigant a cheltuit 39,3 milioane dolari pentru a-şi promova interesele în Congresul SUA. General Electric are angajaţi 195 de oameni care fac lobby în favoarea sa, iar veniturile obţinute în 2010 au fost de 150,2 miliarde dolari.

2. Verizon Communications a cheltuit anul trecut 16,8 milioane de dolari pe lobby. Firma de comunicaţii are angajaţi 143 de lobby-işti, iar veniturile de anul trecut au fost de 106,6 miliarde dolari.

3. Producătorul de avioane Boeing a cheltuit 17,9 milioane dolari pe lobby, folosind 139 de oameni pentru a-şi promova interesele. Veniturile obţinute au fost de 64,3 miliarde dolari.

4. Comcast, firmă de telecomunicaţii, a cheltuit 13 milioane de dolari pe lobby, folosind pentru asta 109 angajaţi. Veniturile au fost de 37,9 miliarde dolari.

5. Firma de telecomunicaţii AT&T a cheltuit 15,4 milioane dolari pe lobby, cu 93 de lobby-işti şi venituri de 124,3 miliarde dolari.

6. Lockheed Martin, producătorul de motoare şi aeronave militare, a cheltuit 12,6 milioane dolari pe lobby, cu 103 lobby-işti şi venituri de 45,8 miliarde dolari.

7. Firma de curierat FedEx a cheltuit 25,6 milioane de dolari pe lobby, cu doar 66 de angajaţi pentru asta şi venituri de 34,7 miliarde dolari.

8. Producătorul de medicamente Pfizer a cheltuit 13,3 milioane dolari pe lobby, cu 80 de angajaţi lobby-işti şi venituri de 67,8 miliarde dolari.

9. General Dynamics, producător de echipamente şi vehicule militare, a cheltuit pe lobby 10,9 milioane de dolari, cu 102 angajaţi pentru asta şi venituri de 32,5 miliarde de dolari.

10. United Technologies, producător de tehnologii militare, a cheltuit 14,5 milioane de dolari pe lobby, cu 68 de angajaţi pentru asta şi venituri de 54,3 miliarde de dolari.

11. Northrop Grumman, producător de nave militare, a cheltuit pe lobby 15,7 milioane de dolari, cu 65 de lobby-işti angajaţi şi venituri de 34,8 miliarde de dolari.

12. General Motors a cheltuit 9,6 milioane de dolari pe lobby, cu 76 de lobby-işti angajaţi şi venituri de 135,4 miliarde dolari.

13. Microsoft a cheltuit pe lobby 6,9 milioane de dolari, cu 104 lobby-işti angajaţi şi venituri de 62,5 miliarde dolari.

14. Fondul de asigurări Prudential Financial a cheltuit 8,8 milioane de dolari pe lobby, cu 69 de lobby-işti angajaţi şi venituri de 38,4 miliarde dolari.

15. Raytheon, producător de armament şi de rachete militare, a cheltuit 7 milioane de dolari pe lobby, cu 71 de lobby-işti angajaţi şi venituri de 25,2 miliarde dolari.

16. Berkshire Hathaway, fondul de investiţii condus de magnatul Warren Buffett, a cheltuit pe lobby 9,6 milioane de dolari, cu 64 de angajaţi pentru asta şi venituri de 136,2 miliarde dolari.

17. Lanţul de magazine Walmart a cheltuit pe lobby 6 milioane de dolari, cu 90 de lobby-işti angajaţi şi venituri de 421,8 miliarde dolari.

18. Dow Chemical, al doilea mare producător mondial de substanţe chimice, a cheltuit pe lobby 8,2 milioane de dolari, cu 63 de lobby-işti angajaţi şi venituri de 53,7 miliarde de dolari.

19. Gigantul energetic Exxon Mobil a cheltuit pe lobby 12,5 milioane de dolari, cu 50 de lobby-işti angajaţi şi venituri de 383,2 miliarde dolari.

20. Johnson&Johnson, producător de farmaceutice, a plătit 6,7 milioane de dolari pentru lobby, cu 70 de lobby-işti angajaţi şi venituri de 61,6 miliarde dolari.

Cele mai citite

Bitcoin schimbă regulile jocului pentru mărcile de lux. Brandurile care îmbrățișează criptomonedele

Popularitatea tot mai mare a Bitcoin atrage atenția marilor mărci de lux, care explorează utilizarea criptomonedelor ca metodă de plată. Printemps, un retailer de lux...

Armata rusă înregistrează un avans semnificativ pe frontul de est din Ucraina

Armata rusă a reușit o cucerire teritorială remarcabilă în luna noiembrie, avansând pe frontul de est din Ucraina și preluând controlul asupra a două...

SUA anunță un armistițiu între forţele dominate de kurzi și grupările pro-turce din Siria

Statele Unite(SUA) au anunţat marţi prelungirea armistiţiului, sub egida Washingtonului, între forţele dominate de kurzi care controlează vaste regiuni din nord-estul Siriei şi grupările...
Ultima oră
Pe aceeași temă