Sediul central şi atelierul de creaţie al gigantului retailer suedez de modă H&M se află chiar în inima Stockholmului.
„Ar fi mult mai simplu să intrăm în Ministerul Apărării decât aici”, îmi spune râzând reprezentanta departamentului de comunicare al H&M, Pernilla Halldin. „White Room”, locul care trebuie ţinut cel mai mult departe de privirile concurenţei, este atelierul de creaţie H&M. Aici găsim o bibliotecă mare cu fel de fel de reviste şi cărţi despre modă, ţesături şi culori, numai bune pentru inspiraţia designerilor. Tot aici sunt şi birourile echipei care se ocupă de alegerea culorilor potrivite pentru haine. În atelier există panouri pe care sunt prinse mici mostre de ţesături colorate şi fotografii care reprezintă trendurile pentru sezonul actual sau cele care vor urma.
140 de designeri sunt împărţiţi pe nouă divizii care acoperă colecţii destinate bărbaţilor, femeilor, adolescenţilor, copiiilor, dar şi secţiunea de cosmetice. Colecţia de primăvară-vară 2011 a prins contur în urmă cu un an. Acum se lucrează intens la colecţia de toamnă-iarnă 2011, la colecţia de primăvară-vară 2012 şi se adaugă noi elemente colecţiei actuale de primăvară-vară.
„În modă mereu apare câte ceva nou sau ceva vechi revine. Când am început să lucrez era doar o culoare vedetă pentru un sezon şi acum nu mai este aşa. Cred că Parisul nu mai dictează în modă aşa cum o făcea. Moda este mai distractivă în zilele noastre şi se pune mult accent pe stil”, a explicat Ann-Sofie Johansson, Head of Design, pentru România liberă.
Inspiraţia vine din orice. Din moda străzii, din filme, din prezentările de modă, de pe internet, de la festivalurile de muzică, din revistele de profil, din stilul vedetelor.
„Fiecare dintre designeri este un căutător de trenduri. Mergem la Paris de două ori pe an la un salon mondial de ţesături, la Londra, la New York, am fost recent la Tokyo. Mergem la expoziţii de artă, de modă, ne uităm pur şi simplu la oameni, mergem la festivaluri vintage şi facem tot felul de schiţe când călătorim”, continuă Ann-Sofie Johansson.
Cum iau naştere creaţiile H&M? Trendurile, în general cam şase-şapte pentru fiecare sezon, sunt stabilite de divizia de design, împreună cu experţii în culoare. În momentul alegerii trendurilor se ţine cont şi de ce s-a vândut bine sezonul trecut, existând rapoarte pentru fiecare piesă în parte, pentru fiecare colecţie. Se trasează caracteristicile fiecărui trend, ce materiale şi ce culori vor fi folosite. Apoi, se fac schiţe, se creează tiparul şi o mostră care se trimite la producători. În Suedia nu există fabrici unde se creează hainele, acestea sunt răspândite în mare parte în Asia şi Europa. După ce a fost creat un prim model, acesta se întoarce la Stockholm unde i se fac modificări şi se trimite înapoi la producător. Procesul continuă până când se obţine un produs care întruneşte toate caracteristicile vizate.
Ce purtăm în acest sezon? „Primăvara şi vara aceasta se poartă mult albul, albastrul, nuanţe de bej, dar şi culori puternice, strălucitoare, ce transmit multă energie. Găsim influenţa modei anilor ’70, un look boem, dar şi haine ce aduc aminte de stilul nautic”, declară Ann-Sofie Johansson, Head of Design.
„Întotdeauna avem un trend simplu şi elegant, unul etnic, altul sport, unul romantic, care variază de la sezon la sezon, dar acestea sunt influenţele majore. Se poartă şi jeanşii evazaţi, accesorii metalice, brăţări care îţi umplu antebraţul”, adaugă Catarina Midby, Trend Coordinator.
De ce H&M şi în România?
„Pentru că am găsit locaţiile perfecte, iar pe lângă acestea am luat în calcul şi stabilitatea politică şi economică, şi infrastructura”, declară reprezentanta departamentului de comunicare al H&M, Pernilla Halldin. Tot Pernilla Halldin ne asigură că vom găsi în România aceleaşi colecţii ca în toate magazinele H&M din lume.
Cât priveşte preţurile practicate, acestea depind de TVA-ul din fiecare ţară, de transport, dar ar trebui să fie la fel în toate ţările unde există magazine H&M.