România va deveni ţară model pentru regiunea Europei de Sud-Est, în reducerea emisiilor de carbon. Acesta este planul unui ONG din Croaţia, Nektarina, care lucrează sub pălăria campaniei britanice 10:10.
De ce România? „Este interesantă pentru că, deşi a intrat în Uniunea Europeană, nu s-a schimbat atât de mult. România este media: nu este nici cea mai bună, dar nici cea mai rea în domeniul ecologiei”, explică coordonatorul campaniei 10:10 pentru 24 de ţări, Sandra Antonovic.
ONG-ul croat a luat deja calea birocraţiei, în încercarea de a coopta autorităţile în proiectele eco. Principalele vizate sunt Primăria Capitalei şi Ministerul Mediului. „În Croaţia, am aşteptat 6 luni pentru ca autorităţile să ne răspundă”, povesteşte Sandra, explicând procesul prin care organizaţia trece de fiecare dată când îşi demarează proiectele într-o nouă ţară.
Una dintre cele mai cooperante ţări la nivel eco este Slovenia, spune coordonatoarea 10:10. „Slovenii au grijă şi de mediul înconjurător, dar îşi şi valorifică resursele: acolo găseşti totul în variantă eco, au şi turism eco. Au creat chiar şi un site care oferă oamenilor toate informaţiile despre Ljublijana verde.”
La noi în ţară, ONG-ul se adresează, în primul rând, tinerilor între 13 şi 19 ani, prin campania 10:10 Teen Project. Până acum, 300 de români s-au înscris în proiect.
Fiecare participant trebuie să îndeplinească, săptămânal, două teme: să ofere soluţii creative pentru reducerea emisiei de carbon.
Ecologiştii vor încerca să obţină şi sprijinul Ministerului Transporturilor şi al Căilor Ferate Române, într-un proiect care vizează promovarea trenurilor ca mijloace de transport care poluează mai puţin.
Slovenia, Croaţia şi Serbia s-au implicat deja în acest proiect: în şcolile lor, se promovează această modalitate de a călători, iar marile firme din Slovenia le dau chiar bonusuri angajaţilor care folosesc trenul, în locul maşinii personale.
Chiar şi echipele de fotbal s-au alăturat ONG-ului, în lupta pentru reducerea emisiei de carbon. Tottenham şi Sporting Lisabona au creat locuri speciale de colectare selectivă a deşeurilor pentru fani şi le pun la dispoziţie mijloace de transport în comun, ca să vină la meciuri.
Organizaţia va lansa şi un reality-show în Croaţia, în care va urmări viaţa de zi cu zi a 10 oameni şi felul în care ei devin „eco-friendly”. Formatul va fi gratuit, ca să poată fi preluat si de alte ţări, explică Sandra Antonovic.
Deşi nu au primit răspunsuri până acum de la autorităţile române (ONG-ul a început procesul birocratic încă din ianuarie), organizaţia este optimistă: îşi doreşte ca România să fie un exemplu pentru vecinii săi.
10:10 este o campanie de ecologie care militează pentru reducerea emisiilor de carbon. Proiectul se adresează tuturor: marilor companii, şcolilor şi oamenilor obişnuiţi, care sunt încurajaţi să îşi reducă emisiile proprii de dioxid de carbon cu 10%, într-un interval de un an.
Campania 10:10 se desfăşoară, în prezent, în peste 50 de ţări din întreaga lume, sunt implicate 2275 de şcoli şi universităţi şi 2594 organizaţii.