Thomas Ebner, românul cu poziţia cea mai înaltă în cadrul industriei auto mondiale, povesteşte pentru România Liberă cum a ajuns să lucreze pentru BMW şi care a fost drumul parcurs până la a ţine în mâini destinul popularului model bavarez.
Thomas Ebner are 32 de ani şi pare un neamţ ca oricare altul: rezervat atunci când vine vorba despre el, atent la detalii, exact în exprimare, dar în acelaşi timp cu un stil de a vorbi pe care nu-l mai întâlneşti la nici un alt Product Manager al companiei bavareze – cu un dulce accent, relaxat, de timişorean. Căci Thomas Ebner este român, chiar dacă studiile şi apoi expertiza sa l-au adus la sediul european al BMW. La Salonul Auto de la Geneva, Thomas Ebner ne-a răspuns la câteva întrebări.
Cum aţi ajuns să lucraţi în Germania, pentru BMW?
Am crescut în Timişoara, iar după liceu am plecat în Germania, unde mi-am terminat studiile în economie şi tehnologie. Am căpătat experienţă în industria auto, inclusiv în Statele Unite, apoi am intrat la BMW în divizia de sales şi marketing, pe planificarea preţurilor, ulterior orientându-mă spre product management. În 2008 mi s-a propus jobul de Product Manager pe Seria 1, pe care l-am acceptat cu mare interes, fireşte.
„La angajare nu se ţine cont de ţara sau naţia din care provii”
Ce înseamnă de fapt funcţia de Product Manager pe BMW Seria 1?
După ce se stabileşte strategia de produs, noi ne ocupăm de absolut tot ce înseamnă Seria 1. Este un ciclu lung, care începe cu 3-4 ani înainte de apariţia produsului pe piaţă şi continuă până la încheierea producţiei, după şapte ani, iar asta cere coordonarea eforturilor cu mai multe echipe de profesionişti şi accesarea resurselor umane necesare pentru a dezvolta un produs de calitate, de la definirea gamei, a motorizărilor, a opţionalelor, până la adaptarea acestora la diferitele pieţe din lume.
A fost dificil, ca român, să ajungi în ierarhia BMW?
Nu, pentru că BMW este un grup multinaţional în care contează expertiza şi capacitatea de a duce lucrurile la bun sfârşit. Nu sunt comunităţi naţionale sau bariere care să ţină de această natură, iar la angajare, precum şi atunci când avansezi, nu se ţine cont de ţara sau naţia din care provii. E un adevărat Babilon la noi.
Cât de important este acest model pentru BMW? Ce fel de oameni îl cumpără?
BMW Seria 1 este modelul prin care majoritatea clienţilor de BMW devin cumpărători de maşini BMW noi. Fiind destinat, cuplurilor tinere sau celibatarilor, Seria 1 este, practic, prima maşină nouă BMW pe care o abordează cei care au un statut social potrivit cu o marcă premium. Din acest motiv, importanţa sa constă, în primul rând, în forţa sa de fidelizare a noilor clienţi ai mărcii.
Zona hatch-urilor compacte premium este din ce în ce mai asaltată de modele noi. Ce strategie pregătiţi pentru a face faţă înăspririi concurenţei?
Noi am insistat dintotdeauna pe caracteristicile tehnice foarte bune ale maşinii şi vom continua să evidenţiem că modul în care se conduce un BMW – un model cu tracţiune spate dotat cu motorizări puternice şi un tren de rulare sportiv – este mult mai distractiv decât felul de a fi al unei maşini premium orientate doar spre confort.
Ce paşi trebuie să întreprindă un român care vrea să lucreze pentru BMW?
În primul rând să nu se limiteze la ceea ce învaţă la şcoală, trebuie să fie pregătit să înveţe mereu lucruri noi. Diploma de studii tehnice în România este acceptată, dar contează mult mai mult experienţa practică avută, chiar din timpul studiilor, cu precădere dacă este vorba de o companie multinaţională şi dacă se poate reloca în Germania. Apoi poate urmări carierele disponibile la BMW şi să vină la interviuri. Dacă are ce ne trebuie, are şanse să fie angajat.