România Liberă a stat de vorbă la Geneva cu 4 designeri din industria auto mondială: Jozef Kaban – Škoda, Anders Warming – MINI, Niels Loeb – Opel şi Olivier Vincent – Citroën care au trasat principalele direcţii pe care mărcile lor le vor aborda în viitorul apropiat.
Sursele de inspiraţie sunt extrem de diferite de la un designer la altul. Dacă Jozef Kaban îşi găseşte inspiraţia pornind mai ales de la ce aşteaptă un client de la o maşină de familie, precum şi de la tehnologie (înainte să deseneze pentru Škoda, Kaban a realizat celebrul Bugatti Veyron), Anders Warming pregăteşte viitoarele modele MINI, dozând din ce în ce mai multă atmosferă de club, chiar dacă păstrează legătura cu tradiţia deja solidă a designului specific modelelor britanice. Designerul Opel, Niels Loeb, apelează la surse de inspiraţie care vin din lumea arhitecturii şi a sculpturii (iar acest lucru se vede pe modelele Opel), în timp ce stilistul Citroën, Olivier Vincent, declară că are suficiente surse de inspiraţie în istoria modelelor mărcii, deşi nu uită să anticipeze şi tendinţele viitoare în modă (el a desenat noul DS4).
Linii viitoare de design
Škoda merge către un design mai elegant, împrumutând linii regăsite până acum pe modele premium din cadrul grupului VAG, ne-a spus Jozef Kaban. Conceptul Škoda Vision D este, de altfel, o vitrină a liniilor viitoare de design gen Audi pe care le vom regăsi pe modelele Škoda din 2012 încolo. La fel procedează şi Opel, care doreşte să aibă maşini tot mai sculpturale, cu linii mai îndrăzneţe şi o alură premium redată şi la interior. Citroën va cuminţi modelele din gama standard, insistând pe confortul accesibil, în timp ce gama DS va continua cu modele îndrăzneţe şi cu interioare premium, iar MINI, deşi nu poate renunţa la forma deja consacrată, ne rezervă modele noi orientate spre distracţie (gen Rocketman), după ce a trecut un pic prin utilitar cu Clubman şi noul Countryman.
Echilibrul dintre creativitate şi costuri
E mult mai dificil să realizezi o maşină de volum decât un supercar, ne-a mărturisit designerul Škoda, pentru că ai restricţii mult mai clare, care ţin de o mulţime de standarde de siguranţă şi de preţ. Iată de ce şi marca Citroën a apelat la două linii de produse, unul de volum şi unul premium, pentru a reflecta cum se cuvine costurile de producţie a unei maşini cu design mai extravagant.
MINI construieşte designul maşinilor în jurul tehnologiei, astfel încât forma se impune de la sine, iar costurile sunt păstrate la un minim deşi calitatea livrată este premium.
Opel îşi asumă o creştere a costurilor de dragul realizării unui design mai atractiv decât al generaţiei precedente de maşini.
Ce rol joacă publicul
În mod surprinzător, preferinţele publicului nu joacă un rol determinant în desenarea unui model nou, răspunsurile designerilor fiind dezarmante: designerul-şef al Škoda preferă să anticipeze ce îşi vor dori clienţii peste 3-4 ani, având în vedere că atât durează dezvoltarea unui model nou iar deciziile nu pot fi luate pe lucrurile preferate azi de public, care vor fi demodate mâine, în timp ce designerii MINI şi Citroën recunosc că până şi accesoriile de personalizare a maşinilor sunt alese din pura inspiraţie a departamentelor de design, şi nu în urma vreunui proces de sondare a viselor publicului. În fine, şi cei de la Opel sunt convinşi că cea mai bună cale este să concepi şi să pui pe piaţă un model cu un design puternic, fără ca social media şi, în general ,opiniile exprimate de publicul larg cu privire la un model să joace un rol determinant în alegerea detaliilor viitoarelor modele.
Este, până la urmă, o chestiune de mândrie a designerilor, care sunt totuşi nişte artişti: nici un artist veritabil nu-şi va întreba publicul ce anume doreşte să îi deseneze, deşi va spera întotdeauna că noua sa creaţie va atrage foarte multă lume.
Iar în lumea auto, asta face diferenţa dintre un model foarte bun din punct de vedere tehnic, dar care nu ajunge să convingă, şi un model poate imperfect tehnic dar iubit de toată lumea.