În China, căile ferate sunt un stat în stat: un buget de 80 de miliarde de euro în 2010, peste 2,5 milioane de angajaţi, cartiere proprii, spitale, firme – şi chiar şi un corp de poliţie cu tot cu închisori.
Acum, „preşedintele” acestui stat, Liu Zhijun, este anchetat. În vârstă de 58 de ani, Zhijun este unul dintre cei mai cunoscuţi politicieni chinezi, mereu prezent la întâlnirile cu delegaţiile europene venite să ofere Chinei trenuri de mare viteză. Acuzaţia oficială, „grave abateri disciplinare” este cunoscută în China ca un eufemism pentru luare de mită – în cazul lui Zhijun, peste 88 de milioane de euro – şi este cercetată într-un prim stadiu de o comisie internă a partidului, „Comisia Centrală de Inspecţie Disciplinară”.
Aceasta ar putea trimite cazul mai departe în justiţie – ceea ce probabil se va şi întâmpla; cu numai câteva zile în urmă, preşedintele Wen Jiabao a anunţat intensificarea luptei anticorupţie, şi cum în octombrie 2012 vor avea loc noi alegeri pentru funcţiile de conducere din interiorul partidului, susţinătorii de până acum ai lui Zhijun nu vor dori să îşi murdărească mâinile apărându-l pe acesta.
De altfel, Zhijun este un personaj destul de controversat; într-un articol recent, cotidianul oficial Global Times a enumerat cele zece amante ale fostului ministru (printre care şi câteva actriţe cunoscute), iar fratele mai mic al său, fost director al căilor ferate din oraşul Wuhan, a fost condamnat la moarte în 2006 pentru delapidare de fonduri. Ulterior, pedeapsa a fost comutată la închisoare pe viaţă. Pe Liu Zhijun îl aşteaptă o pedeapsă cel puţin la fel de severă.