Două colecţii de fotografii ale lui Constantin Brâncuşi, puţin cunoscute de români, se află în Franţa şi la Vatican.
Marele sculptor Constantin Brâncuşi a performat şi în alte domenii decât cel în care este considerat drept un adevărat geniu. Este vorba de fotografie şi de muzică.
Dacă pasiunea sa pentru fotografie este bine cunoscută, există însă două colecţii de fotografii care, din cauza indiferenţei autorităţilor comuniste, dar şi a celor care au urmat după anul 1989, sunt puţin cunoscute de români. Una dintre aceste colecţii se află în Casa Brâncuşi din Paris. Cealaltă se află expusă în Colegiul Pio Romeno de la Vatican.
Lipseşte eticheta de român
Casa Brâncuşi din Paris este, practic, cel mai important monument dedicat unui român aflat în capitala Franţei. Casa Brâncuşi, aflată lângă Centrul Pompidou, dedicat artei moderne, este chiar locuinţa pe care a folosit-o marele sculptor născut la Hobiţa. Acolo se găsesc multe dintre obiectele personale ale sculptorului român. Inclusiv unelte pe care le-a folosit atunci când a creat sculpturi celebre, cum ar fi „Domnişoara Pogany”. Însă tot acolo se află şi o serie de aparate şi de obiective folosite de Constantin Brâncuşi pentru a-şi pune în practică una dintre marile sale pasiuni, fotografia. Printre aparatele foto se află şi un dispozitiv cu burduf, care, în anii 1950, când a fost folosit de Brâncuşi, era unul dintre cele mai performante şi care a costat o adevărată avere. De asemenea, există şi numeroase fotografii, alb-negru, originale sau în copie. Multe dintre ele sunt portrete ale sculptorului, care a pozat pentru o serie de fotografi de artă ai timpului, dar şi pentru prietenii săi. Cealaltă colecţie de fotografii, şi mai puţin cunos¬cută, se află expusă în Colegiul Pio Romeno din Vatican. Este vorba de un colegiu finanţat de Congregaţia pentru Bisericile Catolice Orientale, destinat tinerilor preoţi greco-catolici români. Colegiul este situat în centrul Romei, pe Passegiata del Giannicollo, ceea ce înseamnă că, teoretic, se află în afara Statului Papal, dar care bene¬iciază de statutul de extrateri¬torialitate. Fotografiile alb-negru sunt expuse pe holurile acestui colegiu, fondat în perioada interbelică de Papa Pius al XI-lea. Aceste fotografii pot fi admirate de vizitatorii Colegiului, care atrage constant vizitatori, atât din rândul comunităţii româneşti din Roma, cât şi străini. Însă, din păcate, posibilităţile Colegiului de a pune în valoare aceste fotografii sunt limitate, atât din punctul de vedere al expunerii, cât şi din punctul de vedere al luminozităţii. Însă, de zeci de ani, Colegiul Pio Romeno a păstrat şi a salvat aceste cadre fotografice realizate de marele artist.