În absenţa unor versiuni GPL, românii au de ales între motoare mici pe benzină şi echipări pe motorină atunci când vor să cumpere o maşină economică. La alegere nu contează însă doar consumul redus de carburant.
Ce este mai economic să cumperi, o maşină care merge pe motorină sau una pe benzină? Răspunsul nu e chiar atât de simplu, pentru că nu doar consumul redus de carburant contează, cât mai ales toate cheltuielile legate de respectiva maşină, pornind cu preţul de achiziţie, continuând cu taxele către stat, dobânda la bancă raportată la preţul plătit iniţial şi terminând cu preţul combustibililor.
În primul rând, diferenţa de preţ dintre benzină şi motorină s-a redus simţitor, fiind de circa 50 de bani, în medie. Din acest motiv, un motor diesel, mai scump de obicei cu 1.000-1.500 de euro, este amortizat din ce în ce mai greu, de obicei în peste 50.000 de km. Există în continuare posibilitatea ca preţul motorinei să-l depăşească pe cel al benzinei în viitorii ani. Calculaţi însă neapărat şi diferenţa de bani plătiţi în plus dacă luaţi maşina în rate sau leasing, pentru că aici fiecare 100 de euro în plus la preţul de achiziţie duc la 20-30 de euro daţi suplimentar la bancă.
Trebuie apoi luată în calcul şi întreţinerea mai scumpă a unei maşini pe motorină, dar şi faptul că motoarele mici pe benzină trebuie turate destul de tare pentru a mişca maşina din loc în mod adecvat, ceea ce va duce la discrepanţe majore între consumul oficial afişat de producător şi cel obţinut în mod real; acest lucru se întâmplă mai rar la motoarele diesel, care oferă cuplu suficient la turaţii mici.
BMW 320d ED – premium, dar economic
Aparent, un BMW nu are ce căuta într-un top de maşini economice. Nimic mai departe de adevăr, pentru că inginerii bavarezi au utilizat sistemul EfficientDynamics pentru a rea¬liza un automobil capabil să dezvolte 163 CP dintr-un motor de 2 litri, care accelerează de la 0-100 km/h în 8,2 secunde, dar care consumă doar 4,1% în medie! Normal, această valoare va fi rar atinsă în realitate, pentru că maşina te îmbie să accelerezi rapid, însă chiar şi aşa acest bolid consumă extrem de puţin. Merită remarcat că preţul de 35.898 de euro este similar cu cel al versiunii 320d normale, dar pentru a aduce maşina la un nivel premium corect trebuie să mai scoţi din buzunar câteva mii de euro.
Toyota Prius – electrizează clasa medie
Modelul japonez costă 27.256 euro cu TVA inclusă şi oferă tot confortul unei maşini de clasă medie de acelaşi preţ şi aceeaşi putere. Cei 136 CP dezvoltaţi de sistemul hibrid sunt în ton cu ofertele acestui segment, însă performanţele dinamice sunt doar decente: 10,4 secunde pentru 0-100 km/h, şoferul fiind lipsit de senzaţiile sport oferite de concurenţi. Prius se revanşează din plin la consum, necesitând în mod oficial doar 3,9 litri la 100 km! De asemenea, maşina nu este taxată de statul român, Prius fiind astfel cea mai economică variantă din clasa D.
Kia Cee’d – cea mai economică compactă
Sunt foarte multe modele economice în clasa compactă, alegerea unui învingător fiind foarte dificilă: Audi A3 1.6 TDI 105 CP, VW Golf 6 1.6 TDI Bluemotion, cu un consum de doar 4,1%, şi Citroën 1.6 e-HDi 110 CP, cu un consum de 4,2%, atrag atenţia prin utilizarea unor sisteme Start&Stop, precum şi a unor tehnologii microhibride. Totuşi, comparând preţurile celor două modele cu cele ale Kia Cee’d 1.6 DSL 90 CP, care consumă şi ea doar 4,2%, remarcăm că maşina sud-coreeană este mult mai ieftină, la cei 14.510 euro cât costă versiunea Best (cu 6.000 de euro mai puţin decât concurenţa). Iată aşadar şi câştigătorul clasei C.
Opel Corsa – consum minuscul în clasa mică
Opel Corsa 1.3 CDTI Ecoflex dezvoltă 95 CP, suficient pentru ca maşina să ofere acceleraţii decente pentru clasa ei (12,3 secunde pentru 0-100 km/h), însă consumă doar 3,6% în medie, devenind astfel liderul clasei mici. La un preţ de 13.735 euro pentru echiparea Enjoy, Corsa oferă o ţinută de drum corectă şi un interior vesel, chiar dacă destul de înghesuit, devansând în lupta pentru consum SEAT Ibiza 1.2 TDI 75 CP Ecomotive şi Volkswagen Polo 1.2 TDI 75 CP, ambele modele cu un consum mixt de de 3,8%.
Dacia Logan – cea mai economică maşină din România
Ambele motorizări economice de la Logan îşi scot banii în 50.000 (diesel), respectiv 25.000 de kilometri (GPL) faţă de versiunile similare pe benzină. Dacă Logan 1.5 dCi 75 CP consumă doar 4,0 litri la 100 km şi prinde suta în 14,2 secunde, versiunea pe GPL consumă 6,9% şi prinde suta în 13 secunde, ambele maşini suferind totuşi la interior, unde materialele sunt de slabă calitate.
Ţinând cont şi de faptul că în România aerul condiţionat este o necesitate, dar şi de preţul de achiziţie şi tot ce decurge din el (dobânzi, asigurări), precum şi de cilindree (taxă de poluare mai mică), cea mai economică versiune de la noi este, aşadar, Logan 1.4 MPI 75 CP GPL Laureate, la un preţ de 9.350 euro cu TVA. Iată şi răspunsul la întrebarea veche de când există maşinile: între diesel şi benzină, cel mai economic este un GPL.
Smart Fortwo – cel mai economic mini
Clasa mini se bazează în general pe motorizări foarte mici, de circa 1 litru, cu consumuri situate în mod obişnuit sub pragul celor 4,5 litri la 100 km, însă nimeni nu poate detrona micuţul Smart Fortwo Coupé diesel, care la cei 54 de cai ai săi consumă doar 3,3 litri la 100 km! Din păcate, maşina echipată cu motorul de 799 cmc diesel este extrem de lentă, necesitând 16,8 secunde pentru a ajunge la 100 km/h, iar preţul de 12.421 de euro o va ţine departe de publicul român, obişnuit cu maşini de alte dimensiuni la acest preţ.