18.9 C
București
vineri, 27 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăO nouă generaţie de băieţi deştepţi în afacerea cu asfalt

O nouă generaţie de băieţi deştepţi în afacerea cu asfalt

Incapabil să facă ordine în contractele cu regii asfaltului, Ministrul Transporturilor a decis obligativitatea contractelor „FIDIC”, care permit constructorilor să obţină mai mulţi bani după câştigarea contractelor. Până acum din cauza acestor contracte, statul a pierdut sute de milioane de euro.

Contractele semnate de Ministerul Transporturilor şi companiile subordonate în cons¬trucţia de şosele, căi ferate etc., în valoare de peste 240.000 de euro, adică marea majoritate a lucrărilor din domeniu, vor trebui întocmite după modelele recomandate de către Federaţia Internaţională a Inginerilor în Consultanţă (FIDIC).

În urmă cu 50 de ani FIDIC, asociaţie care are 70 de membri în întreaga lume, a început realizarea unui set de tipuri de contracte aplicabile în domeniul lucrărilor de inginerie. Acestea erau menite să asigure un echilibru al intereselor clientului care dă banii pentru o lucrare (în cazul nostru CFR sau Compania de Autostrăzi) şi constructorii privaţi.

Dacă până în prezent contractelor FIDIC erau folosite facultativ în România, de cele mai multe ori ele fiind impuse de băncile europene care finanţau lucrările, de săptămâna trecută, adică de la momentul publicării HG 1405/2010 în Monitorul Oficial, orice contract, inclusiv cele finanţate doar din bugetul de stat va fi nevoit să urmeze tipicul FIDIC. Ministrul Transporturilor spune că acest tip de contracte vor pune ordine printre asfaltatorii care primeau majorări nemeritate ale contractelor lor.

Ceea ce Anca Boagiu nu spune este că nimeni nu a împiedicat compania de autostrăzi să impună regilor asfaltului clauze care să interzică majorările sau să preîntâmpine aceste situaţii. Ministrul nu pomeneşte nici de zecile, dacă nu sutele de milioane de euro plătite cu titlul de daune după 1990 în contracte FIDIC.

Ce sunt contractele FIDIC

Contractele FIDIC diferă de cele folosite până în prezent de către companiile Transporturilor. Dacă un contract FIDIC nu permite o majorare mai mare de 10% a valorii contractului, cele fundamentate de legislaţia noastră permit majorări justificate de până la 50%.

În schimb, FIDIC e mai darnic când vine vorba de daune (claim, lb. engleză) ce pot fi cerute statului. Un constructor poate cere daune într-o infinitate de situaţii, dacă pre¬tenţiile sale sunt susţinute de un inginer consultant sau de un Comitet de Adjudecare a Disputelor (CAD). În plus dobânzile plătite de stat constructorului pot depăşi nivelurile impuse de legislaţia autohtonă. Dacă în vechea schemă statul care dădea banii avea puterea de a impune unui constructor termenii contractuali, de acum el va fi lipsit de putere, aceasta fiind tranferată consultantului şi CAD.

Aplicarea mecanismului

FIDIC în contractele Transporturilor a făcut ca în ultimii şapte ani statului să i se solicite daune de peste 100 milioane de euro la lucrările de şosele şi căi ferate, pe motive mai mult sau mai puţin serioase. Cum Compania de Autostrăzi sau CFR dau dovadă de incompetenţă la gestionarea proiectelor (predarea terenurilor expropriate cu întârziere sau a proiectelor, incompletitudinea acestora) emiterea pre¬tenţii de tip „claim” nu a fost şi nu va fi dificilă. A apărut o adevărată industrie a firmelor specializate în formularea de claimuri care, contra unui comision gras, ajută cu priceperea lor în FIDIC constructorii străini.

Dobânzi usturătoare la FIDIC

Contractele FIDIC ridică câteva întrebări. „Nu toate prevederile contractuale FIDIC îşi găsesc corespondent în legislaţia naţională. Trebuie aplicate doar cele care nu contravin”, spune Bianca Bello, avocat în cadrul firmei Vass Lawyers.

„Faptul că arbitrii (membrii CAD-n.r.) sunt de cele mai multe ori străini poate constitui un impediment în desluşirea corectă a clauzelor contractuale în raport cu legislaţia românească”, adaugă ea.

Deoarece FIDIC e de inspiraţie anglo-saxonă, anumiţi termeni nici nu au corespondent. Un document oficial din anii trecuţi referitor la FIDIC folosea de nu mai puţin de 118 ori termenul de rezonabil (solicitări, justificări, perioade, eforturi instrucţiuni etc. – toate rezonabile), chiar dacă în legislaţia noastră termenul nu există, afimă avocaţii de la Raţiu&Raţiu.

Potrivit acestora în cazul contractelor FIDIC penalităţile sunt superioare celor uzuale în legislaţia noastră.

Un calcul al firmei de avocatură făcut acum doi ani arăta că prin folosirea clauzelor FIDIC o firmă de stat poate plăti o dobândă cu aproximativ 5% mai mare pentru întârzieri la plată, faţă de cazul în care se folosesc contractele întocmite de firma de stat pe baza legislaţiei noastre.

87 milioane de euro a fost valoarea daunelor solicitate de constructorii deţinători ai contractelor tip FIDIC în perioada 2003-2010

Campionii pretenţiilor în 2009

FIRMĂ | PROIECT | NR. NOTIFICĂRI
FCC-ASTALDI | ARAD-TIMIŞOARA | 23
BOGL-GEIGER-COMTRAM | CENTURA SIBIU | 14
PANTECHNIKI | DN6, DOMASNEA-CARANSEBEŞ | 13
GARBOLI-TIRRENA | SCAVI DN6, BAHNA-MEHADIA-DOMASNEA | 6
ROICHMAN & ASHTROM | DN1, BRAŞOV-ŞERCAIA | 2

MOTIVE ABSURDE DE CLAIMURI

Diametrul copacilor de tăiat a crescut faţă de data întocmirii ofertei.

Lucrările efectuate de constructor au distrus culturile agricole, iar statul trebuie să plătească daunele
provocate de constructor agricultorului.

A nins în lunile de iarnă şi statului i se cere să accepte prelungirea lucrărilor.

ARGUMENTELE LUI BOAGIU

Contracte recunoscute internaţional.

Majorări doar de 10%

Introducerea arbitrajului internaţional permite evitarea subreprezentării în instanţe.

Grafice de execuţie a lucrărilor, a căror îndeplinire condiţionează primirea banilor de către constructor.

Garanţii de bună execuţie, de 15% din contract.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Creștere record a creditelor de consum în România: Volumul finanțărilor noi a atins 5 miliarde lei în iulie

Românii au arătat un interes crescut pentru creditele de consum în 2024, atingând un volum record de 5 miliarde de lei în iulie, o...

Alertă RO-Alert emisă în nordul județului Tulcea din cauza unor drone detectate la granița cu Ucraina

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a transmis în noaptea de joi spre vineri un mesaj de avertizare RO-Alert pentru locuitorii din zona...

Peste 1.000 de alerte privind riscurile produselor cosmetice mari, emise de Comisia Europeană în 2024

În 2024, Comisia Europeană a emis peste 1.000 de alerte legate de riscurile asociate produselor cosmetice de la branduri internaționale renumite, precum Dove, Nivea,...
Ultima oră
Pe aceeași temă