Spania conduce semestrul acesta ‘operaţiunea Atalanta’ în mijlocul unei creşteri semnificative a asalturilor piraţilor somalezi asupra navelor. Un vas comercial algerian, care transporta ciment, a devenit prima victimă a pirateriei în 2011. Cargoul ‘Blida’ a fost abordat la data de 1 ianuarie de două şalupe somaleze, la 150 mile sud-est de portul Salalah /Oman/, unde făcuse escală, notează luni ziarul La Razon, potrivit Agerpres.
Echipajul este format din 27 de oficiali şi marinari algerieni, ucraineni şi filipinezi. După asalt piraţii a deturnat nava spre nordul Somaliei. Anul care s-a încheiat a fost cel mai ‘rodnic’ pentru pirateria somaleză. Ultima navă sechestrată în 2010 a fost pescadorul mozambican ‘Vega 5’, cu 14 membri la bord, în apropiere de coastele Madagascarului.
Purtători de cuvânt ai operaţiunii navale europene Atalanta au confirmat că ambarcaţiunea a fost văzută ultima oară la 31 decembrie, dar că nu au putut lua legătură prin radio cu cei de la bord.
Potrivit datelor ‘Ecoterra’, un ONG cu sediu la Nairobi specializată în urmărirea navigaţiei, pescuitului şi pirateriei, în prezent sunt reţinute 44 de nave pe coastele somaleze, cu 771 de ostatici la bord. Aceste cifre relevă o agravare clară a situaţiei, în pofida desfăşurării dispozitivului naval european.
Datele deţinute de comandamentul militar occidental reduce numărul ambarcaţiunilor sechestrate la 28, cu 654 de ostatici la bord, fără să ia în calcul însă micile ambarcaţiuni de pescuit locale. Principala misiune a Atalanta este de a escorta navele comerciale, care transportă ajutoare umanitare în cadrul Programului Alimentar Mondial susţinut de ONU, şi ambarcaţiunile care participă la misiunea Uniunii Africane în Somalia (AMISOM).
De când piraţii şi-au intensificat, începând din 2005 activităţile, nu s-a mai atins o cifră atât de mare de nave şi de membri de echipaj sechestraţi în aceeaşi perioadă – potrivit estimărilor realizate de Ecoterra şi de operaţiunea Atalanta.
Sumele foarte mari plătite pentru eliberarea navelor şi răscumpărarea ostaticilor, sute de milioane de dolari în ultimii cinci ani – conform datelor parţiale culese de ONU – au făcut ca piraţii somalezi să se doteze cu mijloace materiale, să-şi creeze reţele de informaţii în porturile de plecare şi o organizaţie bine structurată.
În ultimele luni, potrivit unor surse somaleze şi ale organizaţiilor de asistenţă maritimă, răscumpărările pentru eliberarea navelor au atins noi recorduri, unele dintre ele ajungând chiar la 9 milioane de dolari.