Aproape 40 de marinari români îşi petrec sărbătorile pe nave care sunt arestate în diverse porturi ale lumii, potrivit liderului Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, transmite corespondentul NewsIn.
„Sunt marinari de pe Chem Faros care sper să îşi rezolve problema până de sărbători, dar s-ar putea să nu se întâmple până de revelion. Mai avem două nave ale unui armator din Elveţia, pline, cu aproape 30 de marinari, doresc să vină acasă pentru că se pare că nu sunt plătiţi. Aceştia vor începe în curând acţiuni greviste”, a afirmat Mihălcioiu.
Şase români se află la bordul tancului chimic „Chem Faros”, sub pavilion Insulele Marshall, reţinut din luna iulie în portul Bahamas.
Liderul SLN a mai spus şi că un marinar român se află încă în mâinile piraţilor. „Avem un marinar care este în mâinile piraţilor, în zona Golfului Aden, pe vasul MV Polar, care aparţine unui armator grec”, a declarat şeful SLN. Acesta a precizat că toţi ceilalţi marinari români care au căzut pe parcursul acestui an în mâinile piraţilor au fost eliberaţi.
Tancul petrolier „MV Polar”, deţinut de o companie liberiană, a fost atacat de piraţi la sfârşitul lunii octombrie, în estul Somaliei, în timp ce se afla la aproximativ 1.100 de kilometri est de arhipelagul Socotra. MV Polar are 72.825 de tone şi un echipaj de 24 de persoane, printre care un român, trei greci, un muntenegrean şi 16 filipinezi.
„Cred că pirateria pe mare se va întâmpla şi în 2011, deşi Agenţia de Securitate a Naţiunilor Unite va intensifica, de pe 1 ianuarie 2011, acţiunile privind asigurarea pazei în zona Golfului Aden”, a mai spus Adrian Mihălcioiu.
Liderul SLN a precizat că în prezent în România există 18.000 de marinari, din care 12.000 sunt activi.
„În anul 2009, au fost 11.500, deci în 2010 este o uşoară revenire, dar în 2010 noi avem mai puţini membri”, a spus Mihălcioiu. Pe lângă marinari, România mai are circa 25.000 de persoane încadrate ca personal auxiliar, din care însă numai 15.000 navighează. „Deci din cei 36.000 care se vehiculează că au carnete şi brevete, practic nu navigă decât vreo 20.000”, a conchis Mihălcioiu.