Mic şi cu tupeu, cam aşa putea fi rezumat CV-ul precedentului Swift, care a prins foarte bine la publicul tânăr. Acum avem de-a face şi cu a treia generaţie, lansată pe un segment extrem de aglomerat, dar care încearcă să ofere destule atuuri în lupta cu liderii consacraţi ai pieţei.
Noul Swift nu începe bine lupta. Dimensiunile sale (3,85 metri lungime) o plasează undeva la graniţa dintre maşinile mini şi maşinile mici, ceea ce, aparent, e un dezavantaj, Swift având 5 cm mai puţin decât Corsa sau Mazda2, dar şi 10-15 cm mai puţin decât liderii Clio, Fiesta şi Aveo. Aparent doar, pentru că, în fapt, interiorul e la fel de spaţios, iar designerii japonezi i-au desenat maşinuţei un profil foarte sport, inspirat în spate şi de MINI, astfel încât chiar şi modelul standard, echipat cu motorul de 1,2 litri 94CP arată nerăbdător să o ia la goană.
Interiorul nu iese din coordonatele obişnuite ale maşinilor japoneze: este bine asamblat, dar totodată are plastice tari şi textile aspre, fără vreun pic de culoare care să înveselească atmosfera. În schimb, comenzile sunt la îndemână, sistemul audio este peste media clasei, iar spaţiile de stocare sunt o lecţie de spirit practic. În faţă, doi adulţi stau comod, iar în spate se vor simţi la fel doar dacă sunt mai mici de statură. Portbagajul de 211 litri este cu circa 20% mai mic decât al concurenţei, dar se poate extinde până la 528 litri cu bancheta spate rabatată.
Mai rapid decât crezi
O dată ce te instalezi comod în scaunul şoferului şi porneşti la drum, îţi dai seama că japonezii şi-au învăţat lecţia: motoraşul de 94CP se turează rapid, iar plecarea de pe loc se face instantaneu, în bunul stil al maşinilor de oraş reuşite. Astfel, Swift prinde 100km/h în 12,3 secunde, fiind mai rapid cu circa o secundă decât majoritatea maşinilor din clasa sa, la această cilindree.
O maşină masculină din clasa mică
Dinamic vorbind, asta nu înseamnă că te duci în stratosferă cu maşina, ci doar că te descurci onorabil cu Swift atât în oraş, cât şi pe autostradă, cu condiţia să ţii motorul bine turat. Cuplul maxim de 118Nm se atinge târziu, la 4.800 rpm, aşadar pedala de acceleraţie va suferi mereu. Senzaţiile însă sunt foarte plăcute, Swift conducându-se aproape în stil italian, datorită atât trenului de rulare rigid, cât şi etajării corecte a cutiei de viteze. Ca un minus, aceasta din urmă are doar 5 trepte, ceea ce, la viteze mari, e neplăcut atât sonor, cât şi în privinţa consumului de carburant.
Dacă în spaţiile înguste şi în manevrele din scurt te distrezi cu Swift, pe liniile lungi ale autostrăzii am apreciat faptul că suspensiile amortizează ferm şi decis denivelările mari, fără ca maşinuţa să fie săltată prea mult în sus, dar şi fără să-ţi zdruncine rinichii. Aici cred că este şi atu-ul principal al lui Swift: un tren de rulare mult peste aşteptări, care îţi permite să te simţi la fel de bine ca într-o compactă.
Maşina a obţinut 5 stele la testele EuroNCAP, încă din varianta de intrare în gama GLX ea oferind ABS, EBD şi ESP, şapte airbaguri, inclusiv unul pentru genunchi, precum şi prinderi ISOFIX pentru scaunele de copii.
Privind şi preţurile, Swift se poziţionează în media clasei: varianta de intrare în gamă costă 11.500 euro şi are deja un pachet care include aer condiţionat, geamuri electrice faţă, RDC+MP3 cu 6 boxe, oglinzi electrice şi lămpi de ceaţă. Iar 12.750 de euro pentru varianta completă 1.2 GS e un preţ ok raportat la performanţe şi dotări pentru una dintre cele mai masculine maşini din clasa mică.
Date tehnice
SUZUKI SWIFT 1.2 GS 5 UŞI
Cilindree: 1.242 cmc
Putere maximă: 94 CP/ 6.000 rpm
Cuplul maxim: 118 Nm / 4.800 rpm
Cutie viteze: manuală, 5+1.
Lungime, lăţime, înălţime: 3,850/1,695/1,510 mm
Volum portbagaj: 211 litri
Volum rezervor: 42 litri
Ampatament: 2.430 mm
Viteza maximă: 165 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 12,3 sec
Consum urban/extraurban/mixt: 6,1, 4,4, 5,0 l/100km
Emisii: 116 g/km (max) EURO V
Preţ model testat: 12.750 euro