4.7 C
București
marți, 26 noiembrie 2024
AcasăSpecialDoina Levintza, un deceniu de modă

Doina Levintza, un deceniu de modă

Dacă vorbim de modă în general, putem spune că ea este şi tehnică şi artă deopotrivă. Moda este un cumul de ştiinţe şi do­menii.

Pentru a face modă trebuie să cunoşti şi pictură, şi grafică, şi design, dar şi arhitectură, muzică, film, teatru şi literatură. Trebuie să ştii, deopotrivă, croitorie şi desen, matematică, istorie, geografie şi filosofie. Aflată sub semnul unei continue transformări, moda este o oglindă a evoluţiei societăţii.

Este ceea ce Doina Levintza în­cear­că să ne arate, săptămână de săptămână, de 10 ani încoace, în emi­siunea „Levintza prezintă”, de la Prima TV. O emisiune longevivă, un deceniu de frumuseţe şi eleganţă în care stilul şi creativitatea s-au împletit pentru a dărui lumii cel mai frumos spectacol al modei. Şi spunem „frumos” pentru că acest cuvânt reprezintă şi crezul Doinei Levintza, elementul care o defineşte şi căruia i-a subordonat întreaga ei existenţă. Atunci când eşti înconjurat de frumos, de armonie – consideră Doina Levintza – eşti binecuvântat, poţi trăi tu însuţi în armonie cu tine şi cu tot ceea ce te înconjoară. Iar cei care-i calcă pragul casei simt din plin acest lucru şi îşi doresc să revină.

„Sper că am făcut tot ce s-a putut în aceşti ani şi sper să fiu sănătoasă să mai pot să fac emisiunea. De fapt, este o pasiune a mea să împletesc televiziunea cu moda. Începuturile mele au fost în televiziune şi iubesc în egală măsură şi televiziunea şi moda şi designul de interior. Am încercat să le împletesc pe toate şi să le ofer telespectatorilor o emisiune de calitate.”, a declarat Doina Levintza la petrecerea care a marcat 10 ani de emisiune la Prima TV.

Pentru a sintetiza aceşti 10 ani de modă, pe care Doina Levintza a încercat în spa­ţiul dedicat emisiunii să ni-i prezinte, cel mai bine este să-i dăm chiar ei cuvântul.

„Privită prin adâncimea timpului, fie prin coordonate geografice, moda defineşte epoci şi naţiuni, ilustrând evolutiv realitatea înconjurătoare. Privind-o, putem caracteriza oameni şi locuri. Ea dezvăluie în permanenţă stările omenirii şi direcţiile în care aceasta îşi poartă paşii. În ultimii ani, acest univers de trăiri şi manifestări numit modă s-a aflat într-o impresionantă expansiune. A cucerit lumea, ajungând o adevărată dominantă. De la primordiala nevoie de acoperire şi protecţie, moda a ajuns un mijloc de comunicare şi un produs de consum la fel de important şi necesar; mai mult chiar, indispensabil.
Ultimii 10 ani de modă sunt ani ai unei evoluţii ultrarapide într-o economie de piaţă în care am încercat şi noi, românii să ne integrăm şi să ne aliniem. Prin intermediul emisiunilor „Levintza prezintă”, am privit şi înregistrat evoluţia modei ca fenomen mondial, am dezvăluit creşteri spectaculoase, retrageri, decăderi şi reveniri şi mai spectaculoase, lansări de colecţii şi nume, război de orgolii, de creaţii, succese şi insuccese. Moda ultimului deceniu are un palmares impresionant pe care am încercat să îl ilustrăm într-un tablou cât mai complex, pentru a putea trăi alături de noi această incredibilă poveste de dragoste. După o privire de ansamblu, cel mai bine ar fi să intrăm în istoria fiecărui an în parte, să vedem exact ce a fost în acest început de mileniu III.
Un deceniu de modă în viziunea Doinei Levintza

Anul 2001
Texanul Tom Ford, cel care a readus în primul rând al modei mondiale numele italian Gucci, cel care a dat chimirului românesc aura unui adevărat must have in fashion, câştigă din partea Council of Fashion Designers din 
America titlul de Designer al Anului, 
iar Times Magazine îl numeşte The Best American Designer. Celebrul cuplu 
italian Dolce&Gabbana ajunge pe micul ecran prin intermediul serialului „Sex and the City”, semnând în acelaşi timp o colecţie hippie-glamour. Designerul Philip Treacy, creatorul celor mai renumite pălării din lume, expune la Irish Museum of Modern Art din Dublin, dezvăluind publicului o parte dintre secretele uimitoarelor sale pălării.

Christian Lacroix realizează o colecţie co­lorată şi nonconformistă, iar Gianfranco Ferre, supranumit şi arhitectul modei, este onorat cu titlul de Consilier Major în arta îmbrăcămintei. Săptămâna modei de la New York este pentru prima dată amânată din cauza atacurilor teroriste de la 11 septembrie.

Anul 2002
Yumi Katsura, cel care a realizat rochia de nuntă a Nadiei Comăneci, are o prezentare la Bucureşti organizată cu ajutorul meu. Emisiunea „Levintza prezintă” organizează o expoziţie cu tinerii designeri români în cadrul
Institutului Francez. Au loc premiile industriei de frumuseţe Pantene – ediţia a doua – în care Silvia Şerban îşi prezintă colecţia de autor, iar Irina Marinescu câştigă premiul Pantene New Look.

În domeniul haute couture, Karl Lagerfeld aduce strălucire în moda anului, încrustând pietre preţioase în construcţia elegantelor sale siluete pentru Casa Chanel, iar la Dior, excentricul John Galliano îşi continuă nebunia creativă, spunând că „Dior trebuie să ducă mai departe tradiţia lansată de maestrul Christian Dior, aceea de a fi primul în toate”.

Anul 2003
Este anul în care se deschide primul ma­gazin Vivienne Westwood în România. În acelaşi an, Alexandru Abagiu este numit de către o revistă americană una dintre viitoarele speranţe în machiajul de modă.

În „Levintza prezintă” realizez o emisiune dedicată stilului hippie. Apare un titlu care leagă lumea modei de lumea cărţilor: „Diavolul se îmbracă de la Prada”. John Galliano surprinde din nou găsindu-şi inspiraţia pentru colecţia toamnă-iarnă realizată pentru Dior tocmai în desenele unui coleg şi prieten care conduce sex-shop-ul The House of Harlot. Tot în acest an, Narciso Rodriguez este numit pentru a treia oară de către Asociaţia Designerilor de modă americani cel mai bun tânăr designer. La Paris, Emanuel Ungaro trimite pe podiumul Săptămânii de Haute Couture o colecţie fascinantă, arătând tuturor că eleganţa rămâne o prioritate a modei.

Anul 2004
Este anul în care emisiunea „Levintza etalează” prezintă tema pentru concursul tineri designeri „rochia de mireasă”, lansând în acelaşi an şi concursul meseriile modei – croitorie, broderie şi creaţie florală. Casa Missoni realizează o retrospectivă 1953-2003, celebrul duet Viktor&Rolf expune la Musee de la Mode din Paris, iar Tom Ford pleacă de la Gucci, după 10 ani de succes la conducerea casei. Cel mai celebru nume al luxului mondial, Louis Vuitton, a împlinit 150 de ani de creaţie şi apariţia primului magazin în Paris, moment sărbătorit prin deschiderea celui mai mare magazin Louis Vuitton în New York.

Anul 2005
Casa Chanel lansează un nou concept în lumea modei, colecţia de croazieră, cea care face legătura între cele două sezoane. Alexander McQueen semnează un nou contract, devenind designer pentru una dintre liniile producătorului german al pantofilor de sport Puma, iar în toamnă devine noul rege al denimului, lansându-şi propria linie ready-to-wear McQ. Marc Jacobs, indiscutabil unul dintre cei mai inovatori tineri designeri ai modei interna-
ţio­nale, lansează în toamna lui 2005 geanta Stam, un must have al împătimiţilor luxului, care va deveni în foarte scurt timp un best-seller în fashion. Casa Dior sărbătoreşte 100 de ani de la naşterea lui Christian Dior, colecţia lui John Galliano pentru Dior uimind întreaga lume a modei.

Anul 2006
Emisiunea „Levintza prezintă” lansează cea de-a 10-a ediţie a concursului Tineri designeri. Designerul Giorgio Armani, maestru al eleganţei, lansează parfumul Armani Code, o replică la celebrul roman Codul lui Da Vinci. Vivienne Westwood, cea despre care se spune că este varianta feminină a lui John Galliano, este numită pentru a treia oară British Fashion Desi­gner of the Year. Jean Paul Gaultier, copilul teribil al modei franceze, semnează la Hermes o colecţie ce lansează pentru sezonul primăvară/vară o nouă culoare-ve­detă: oranjul. Franceul din Arles, Christian Lacroix, semnează o întoarcere acasă la parfumul şi culoarea din Provence, reali­zând una dintre cele mai frumoase colecţii ale sale.

Anul 2007
Este anul aniversar Christian Lacroix, în care designerul sărbătoreşte 20 de ani de creaţie, ani ce au arătat că moda lui Lacroix nu seamănă cu nici o alta şi că el este creatorul care stăpâneşte cel mai bine culorile. Manechinele prezentării colecţiei toamnă-iarnă Viktor&Rolf păşesc pe podium purtând pe umeri eşafodaje impresionante, într-o construcţie specială de lumini şi muzică. La Victoria and Albert Museum din Londra este prezentată expoziţia „36 de ani în modă”, dedicată celei care a revoluţionat moda britanică şi internaţională, una dintre cele mai fascinante personalităţi, Vivienne Westwood, nonconformista şi inventiva englezoaică, cea care a şocat-o până şi pe regina Angliei prin apariţia ei la palatul regal.

După 45 de ani de modă, Valentino Garavani îşi anunţă retragerea, lăsând în urmă creaţii care au cucerit prin eleganţă şi rafinament desăvârşite, un roşu care îi poartă numele şi un stil inconfundabil. Pe 17 iunie 2007 s-a stins din viaţă cel care a fost considerat arhitectul modei, Gianfranco Ferre. Emisiunea „Levintza prezintă” aduce pe ecran un nume celebru al fotografiei, David la Chapelle, printr-o ilustrare a muncii sale şi ca un pretext pentru a susţine şi încuraja munca tinerilor fotografi de modă din România.

Anul 2008
Emisiunea „Levintza prezintă” lansează concursul de fotografie de modă. În acelaşi an are loc prima ediţie a Festivalului Pasa­rella la Bucureşti. Vivienne Westwood prezintă noua colecţie la Paris ca o decla­raţie de război împotriva a tot ceea ce distruge lumea de azi. Pe 23 ianuarie, o dată cu prezentarea ultimei sale colecţii, Valen-tino îşi anunţă retragerea. Şirul celor 74 de modele prezentate în faţa publicului a fost încheiat de 30 de rochii identice – rochii lungi, aproape măturând podiumul ultimei prezentări Valentino, au strălucit în celebrul roşu care a făcut istorie. Anul 2008 a mai fost marcat şi printr-o uimitoare expoziţie Valentino la Muzeul de Arte Decorative din Paris care a reconstituit prin intermediul celor 200 de ansambluri vestimentare complet accesorizate de haute couture cariera excepţională a creatorului de la Roma. 2008 aduce detronarea Ma­donnei din postura de primă divă a muzicii pop şi fashion icon de către cel mai fulminat personaj pe care industria showbizului l-a creat până acum, şocanta şi atât de comentata Lady Gaga, cea care are în spate un nume venit din lumea modei, stilistul Nicola Formichetti de la Vogue Japonia.

Anul 2009
Două dintre emisiunile „Levintza pre­zin­tă” sunt dedicate Galei Absolvenţilor de la Universitatea de Artă şi Design din Cluj, ca un semn al permanentei susţineri pe care o acord tinerei generaţii din România. În acelaşi an, ca urmare a colaborării pe care o am cu Festivalul Pasarella, emisiunea prezintă desfăşurarea celei de-a doua ediţii a acestui festival. Câştigătoarea acestei ediţii, Laura Popovici, absolventă a UAD Cluj, este astăzi designer stagiar la Louis Vuitton. Pentru Sonia Rykiel, designer cu origini şi în România, anul 2009 înseamnă colecţia aniversară a 40 de ani de carieră, o colecţie în care, după ce s-a încheiat defilarea modelelor casei, au mai urmat pe podium încă 30 de ţinute semnate de designeri renumiţi. Cel mai mare eveniment al anului rămâne, fără îndoială, pre­zen­tarea Plato’s Atlantis a designerului Alexander McQueen. Uimitoarea creaţie a genialului designer britanic se înscrie şi drept referinţă pentru întreaga modă a deceniului, ea fiind şi prima transmisiune live a unui fashion show în lumea virtuală. Pentru moda românească, anul 2009 înseamnă prima intrare oficială în calendarul Săptămânii Modei de la Paris, prin numele designerului Ingrid Vlasov. Din ţinutele semnate Vlasov, două piese ajung şi în garderoba Celebrei Lady Gaga.

Anul 2010
Emisiunea continuă să susţină tinerii designeri români prin prezentarea pe larg a galei absolvenţilor de la Cluj. Începutul anului aduce una dintre cele mai triste veşti posibile, dispariţia lui Alexander McQueen. Karl Lagerfeld simte şi prevede mai mult decât spun specialiştii în crize economice, anunţând, printr-o colecţie plină de blănuri polare, că vin ierni grele peste omenire.

Vogue Paris aniversează 90 de ani de existenţă. Cea mai renumită publicaţie 
fashion din lume realizează un maraton de sărbătoare şi shopping în triunghiul de aur al capitalei franceze, adunând numele cele mai mari ale modei, de la Chanel la Chaumet, de la Dior şi Jean Paul Gaultier la Dolce&Gabbana, de la Gucci la Givenchy, de la Prada la Vuitton şi Versace.

Cele mai citite

Un celebru realizator de podcast american a intrat în conflict cu Vladimir Kliciko

Joe Rogan, celebru realizator de podcast american, "răspândeşte propaganda rusă" cu privire la războiul din Ucraina, a acuzat fostul campion mondial de box la...

Medaliații României la Jocurile Olimpice și Paralimpice au fost premiați în cadrul Galei COSR!

Sportivii români care au urcat pe podiumul Jocurilor Olimpice și Paralimpice din 2024 au fost recompensați în cadrul Galei „110 ani de Olimpism în...

Medvedev: Transferul de arme nucleare către Ucraina ar putea fi considerat un atac asupra Rusiei

Dmitri Medvedev, vicepreședintele Consiliului Securității Rusiei, a avertizat marți că furnizarea de arme nucleare Ucrainei de către Occident ar putea fi percepută de Moscova...
Ultima oră
Pe aceeași temă