Ministrul Agriculturii vrea ca preţul de livrare în marile reţele de magazine să fie menţionat pe eticheta produselor.
Introducerea etichetei cu două preţuri (de intrare în magazin şi de vânzare la raft) nu va avea ca rezultat ieftinirea produselor dacă nu se stabilesc criterii pentru preţurile de achiziţie, susţin reprezentanţii asociaţiilor producătoare.
Ministrul Agriculturii, Valeriu Tabără, vrea să propună Uniunii Europene adoptarea unei decizii care să impună două preţuri pe etichetele produselor alimentare, cel de intrare în magazin şi cel final, de vânzare la raft, cu adaosurile comerciale.
Ministrul Valeriu Tabără speră că această metodă ar putea duce la reducerea preţurilor la alimente. Secretarul de stat în Ministerul Agriculturii Gheorghe Rădulescu susţine, de asemenea, că o astfel de măsură este realizabilă şi ar putea elimina „unele taxe ascunse” practicate de retaileri.
Cine stabileşte preţul de livrare?
„Menţionarea pe etichetă a preţului de la producător se face şi în alte ţări din Uniunea Europeană. Dar, pentru a pune în aplicare iniţiativa, va fi nevoie de o completare a legii care să precizeze ce se înţelege prin preţul de livrare”, ne-a declarat Adrian Rădulescu.
În schimb, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA), Dragoş Frumosu, susţine că, deşi măsura e oportună, este puţin probabil ca cei care cumpără să fie influen¬ţaţi de diferenţa mare dintre preţurile de livrare şi de raft. Preşedintele FSIA spune că responsabilii din agricultură ar trebui să analizeze legislaţia europeană şi să se găsească diferite metode pentru a elimina numeroasele taxe ale intermediarilor.
Preşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale, Dan Şucu, consideră ideea dlui ministru Tabără ca fiind „năstruşnică”.
„Nu am auzit în viaţa mea de o astfel de măsură. În perioada lunii decembrie ne orientăm total spre clienţi, nu stăm să-l ascultăm pe domnul ministru. De ce nu-i obligă, de exemplu, pe producători să adauge pe etichetă toate costurile sau mai ştiu eu ce adaosuri? Sunt oameni care au tot felul de idei năstruşnice”, ne-a declarat Dan Şucu.
Transparenţă fără ieftiniri
„Cumpărătorii ar trebui să facă comparaţii între diverse mari magazine, iar asta înseamnă timp pierdut şi bani în plus cheltuiţi. Efectul nu va fi de reducere a preţurilor. Şi cum ar putea face comparaţii când între producător şi vânzătorul final ar interveni unele înţele¬geri? De exemplu, supermarketul acordă un discount important la achiziţionarea mărfii şi apoi introduce diverse taxe la preţul final. Mai important este să se stabilească cum se alcătuieşte preţul de achiziţie”, precizează Dragoş Frumosu.
Nici producătorii agricoli nu cred că eticheta care să menţioneze preţul de livrare va avea ca rezultat ieftinirea produselor alimentare. Preşedintele Agrostar, Ştefan Niculae, crede că eticheta va fi doar „o măsură de transparenţă” şi e nevoie de alte măsuri legislative care să vină în sprijinul producătorilor, pentru a putea ieftini în magazine anumite categorii de produse.
„Preţurile în magazine sunt foarte mari în comparaţie cu cele de la producători pentru că numărul intermediarilor este foarte mare, iar taxele aplicate sunt numeroase. Dacă măsura cu eticheta se va aplica, nu vom asista la ieftiniri. E nevoie de pachete de măsuri fiscale pentru producători şi de facilităţi pentru asociere pentru a putea ieşi cu produse ieftine pe piaţă”, a precizat preşedintele Agrostar.