18.9 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCare vor fi aeroporturile Schengen

Care vor fi aeroporturile Schengen

Din martie 2011, luna în care este programată aderarea ţării noastre la Schengen, avioanele cu destinaţii spre statele din afara acestui spaţiu vor mai putea decola doar de pe trei din cele 16 aeroporturi româneşti.

Cluj, Sibiu şi Otopeni – Bucureşti vor fi singurele aeroporturi, din martie 2011, pe care se vor putea opera curse aeriene regulate în afara spaţiului Schengen.  Acestea include 23 de ţări europene în care verificarea accesului se face doar o singură dată, la intrarea unei persoane într-o ţară semnatară a acordului Schengen. Potrivit tratatului semnat, intrarea României în acest spaţiu este programată pentru martie anul viitor.

Condiţii

Aderarea la Schengen ridică însă o sumă de probleme şi cerinţe pentru aeroporturile româneşti. Potrivit cerinţelor, adoptate şi în legislaţia românească, din martie 2011 fluxurile de pasageri de pe aeroporturi vor trebui separate în funcţie de originea/destinaţia pasagerilor, mixarea fluxurilor fiind interzisă. Spre deosebire de situaţia prezentă, când se consideră că un pasager care circulă în România se află în trafic intern, iar dacă acesta se deplasează în actualele ţări Schengen este în trafic internaţional, după martie 2011 se va aprecia că traficul intern este cel desfăşurat în interiorul graniţelor Schengen (deci inclusiv ale României) iar cel internaţional va fi cel în afara graniţelor acordului. Pentru a se respecta aceste prevederi, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a realizat un sistem de clasificare a aeroporturilor în aeroporturi internaţionale, aeroporturi deschise traficului internaţional şi aeroporturi interne. În timp ce de pe primele se va putea zbura neîngrădit spre destinaţii internaţionale (în afara spaţiului Schengen), iar fluxurile Schengen şi non-Schengen vor fi separate fizic, pe cele deschise traficului internaţional zborurile internaţionale vor fi doar ocazionale, iar separarea fluxurilor ori temporală, ori fizică. Cât priveşte a treia categorie de pe acestea nu se va putea zbura deloc în afara spaţiului Schengen.

Zboruri ameninţate

Cu trei luni înainte de aplicarea clasificării, în absenţa căreia de pe un aeroport nu se va mai putea zbura în afara spaţiului Schengen, doar patru aeroporturi (un sfert din totalul de 16) au obţinut certificări din partea ministerului, alte şapte depunând cerere de certificare. Potrivit datelor remise ieri de minister, până la acest moment aeroporturile Bucureşti-Băneasa, Constanţa, Oradea, Arad şi Tg.Mureş nu au depus nici un fel de cerere de certificare. Deoarece obţinerea acreditării durează între trei luni şi şase luni de la data depunerii cererii, rezultă că de pe acestea nu se va mai putea zbura în fara spaţiului Schengen după martie 2011. O situaţie deosebită este cea a Aeroportului Băneasa de pe care companiile low-cost nu vor mai putea zbura către Marea Britanie sau Egipt (ţări în afara spaţiului Schengen). Aeroporturile care au obţinut statulul internaţional sunt Cluj, Sibiu şi Otopeni iar cele ale căror cereri pentru acest statut sunt în analiză sunt Bacău şi Timişoara. Ultimul este folosit de linia aeriană moldovenească Carpatair pentru zboruri către Moldova şi Ucraina,  iar neobţinerea statului de aeroport internaţional ar semnifica blocarea zborurilor acestei linii către cele două ţări. Zboruri ocazionale în afara spaţiului Schengen vor putea fi efectuate de pe Aeroportul Tulcea (deschis traficului internaţional), cereri similare fiind depuse de aeroporturile Baia Mare, Craiova, Iaşi, Satu Mare şi Suceava. 

3 aeroporturi au fost certificate ca fiind „internaţionale”, altul – doar „deschis traficului internaţional”.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă