Noul Volvo S60, cu o alură mai degrabă sobră şi calmă, tipic suedeză, este prezentat ca un rebel pus pe joacă în campania publicitară ce vrea să spargă tiparele cuminţi în care e percepută marca. Cât de rebel e, de fapt, noul S60?
Ca design, S60 se află la intersecţia între forma clasică şi cea modernă, rezultatul fiind o maşină care atrage ochiul, fără a te şoca însă în vreun fel, dar şi fără a-ţi scoate vreun oftat de admiraţie. E frumoasă şi atât, aşa cum îi stă bine unei maşini gândite pentru un public care nu doreşte să epateze, ci doar să conducă o maşină elegantă. Iar în motorizarea D3 de 163 CP, eleganţa este trăsătura definitorie.
Rapid, dar fără nebunii
Mai precis, dacă în linie dreaptă ai sub tine o maşină care îţi răspunde instantaneu la acceleraţie (9,2 secunde pentru 0-100k/h) şi dovedeşte un spirit mai sprinten decât te-ai aştepta, nu îţi spune totuşi mare lucru pe partea cu eticheta „rebel” decât atunci când intri în succesiunile de viraje. Aici, personajul calm se transformă datorită modului în care a fost gândit trenul de rulare. DSTC-ul suedez de ultimă generaţie mută cuplul către roţile care au cea mai bună aderenţă, astfel încât te înşurubezi în curbele strânse ca şi când ai avea o direcţie activă, prezentă la concurenţii bavarezi. Rezultatul e că te laşi prins într-un carusel care se învârte din ce în ce mai repede, doar starea proastă a drumurilor româneşti forţându-te să te calmezi. Rebel? Oh, da!
Siguranţa este la cote maxime
Ruliul este ca şi inexistent, vizibilitatea în unghiul stâng este peste media clasei şi îţi permite să intri mai tare în curbe, iar şasiul ascultă de tine în tot ce faci. Singurul lucru pe care l-aş fi vrut mai comunicativ este direcţia, care rămâne orientată spre confort, nu spre accese de nebunie. Ah, şi micuţele oglinzi retrovizoare, care parcă sunt gândite pentru o maşină mini… Demn de menţionat este şi sistemul City Safety, care frânează sau chiar opreşte singur maşina în cazul pericolului iminent de coliziune, dacă şoferul nu reacţionează. Siguranţa este la cote maxime.
Interior desăvârşit, după buget
Am avut la test cea mai tristă echipare pe care o poţi lua pe un Volvo: Kinetic, cu tapiţerie neagră, vopsea neagră, bord negru şi cerul gurii tot negru. Un copoi Smaland care nu îţi inspiră deloc spaţiile largi şi luminoase ale Suediei, ci mai degrabă sobrietatea aia germană de care chiar nu vrei să auzi la un Volvo. Chiar şi aşa, simţurile tactile îţi sunt răsfăţate de calitatea materialelor, iar vederea se aşază plăcut pe superba consolă centrală, care parcă pluteşte între scaunele faţă. Noul S60 oferă spaţii de stocare numeroase şi bine dimensionate, însă portbagajul de 380 de litri este deranjant de mic, iar maşina nu este generoasă nici cu spaţiul pentru pasageri, fiind doar în media clasei sale. În plus, comenzile sunt anapoda dispuse, necesitând o îndelungată perioadă de acomodare. În rest, greu de găsit vreun alt minus acestui habitaclu.
Maşina testată, în echipare Kinetic, costă 31.620 euro cu TVA inclusă. La acest preţ, rămâne cu circa 10-15% mai ieftină decât concurenţii germani similar dotaţi. Aş recomanda totuşi nivelurile superioare de echipare, care cresc preţul maşinii cu 8-15% dar îşi merită toţi banii, schimbând complet atmosfera la bord. S60 este, aşadar, o maşină care îţi oferă 80% relaxare şi 20% nebunie. Un rebel? Probabil, după standardele Volvo. Mai degrabă, cel puţin în motorizarea D3 de 163 CP, avem de-a face cu o maşină cu personalitate, dar cu un caracter înclinat puternic spre eleganţă.
DATE TEHNICE
Volvo S60 D3
Capacitate cilindrică: 1984 cmc, 5 cilindri, 20 valve
Norma de poluare: Euro 5, 134 g/km CO2
Putere maximă: 163 CP/3000 rpm
Cuplu maxim: 400 Nm/1400-2850 rpm
Acceleraţie: 0-100 km/h 9.2 secunde
Viteza maximă: 220 km/h
Consum mediu: 5.1 l/100 km
Cutie de viteze: 6+1 manuală
Lungime, lăţime, înălţime: 4628, 1865, 1484 cm
Greutate: 1582 kg
Portbagaj: 380 litri
Roţi: 235/45/R17, jante aliaj NJORD
Preţ model testat: 31.620 euro