12.4 C
București
joi, 19 decembrie 2024
AcasăSpecialAdio înmatriculări ieftine în Bulgaria

Adio înmatriculări ieftine în Bulgaria

Guvernul bulgar are veşti proaste pentru românii care-şi cumpără maşini mai ieftine decât taxa de înmatriculare: tarifele pentru autoturismele vechi şi poluante se vor scumpi.

Paradisul înmatriculărilor ieftine
 din Bulgaria are zilele numărate. Ministrul Finanţelor de la Sofia, Simeon Diankov, a anunţat că, din 2012, proprietarii de maşini vechi şi poluante vor plăti taxe foarte mari pentru înmatriculare. Vestea este foarte proastă pentru zeci de mii de români care au profitat deja sau au de gând să o facă taxele de câteva ori mai mici de peste Dunăre. De obicei, astfel de maşini sunt vechi şi ieftine. De exemplu, pentru un Jeep Grand Cherokee, cu motor de 5.210 cmc, înmatricularea costă, în Bulgaria, 700 de euro. În funcţie de anul de fabricaţie, înmatricularea unui astfel de model în România urcă ameţitor, şi la 8.200 euro. Pentru un VW Golf 1,9 TDI, din 1994, de 90 CP, cu aer condiţionat şi ABS, înmatricularea în România costă 2.660 de euro, la un preţ de achiziţie, din Germania, modic, de doar 1.990 euro.  

Promoţia 650

Firmele care înmatriculează în Bulgaria au acum şi oferte speciale, prin care promit înmatricularea, cu numai 650 de euro, a oricărui autoturism, din orice ţară, indiferent de norma de poluare sau de capacitate, fie el şi cu volan pe partea dreaptă.
”Pentru această sumă se asigură documente de proprietate (contract de vânzare-cumpărare, factură, bon fiscal). Se întocmeşte şi o procură, între un cetăţean bulgar şi cumpărătorul român, prin care acesta din urmă are dreptul a folosi automobilul”, ne-a explicat reprezentantul unei societăţi specializate. În preţ intră şi ITP-ul, asigurarea obligatorie, impozitul pe un an, precum şi taxa eco, în valoare de 110 euro, instituită în Bulgaria. Întreprinzătorii se laudă că astfel de operaţiuni durează numai o zi. Anual se vor mai plăti circa 150 de euro, pentru asigurare, carte verde şi ITP.

Riscurile bulgăreşti

Una din principalele probleme ale celor care au maşini înmatriculate în Bulgaria este că acestea pot fi radiate de proprietarul bulgar. Procedura este simplă: bulgarii obţin credite bancare, pe care le girează cu autoturismele pentru care au făcut procură. În momentul în care nu plătesc ratele, banca ridică maşinile puse gaj. În plus, proprietarul poate rezilia maşina de la Fisc. Acesta are 60 de zile la dispoziţie pentru a înregistra maşina la Fisc, după înmatricularea pe numele său, dar mulţi nu respectă termenul. În cazul acesta, şoferul român riscă dosar penal dacă este surprins la volanul ei. Dificilă este şi asigurarea reparaţiei, în cazul unui accident în care şoferul maşinii bulgăreşti este vinovat. De cele mai multe ori, acesta îşi repară singur maşina, iar păgubitul apelează la poliţa CASCO, dacă o are.

Dacă nu, procedura este extrem de îndelungată şi, de multe ori, soluţia pentru recuperarea sumelor este justiţia. În cazul unui accident în care este implicată o maşină din Bulgaria (şi astfel de evenimente sunt tot mai dese, spun poliţiştii), şoferul este mai greu de depistat, dacă fuge de la locul accidentului. Apoi, amenzile de circulaţie se trimit pe numele proprietarului, care cu siguranţă că nu le va plăti, iar pentru că sunt greu de depistat autoturismele sunt folosite în multe jafuri. Din cauza problemelor tot mai variate, poliţiştii de la Rutieră, în special cei din Constanţa, unde există, neoficial, circa 10.000 de astfel de autoturisme, efectuează tot mai multe razii în trafic, dedicate maşinilor bulgăreşti.  

Interzis de la 1 octombrie

Începând de la 1 octombrie, Macedonia a interzis cetăţenilor săi să conducă vehicule înmatriculate în alte ţări, în condiţiile în care circa 50.000 de macedoneni conduc maşini înmatriculate în străinătate, Potrivit datelor existente, circa 90% sunt înmatriculate în Bulgaria.

Taxele, de la bucureşti la Sofia

Jeep Grand Cherokee

  An de fabricaţie – 1999
  Motorizare de 5.210 cmc
  Înmatriculat în Bulgaria – 700 euro.
  Înmatriculat în România – 8.200 euro

VW Golf TDI

  An de fabricaţie – 1994
  Motorizare de 1.900 cmc
  Înmatriculat în România – 2.660 euro
  Înmatriculat în Bulgaria – 650 euro

Cele mai citite

România va găzdui Campionatul European de Tineret la Handbal Masculin în 2026

Competiția se va desfășura la Cluj-Napoca și Turda și este văzută ca un pas important în dezvoltarea handbalului masculin românesc. România a primit organizarea Campionatului...

Premierul Slovaciei: „Ucraina nu va adera niciodată la NATO”

Premierul Slovaciei, Robert Fico, a afirmat miercuri, în fața Comisiei Parlamentare a Afacerilor Europene, că Ucraina nu va fi invitată să devină membră NATO...

Vicecampioana României va concura în UEFA Women’s Europa Cup! O nouă oportunitate pentru fotbalul feminin

Federația Română de Fotbal a anunțat participarea vicecampioanei Superligii feminine în noua competiție europeană intercluburi, UEFA Women's Europa Cup, care va debuta în sezonul...
Ultima oră
Pe aceeași temă