Plimbarea cu noul Citroën C4 printre satele liniştite din sudul Suediei mi-a prilejuit un exerciţiu de meditare la ce se întâmplă în cea mai interesantă clasă de maşini de pe piaţă, cea compactă. Pe scurt, se dinamitează graniţele dintre clase, ceea ce ori ne va aduce tuturor maşini excepţionale, ori ne va duce la sapă de lemn – cumpărători şi producători deopotrivă.
Noul Citroën C4 îţi oferă (opţional, ce-i drept) tot atâtea gadgeturi câte aduc cu ele maşini titrate din clasa medie. Vrei scaune cu masaj? Ai scaune cu masaj. Vrei sistem de detecţie al unei alte maşini în unghiul mort? Ai în plus şi un sistem de avertizare la părăsirea involuntară a benzii de rulare. Adaugă la asta lămpile Bi-Xenon direcţionale, proiectoarele de ceaţă care îţi luminează automat virajele, frâna de parcare electrică, asistenţa la plecarea în pantă şi un sistem micro-hibrid Start&Stop şi ai doar o vagă idee despre cantitatea de tehnologie prezentă pe această maşină compactă.
Tehnologia nu e de ajuns
Tehnologia nu e totul, însă. Cei de la Citroën ştiu asta ca nimeni alţii, astfel că i-au dat o formă de o voluptate dezlănţuită noului C4, maşina fiind practic un exerciţiu de extravaganţă alcătuit din linii fluide, cu un rezultat încântător pentru ochi. Interiorul este, la rândul său, alcătuit din materiale de primă clasă şi poate găzdui fără probleme patru adulţi cu bagajele lor, fiind plin de locuri de stocare excelent gândite (portbagajul de 408 litri este cel mai mare din clasă). Efectul general este de încântare, iar cei care îşi vor petrece orele de ambuteiaje în acest habitaclu îşi vor păstra cu mult mai multă uşurinţă calmul, cu precădere dacă vor cumpăra şi enormul pavilion vitrat.
Motorizări tari, transmisie slabă
Evident, nu vorbim de vreo maşină perfectă aici. De exemplu, motorizarea pe benzină de 155 CP THP este potrivită celor care iubesc sportivitatea, însă cutia de viteze robotizată îi taie brusc avântul, forţând şoferul să ridice piciorul de pe acceleraţie atunci când se schimbă treptele, plecările intempestive de pe loc fiind imposibile. Cutia de viteze manuală rezolvă această problemă şi este o plăcere pe modelul diesel de 150 CP, însă nu e disponibilă pe toate motorizările… Tot la capitolul minusuri amintesc şi ergonomia destul de slabă a comenzilor, şoferul fiind forţat să se plimbe printre meniuri pentru a selecta unele opţiuni destul de simple.
Interesant pentru români este mai ales modelul e-Hdi de 110CP. Acesta are un sistem Start&Stop care opreşte şi reporneşte automat motorul diesel la stop, fără vibraţii sau întârzieri neplăcute, astfel că se poate lăuda cu un consum infim şi emisii de doar 99g/km CO2, o valoare record pentru acest segment, deşi performanţele dinamice sunt decente. Consumul rămâne redus şi în varianta obişnuită de 110 CP.
Comportamentul în virajele strânse este mult peste ce putea fostul C4, cu un ruliu minimal şi un răspuns excelent din partea şasiului, chiar şi la manevrele mai bruşte, permiţându-i lui C4 să îşi măsoare forţele cu liderii segmentului din acest punct de vedere fără să aibă vreo teamă. Preţurile pentru noul C4 vor fi mai mari decât ce am avut până acum pe actuala generaţie şi vor fi anunţate la începutul anului 2011. De exemplu, un C4 diesel echipat corespunzător va atinge pragul celor 19-20.000 de euro, însă modul în care este gândită şi dotată această maşină este un argument suficient pentru a o propulsa într-un top 3 al clasei compacte.
NOUL CITROËN C4 110 FAP
Cilindree: 1.560 cmc
Putere maximă: 112 CP / 3.600 rpm
Cuplul maxim: 270 Nm / 1.750 rpm
Cutie viteze: manuală, 6+1.
Lungime, lăţime, înălţime: 4.329/1.790/1.502 mm
Volum portbagaj: 408 litri
Volum rezervor: 60 litri
Ampatament: 2.608 mm
Masă autovehicul: 1.275 kg
Viteza maximă: 190 km/ h
Acceleraţie 0-100 km/h: 11,3 sec.
Consum urban/extraurban/mixt: 5,8, 3,9, 4,6 l/100 km
Emisii: 119 g/km (max) EURO V
Mărimea pneului: 195/65/R15
Preţurile pentru noul C4 vor fi mai mari decât ce am avut până acum pe actuala generaţie şi vor fi anunţate la începutul anului 2011. De exemplu, un C4 diesel echipat corespunzător va atinge pragul celor 19-20.000 de euro.