Atuurile şi neajunsurile modelelor Chevrolet Spark, Hyundai i10 şi Fiat Panda, maşinile din clasa mini
cel mai bine vândute în România.
Foarte mulţi trec cu vederea maşinile din această clasă tocmai din cauză că li se par prea mici, prea scumpe şi prea puţin utile pentru stilul românesc de a fi. Totuşi, cu ele te poţi strecura mai lesne prin traficul urban, consumul este şi el mic, parcarea e o joacă de copii, iar spaţiul interior este uneori uimitor de mare pentru dimensiunile reduse ale maşinii. În plus, modelele din clasa mini sunt extrem de distractive la condus. Iată top 3-ul autohton de import, aşa cum reiese el din statisticile Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) pe primele şase luni ale anului 2010, cu avantajele şi dezavantajele fiecărui model, pentru edificare.
Chevrolet Spark: micul gigant a crescut
Noul model de la Chevrolet, care a înlocuit Matizul şi pe piaţa din România, are toate atributele unei maşini mini reuşite. Dacă precedentul model atrăgea mai ales prin spaţiul interior generos pentru dimensiunile sale, dar avea un interior depăşit şi o ţinută de drum precară, noul Spark este acum şi pe placul celor care caută o maşină ce pune accentul pe confort. În plus, arată uimitor de bine.
Plusuri
În versiunea de 1.2 litri este o maşină sprinţară, cu care te vei distra atât în oraş, cât şi pe şosea. Trenul de rulare absoarbe foarte bine denivelările şi gropile, ruliul e surprinzător de mic, iar direcţia suficient de precisă pentru a te strecura rapid prin trafic. Interiorul este jucăuş desenat, oferă spaţii de stocare generoase şi poate transporta patru adulţi cât se poate de confortabil.
Minusuri
La viteze mai mari de 80 km/h dinamica începe să sufere, depăşirile trebuind să fie programate din timp, mai ales pe versiunile de 1.0 litri. Sistemul audio este mediocru, plasticele şi textilele sunt tari şi neplăcute la atingere, iar portbagajul de 170 de litri este doar în media clasei. Preţurile sunt mai mari ca la Matiz, intrând binişor în concurenţă cu clasa mică.
Versiune recomandată: 1.2 DOHC LS
Putere şi cuplu maxim: 81 CP/111 Nm
Viteză maximă: 164 km/h
Consum mediu: 5,1 l/100 km
0-100 km/h: 12,1 s
Lungime/lăţime/înălţime: 3.640/1.597/1.522 mm
Portbagaj: 170/568 litri
Preţ: 10.380 euro, inclusiv TVA
Hyundai i10: printre blocuri
Hyundai a spart gura târgului cu acest model, mai ales pentru că a reuşit să-l plaseze mai jos ca preţ chiar decât liderul Chevrolet Spark, fără a face rabat de la calitate sau dotări. Este maşina potrivită pentru cei care vor un pachet complet la un preţ rezonabil.
Plusuri
Motoraşul de 1.1 litri urcă rapid în ture, astfel că poţi ţâşni în traficul urban cu uşurinţă. Stă excelent în curbe, acolo unde te vei simţi ca într-un cart, însă asta nu înseamnă că suspensiile te vor deranja cumva. Spaţiul interior beneficiază de pe urma ampatamentului generos şi este bine finisat şi asamblat, iar portbagajul este mare pentru clasa mini.
Minusuri
Trebuie atenţie maximă în depăşirile de pe şosea din cauza absenţei complete de performanţe la viteze de peste 80 km/h. Tot la aceste viteze, zgomotul din interior este destul de mare, iar sistemul audio nu ajută defel. Plasticele şi textilele au aspect ieftin, iar spaţiile de stocare în interior sunt minimale.
Versiune recomandată: 1.1 SOHC GL Premium
Putere şi cuplu maxim: 67 CP/99 Nm
Viteză maximă: 152 km/h
Consum mediu: 5 l/100 km
0-100 km/h: 15,6 s
Lungime/lăţime/înălţime: 3.565/1.595/1.540 mm
Portbagaj: 225 litri
Preţ: 9.598 euro, inclusiv TVA
Fiat Panda: veteranul clasei
Fără a avea foarte multe atuuri în comparaţie cu noile generaţii de maşini venite în clasa mini, Panda rămâne suficient de atractiv pentru a ocupa locul trei, în faţa multor competitori cu pretenţii. Pentru cei care vor să meargă trei luni la serviciu fără a opri pe la benzinării, Fiat Panda e fix alegerea potrivită.
Plusuri
În primul rând consumul, care este absolut infim pe versiunea Multijet, iar în al doilea rând preţul, cu discounturi permanente ale importatorului, care menţin Panda pe linia de plutire. Dinamica este satisfăcătoare, maşina fiind foarte distractivă în oraş, iar interiorul este confortabil pentru patru adulţi, de o fiabilitate demonstrată în timp.
Minusuri
Vechimea acestei generaţii de Panda îşi spune cuvântul nu doar în privinţa aspectului din interior, ci şi în materie de siguranţă, cele 3 stele la Euro NCAP pe stil vechi fiind insuficiente pentru pretenţiile de azi. Maşina este săltăreaţă pe denivelări şi suferă dinamic în afara oraşului.
Versiune recomandată: 1.2 69 CP Dynamic
Putere şi cuplu maxim: 69 CP/102 Nm
Viteză maximă: 162 km/h
Consum mediu: 4,9 l/100 km
0-100 km/h: 13,2 s
Lungime/lăţime/înălţime: 3.538/1.578/1.540 mm
Portbagaj: 206/860 litri
Preţ: 8.638 euro, inclusiv TVA