Abilităţile de comunicare, limbile străine, dar şi cunoştinţele de operare a calculatorului au devenit indispensabile într-o Românie în care call-center-urile au ajuns principalii angajatori.
Criza economică a schimbat radical portretul-robot al angajatorului mare din România. Dacă înainte de şubrezirea economiei el era fie din domeniul construcţiilor, fie din cel financiar , activa în 90% din cazuri în Bucureşti şi nu se uita neapărat la calificarea candidatului (cazurile directorilor de sucursale cu liceul la bază sunt notorii), acum el este de cele mai multe ori din domeniul tehnologiei înalte sau din cel al serviciilor conexe şi caută obligatoriu forţă de muncă supracalificată şi cunoscătoare de limbi străine.
„Se angajează masiv în outsourcing. Vorbim despre servicii pentru companii mari, unele din străinătate. Call-centerul este o afacere care merge bine pe timp de criză. De asemenea se caută specialişti în domeniul programării şi cel în al componentelor pentru calculatoare. Aici vorbim în primul rând despre companiile multinaţionale, cum ar fi HP sau Oracle”, ne explică Ovidiu Vîlceanu, directorul fimei de consultanţă Sales Consulting. Acesta aminteşte că Bucureştiul deja nu mai este singura zona a ţării unde se fac angajări importante ofertele mutându-se uşor şi către zona Banatului şi a Ardealului. Salariul unui programator, de exmplu, porneşte din jurul valorii de 1.000 de euro şi poate ajunge chiar până la 5.000 de euro, în funcţie de cunoştinţele angajatului.
Telefonistul-vedetă cu accent european
Firmele de outsourcing, categorie în care se încadrează şi call-center-urile par să înflorească pe timp de criză. De ce ne explică tot Ovidiu Vîlceanu. „Outsourcingul presupune în primul rând reducerea costurilor pentru companiile care apelează la aşa ceva. Ori pe timp de criză tăierea costurilor este un lucru vital.” Prin lumea angajatorilor circulă deja o ştire cu aer de legendă. Se pare că mai multe firme de profil părăsesc India (cea mai cunoscută ţară în acest sector) şi vin în România pentru că potenţialilor clienţi nu le place accentul specific Punjabi. Mai mult, companiile specializate şi-au rezolvat o mare problemă anul acesta prin reducerea costurilor cu salarizarea ca urmare a venirii crizei. Un operator call-center care lucrează 8 ore pe tură de zi ajunge la 350-400 de euro, în timp ce, dacă lucrează noaptea el poate câştiga şi 500-600, de euro pe lună.
Experienţa şi diploma contează mai mult
În ceea ce priveşte exigenţele angajatorului, ele s-au rafinat faţă de perioada pre criză. Specialiştii în resurse umane spun că supracalificările(de tipul masteratului) şi experienţa în domeniu au crescut ca importanţă. „Fiecare caută pe timp de criză şă îşi eficientizeze afacerea. Este mai puţin timp pentru training la locul de muncă. Se caută angajaţi cât mai eficienţi, deci cât mai specializaţi sau cu experienţă”, spune Vâlceanu. Schimbarea de atitudine ţine şi de faptul că piaţa muncii este suprasaturată de cerere. „În ceea ce îi priveşte pe angajatorii ce au recrutat personal în 2009, aceştia au avut posibilitatea să îşi aleagă candidatul potrivit dintr-un număr mult mai mare de cv-uri depuse şi ca atare şi-au permis să solicite experienţă relevantă pentru postul pe care îl aveau disponibil şi, eventual, să ofere acelaşi salariu ca în anii trecuţi, fără să mai acorde neapărat alte pachete de beneficii”, comentează şi Laura Chilom, consultant al e-jobs.
Angajează şi băncile
Domeniul financiar, lovit puternic de criză prin diminuarea cererii de credite, nu mai este la fel de activ ca în anii trecuţi. Totuşi, asta nu înseamnă că nu mai angajează deloc. În fapt, după cum se vede pe site-urile specializate, instituţiile de credit angajează câteva sute de oameni. Faţă de perioada precriză, însă, când cele mai căutate specializări erau cele de agent de vânzări sau de analist de credite acum băncile caută mai ales personal IT sau consilieri bancari. În ofertele băncilor regăsim şi posturi de casieri, dar şi posturi de şefi de departamente. Salariile oferite sunt şi ele de criză, un analist de risc, de exemplu, fiind plătit cu doar 400 de euro, faţă de 600-700 de euro minimum cât primea înainte de criză.
Fişa postului pentru cele mai accesibile joburi
Operator Call- Center
Cerinţe la angajare:
cunoaşterea avansată a cel puţin a două limbi străine
cunoştinţe medii de operare a computerului (Windows, Microsoft Office)
studii minime liceul
abilităţi de comunicare
Responsabilităţi:
Contactează clienţi din baza de date a companiei
Oferă asistenţă clienţilor (rezervări la hotel la aeroporturi, restaurante etc.);
Vinde produse cum ar fi carduri de credit sau asigurări
Participă la realizarea de sondaje de opinie prin telefon
Beneficii:
Contract de muncă
Training
Posibilitatea de a lucra în ture
Salariu fix (350 de euro)+ bonusuri
Operator calculator
Cerinţe la angajare:
rapiditate în tehnoredactare
rezistenţă la stres şi sarcini de rutină
atenţie mare la detalii
cunoaştere avansată a unei limbi de circulaţie europeană
minimum liceu
Responsabilităţi:
operarea de date
introducerea de formulare în limbi străine (formularele conţin rezultate ale unor studii de piaţă sau date ale unor clienţi care au optat pentru produsele promovate de firma noastră)
Beneficii:
Salariu în funcţie de volumul de muncă (minimum 800 de lei)
Training
Programator
Cerinţe la angajare şi responsabilităţi
Experienţă 3 ani programare sau un an programare PHP
Bună cunoaştere a limbajului PHP 5 ( OOP, lucrul cu baze de date, sistem de fişiere, sesiuni, cookie-uri s.a.m.d)
Bună cunoaştere a sintaxei SQL
XHTML (cel puţin pentru nivelul implementării unei soluţii pe un layout grafic realizat anterior), CSS.
JavaScript-cel puţin un nivel de înţelegere ce permite scrierea/modificarea şi debugging-ul de cod.
Beneficii:
Contract de muncă full-time
Salariu minimum 1.500 de euro
Topul celor mai multe oferte de joburi:
Bucureşti
Cluj- Napoca
Braşov
Timişoara
Constanţa
Iaşi
Sibiu
Galaţi
Oradea
Arad
Târgu-Mureş
Domenii cu cele mai multe posturi:
Customer Client Service (inclusiv call-center)
IT
Marketing, Cercetări, Sondaje (inclusiv call-center)
Turism, Hoteluri
Topul call-center-urilor angajatoare:
Genpact
Computer Generated Systems
CallPoint New Europe
Sykes
XL World
Competence Call Center.
2.600 locuri de muncă au disponibile primele cinci call-center-uri din ţară