5 C
București
duminică, 10 noiembrie 2024
AcasăSpecial"Mircea" se întoarce acasă

„Mircea” se întoarce acasă

După o escală de două zile la Izmir, nava-şcoală va ridica duminică ancora cu direcţia Constanţa.

Marşul de instrucţie al Navei-Şcoală „Mircea” se apropie de final. După mai bine de două săptămâni petrecute pe mare, cadeţii se pregătesc să încheie penultima etapă a voiajului, Brindisi (Italia) – Izmir (Turcia). „Astăzi (n.r. – ieri) Nava-ŞCoală „Mircea” se află în marş spre Portul Izmir. De aici velierul va ridica ancora spre Constanţa. Practica studenţilor şi a elevilor la bordul navei se desfăşoară în condiţii normale”, a precizat căpitan inginer Lucian Neacşu, ofiţerul cu relaţiile publice al Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”.

Voiaj de criză

TraseuL iniţial pe care velierul trebuia să îL parcurgă în acest an era mult mai lung, cu traversarea Mării Roşii, a Oceanului Indian, cu ultima escală Shanghai şi apoi retur.  Practica studenţilor a fost restrânsă din cauza fondurilor limitate ale Ministerului Apărării Naţionale, fiind aleasă o variantă mult mai scurtă, cu traversarea Mării Negre şi a Mediteranei. Cadeţii, care s-au pregătit pentru un voiaj până în China, au trebuit să se mulţumească astfel cu vitzitarea porturilor Brindise şi Izmir. Chiar şi aşa velierul va parcurge 2.150 de mile marine, distanţă suficientă pentru deprinderea practicilor marinăreşti şi susţinerea examenelor. La bord se află un echipaj format din 156 de persoane, dintre care 39 de studenţi de la Academia Navală „Mircea cel Bătrân” şi 39 de elevi ai Şcolii Militare de Maiştri Militari „Amiral Ion Murgescu”. Ultima etapă a marşului de instrucţie 2010 însumează 500 de mile marine. Velierul urmează să sosească pe 24 iulie în Portul Constanţa.

Corespondenţă – O mână pentru tine, o mână pentru navă

„În ultima zi a escalei în portul Istanbul au fost îmbarcaţi la bordul navei doi cadeţi turci, Ali Vala Barbaros şi Metin Yasmall, de la Academia Navalădin Tuzla. Cadeţii turci au fost primiţi cu toată ospitalitatea de către comanda marşului şi s-au integrat imediat în programul bordului. După cele trei zile de staţionare în Istanbul, „Mircea” porneşte către cea de-a doua escală, oraşul-port Brindisi din Italia. Pe durata celor şase zile rămase până la acostare, practica la bord s-a derulat într-un ritm asiduu dar eficient. Antrenamentele cadeţilor la manevrarea velelor au continuat, astfel încât urcarea în arboradă, brăţările – ceea ce înseamnă orientarea prin forţa bratelor a vergilor, cu ajutorul parâmelor, întinderea velelor şi strângerea lor s-au desfăşurat mai repede, mai bine… Combinaţia efortului fizic, prin lucrul în arboradă şi manevrarea velelor, cu efortul intelectual cerut la cursurile predate, arată pe deplin că numai la bordul unui nave-şcoală, unui velier precum „Mircea” se formeaza viitorii ofitţeri şi maiştri militari de marină.

Cu o zi înainte de a intra în Brindisi, toţi cadeţii au efectuat activităţi de igienizare a navei, astfel încât nava dar şi întreg echipajul să se prezinte gazdelor impecabil. Miercuri, 9 iunie, nava-şcoală „Mircea” a intrat în Portul Brindisi cu toţi cadeţii pe vergi, salutând localnicii cu salutul specific marinarilor: o mână pentru tine, o mână pentru navă… Vineri, 11 iunie, patru ofiţeri şi doi studenţi români au participat alături de autorităţi militare, civile şi veterani de război italieni la ceremonialul organizat cu ocazia sărbătorii Zilei Marinei Militare Italiene. Sâmbătă, delegaţia condusă de comandantul Bazei Navale Brindisi a vizitat nava-şcoală „Mircea”…   

 

Va acosta pe 18 iunie

În fiecare zi, „Mircea” a putut fi vizitat de către populaţia civilă. În dimineaţa zilei de 14 iunie, NS „Mircea” a ridicat ancora din Brundisium „un nome antica”, luând cap compas Izmir, ultima escală a marşului de instruire practică 2010, unde nava va acosta vineri, 18 iunie. „Bun Cart Înainte!”

Ce învaţă cadeţii

Obiectivele practicii din acest an la bordul navei cu vele sunt următoarele: învăţarea greementului navei; cunoaşterea şi utilizarea instalaţiilor de punte şi a aparaturii de navigaţie; învăţarea diferitelor repere de navigaţie costieră şi de larg; măsurarea şi interpretarea datelor hidrometeorologice; manevra velelor; efectuarea de lucrări practice de matelotaj; conducerea ambarcaţiunilor cu rame; învăţarea mijoacelor de semnalizare şi recunoaştere a pavilioanelor; formarea deprinderilor de exploatare şi întreţinere a motoarelor principale şi auxiliare, a instalaţiilor electrice etc.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă