În istoria de mai bine de 100 de ani a tangoului, putem vorbi, foarte pe scurt, de trei momente. Primul, când acest gen muzical, cântat în pieţe şi în bordeluri, specific clasei inferioare, a cucerit scenele din Buenos Aires, apoi pe cele din Paris şi Londra, devenind o modă mondială. În anii ’60-’70, când „epoca de aur” a tangoului începuse să apună, Astor Piazzola a lansat al său revoluţionar „nuevo tango”, împărţind publicul în două tabere: una sedusă de noua muzică, alta profund dezamăgită. Şi asta pentru că Piazzola a combinat ritmurile tradiţionale ale tangoului cu muzica clasică şi jazz, rezultatul fiind un tango sofisticat şi elegant. În anii ’90, tangoul intrase iarăşi în sertar, în aşteptarea unei alte idei, a unei alte interpretări, care va fi dată de Gotan Project, trupa înfiinţată de argentinianul Eduardo Makaroff, francezul Philippe Cohen Solal şi suedezul Christoph Müller.
Noul mileniu se poate caracteriza şi prin naşterea multor produse hibrid, aşa că Gotan Project a adaptat „tradiţionala” muzică argentiniană cerinţelor şi modei secolului al XXI-lea. Controversatele experimente ale lui Piazzola, în care a amestecat tangoul cu jazz-ul, au reprezentat punctul de plecare şi pentru Gotan Project. Iniţial, au vrut să testeze un mix între tango şi muzica electronică, însă nu au vizat o experienţă comercială, ci mai degrabă una artistică. Au evitat clişeele atât din tango, cât şi din muzica electronică şi, în 2001, au lansat „La Revancha Del Tango”, album vândut în peste un milion de exemplare, care i-a făcut renumiţi pentru modul inovator în care au reinventat tangoul şi l-au readus la modă. Albumele ce au apărut în următorii zece ani nu au făcut decât să sublinieze că Gotan Project a iniţiat o a doua revoluţie în tango, trupa reuşind să aducă acest gen ignorat în cluburi şi discoteci şi să-l facă accesibil publicului tânăr. Asta nu înseamnă că muzica lor nu a fost şi criticată, în special pentru că, prin acest mix, discreditează tangoul „clasic”. Cohen Solal a barat de fiecare dată aceste obiecţii, afirmând că Gotan Project întotdeauna a avut o relaţie de respect şi pasiune faţă de tango. Bineînţeles, există şi un pic de lipsă de respect pentru că, fără ea, nu ar putea să schimbe nimic. Într-o perioadă de experimente muzicale, transformarea unui gen muzical se încadrează modei şi, atâta timp cât tangoul va întâlni alte sounduri, el va evolua.
La zece ani de când această formaţie a luat naştere, vedem cum Gotan Project devin din ce în ce mai buni, asemenea vinurilor. Ultimul lor album, Tango 3.0, pe care-l promovează în acest turneu, ne va dovedi încă o dată (dacă mai era necesar) că interesul pentru amestecul de muzică electronică, jazz şi tango nu a scăzut. Din contră. Cât despre spectacol, ştim deja că trebuie să ne aşteptăm la un show spectaculos. Cum muzica lor este un mix de genuri muzicale, şi showurile lor sunt tot un amestec, între sunete, efecte speciale şi proiecţii video, rezultatul apropiindu-se de montările artistice contemporane.
Concertul de la Bucureşti, organizat de Events, va avea loc la Sala Palatului, pe 25 iunie, cu începere de la ora 20.00. Biletele, la preţul de 120, 160, 210 sau 250 lei, în funcţie de categorie, pot fi achiziţionate online, pe www.eventim.ro, sau prin reţeaua Eventim (magazinele Germanos, Vodafone, librăriile Cărtureşti şi Humanitas).