De mai bine de o săptămână trebuia să se ştie numele celor trei care-i vor înlocui pe judecătorii al căror mandat expiră pe 7 iunie. Problema nu se află însă pe agenda politicienilor.
Cele două Camere ale Parlamentului şi Preşedinţia au încălcat Legea de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, în condiţiile în care actul normativ obliga să-i fi desemnat deja pe cei trei noi judecători. Potrivit Legii nr. 47/1992, „numirea trebuie efectuată cu cel puţin o lună înainte de încetarea mandatului judecătorului predecesor”. Cum mandatele lui Ioan Vida, Nicolae Cochinescu şi Petre Lăzăroiu expiră pe 7 iunie, rezultă că ar fi trebuit să ştim deja care sunt noii judecători constituţionali. Mai ales că CCR a avertizat încă din 16 martie, în scris, asupra datei de expirare a mandatelor. În cazul celor două Camere, Birourile Permanente au luat act, dar procedura nu a fost demarată, deoarece liderii grupurilor parlamentare nu au căzut la o înţelegere. Potrivit legii, grupurile depun candidaturi la Comisiile juridice, iar acestea se pronunţă printr-un raport şi formulează o recomandare celor două Camere. Procedura s-a blocat deoarece pentru desemnarea judecătorilor este nevoie de votul majorităţii senatorilor şi, respectiv, deputaţilor, iar ambele posturi de judecători ce revin Parlamentului sunt râvnite de PDL.
De ce se întârzie desemnarea judecătorilor
Miza desemnării celor trei judecători constituţionali derivă din regulile de luare a deciziilor, dar şi din componenţa Curţii. Concret, în afara celor trei judecători cărora le expiră mandatul, plenul CCR este format din: Augustin Zegrean (propus de PDL în 2007), Puskas Valentin Zoltan (propus de UDMR în 2007), Tudorel Toader (propus de PNL în 2007), Ion Predescu (propus de PSD în 2004), Aspazia Cojocaru (propusă de PSD în 2004) şi Acsinte Gaspar (propus de PSD în 2004). Dacă PDL ar obţine acum cele două posturi aferente Camerei şi Senatului, la care se adaugă judecătorul desemnat de Preşedinţie, arcul guvernamental ar ajunge să aibă majoritatea în plenul Curţii. Lucru esenţial deoarece deciziile se iau prin votul majorităţii judecătorilor. Dacă, în schimb, se tergiversează dincolo de 7 iunie numirea celor trei noi judecători, sunt toate şansele să se blocheze activitatea CCR. Aceasta pentru că, potrivit legii, Curtea poate lucra în prezenţa a două treimi din numărul judecătorilor. Adică, şase din nouă. Exact câţi ar rămâne dacă nu sunt desemnaţi cei trei noi judecători. Ceea ce înseamnă că, pe de o parte, CCR va putea lucra doar dacă sunt prezenţi toţi judecătorii şi, pe de alta, va fi aproape imposibil de luat vreo decizie.
Totuşi, chestiunea nu pare a fi prioritară pentru PDL. Cel puţin asta reiese din declaraţiile şefului deputaţilor PDL, Mircea Toader. „Nu am depăşit termenul”, a afirmat Toader. Ulterior a rectificat şi a dat garanţii că numirile vor fi finalizate până pe 7 iunie. De partea cealaltă, opoziţia susţine că problema numirilor la CCR este pur politică şi că PDL preferă tergiversarea fiindcă nu şi-a asigurat toate posturile. „Vor neapărat să ia şi postul de la Senat şi nu şi-au făcut încă jocurile”, a declarat deputatul Alina Gorghiu. „Eu cred că Emil Boc nici nu are habar că expiră mandatele celor trei judecători”, a arătat şi senatorul PSD Toni Greblă. Avantajat de tergiversare este însă Guvernul, presat să adopte noi măsuri anticriză până pe 28 iunie, când FMI ar trebui să elibereze României următoarea tranşă din împrumut. Dacă opoziţia contestă la CCR actele Cabinetului Boc, iar Curtea îi dă câştig, măsurile nu vor putea fi aplicate, iar FMI ar putea amâna eliberarea banilor.