Primăria Bistriţa a montat patru panouri cu indicaţii turistice pentru nevăzători, care au costat 230.000 de lei.
Primăria Bistriţa se laudă că acesta este primul oraş din România care facilitează informaţia din spaţiul public şi pentru nevăzători prin intermediul a patru panouri stradale de informare turistică în care a investit 230.000 de lei, un lucru la prima vedere lăudabil. „La o privire mai atentă, e un nonsens să informezi persoane care nu văd în legătură cu existenţa unor obiective turistice pe care ar urma să le viziteze, fără să le poată vedea.” Potrivit Primăriei Bistriţa, panourile sunt amenajate în zona Pieţei Decebal, zona Gării, Piaţa Centrală şi Piaţa Petru Rareş şi, pe lângă harta municipiului Bistriţa, conţin „informaţii de interes general”.
„Important pentru comunitate este faptul că panourile au aplicate în partea stângă, jos, plăcuţe informative în scris Braille pentru persoanele nevăzătoare, Bistriţa fiind primul municipiu din ţară care accesibilizează informaţia din spaţiul public şi pentru nevăzători, acest model fiind preluat după cel al oraşelor europene”, se arată într-un comunicat al Primăriei Bistriţa, care susţine că acest lucru a fost posibil prin colaborarea dintre Asociaţia Nevăzătorilor din România – filiala Bistriţa-Năsăud – şi Primăria Bistriţa în cadrul programului de acordare a finanţărilor nerambursabile. Contactat în legătură cu acest subiect, preşedintele Asociaţiei Nevăzătorilor din România, filiala Bistriţa-Năsăud, Iacob Pop, a declarat că plăcuţele informative în scris Braille au fost tipărite, gratuit, la Bucureşti, la tipografia Asociaţiei Nevăzătorilor din România. „Ideea să instalăm aceste panouri cu informaţii pentru nevăzători e de acum doi ani, dar ne bucurăm că se face şi acum. Noi credem că plăcuţele în scris Braille îi vor ajuta pe nevăzătorii fără însoţitor să afle ce obiective turistice ar putea vizita”, a declarat Pop, potrivit căruia întotdeauna există alte priorităţi, dar şi ceea ce s-a făcut este un lucru bun.
De altfel, anul trecut, Asociaţia Nevăzătorilor Bistriţa-Năsăud a obţinut de la Primăria Bistriţa 7.000 de lei pentru un proiect Acces for all prin care a făcut investiţii în computere cu voce sintetică. Anul acesta, a mai depus un proiect prin care a cerut 25.200 de lei pentru a populariza drepturile persoanelor cu handicap, dar nu a mai primit nici un leu. „Pentru organizaţia noastră este foarte important că am reuşit să imprimăm 1.000 de CD-uri cu diverse titluri de cărţi şi ne bucurăm că sunt membri ai asociaţiei noastre care şi-au copiat chiar şi câte 350 de titluri. Mai distribuim şi revista pentru nevăzători şi facem cursuri, la sediul organizaţiei noastre, pentru copiii nevăzători să înveţe alfabetul Braille. Nimeni nu ne ajută, deşi toate aceste lucruri sunt foarte importante pentru noi”, a spus Pop.
În legătură cu obiective turistice pe care le-ar putea vizita nevăzătorii după ce s-ar informa de pe panourile primăriei, Iacob Pop nu a vrut să facă nicio referire. „Noi avem un parteneriat cu primăria. Nu vreau ca acesta să fie afectat de evetuale declaraţii. Problema turismului trebuie să-i preocupe pe alţii, nu pe noi”, a mai spus el. În Bistriţa sunt 350 de nevăzători, iar în judeţ, peste 2.000.