Un singur film american intră în marea com¬petiţie a Festivalului de Film de la Cannes şi va avea de înfruntat nu mai puţin de şase pelicule asiatice. Marii regizori ai Hollywood-ului vor fi prezenţi în afara competiţiei.
Selecţia oficială a festivalului s-a încheiat vinerea trecută, când au fost anunţate 18 pelicule care vor intra în competiţia pentru Palme d’Or. Puţine faţă de alţi ani şi cu surprize notabile, comentează criticii internaţionali. Un singur film american a fost selecţionat în cursa pentru marele premiu, „Fair Game” de Doug Liman, în timp ce filme ale regizorilor mari americani vor fi prezentate în afara competiţiei sau nu vor fi prezentate deloc.
Cu toate acestea, două producţii hollywoodiene sunt programate în deschiderea şi la încheierea festivalului: „Robin Hood”-ul lui Ridley Scott (cu Russell Crowe în rolul principal, doar nu degeaba e considerat actorul-fetiş al regizorului) şi „Wall Street 2″ de Oliver Stone (o continuare a dramei din 1987 care i-a adus Oscarul). Tot în afara competiţiei va rula şi comedia lui Woody Allen „You Will Meet a Tall Dark Stranger” (cu Antonio Banderas, Anthony Hopkins şi Naomi Watts).
Marii absenţi
În timp ce criticii francezi pun situaţia pe seama unei tradiţii îndelungate a festivalului de a scoate filmele americane de sub criteriile de jurizare, delegatul oficial al festivalului, Thierry Fremaux, a dat vina pe recesiunea economică ce a ţinut pe loc producţia unor filme hollywoodiene. Oricare ar fi fost motivele, marii absenţi ai competiţiei sunt consideraţi, la unison, de criticii internaţionali regizorii americani: Terrence Malick cu „Tree of Life”, Gus van Sant cu „Restless” şi Darren Aronofsky cu „Black Swan”. Dacă Terrence Malick nu a reuşit să termine la timp producţia, căreia Thierry Fremaux îi promisese un loc în competiţie, excentricul Woody Allen a refuzat nominali¬zarea. Selecţionerul festivalului s-a scuzat: „L-am rugat să participe la competiţie măcar o dată, dar răspunsul a fost nu”.
Alejandro Gonzalez Iñarritu şi Nikita Mihalkov, în competiţie
Peste Cannes însă va sufla în acest an un vânt din Extremul Orient, şase din cele 18 pelicule provenind din Asia. Dintre acestea, experţii pariază pe cele două filme coreene, „The Housemaid” de Im Sang-soo (un remake al filmului omonim al anilor ’60, semnat de legendarul Kim Ki-young), „Poetry” de Lee Chang-Dong, dar şi pe filmul japonezului Takeshi Kitano „Outrage”.
Tot în competiţia oficială vor concura lungmetraje semnate de regizorul mexican Alejandro Gonzalez Iñarritu – autorul unei filmografii de referinţă: „Amores Perros”, „21 Grams” sau „Babel” – şi Nikita Mihalkov, care revine pe Croazetă după 16 ani, cu o continuare a celebrului său film, „Soare înşelător 2″.
Filmul „Hors la loi”, o continuare a lungmetrajului „Indigènes” al regizorului franco-algerian Rachid Bouchareb, selecţionat în competiţia oficială sub pavilion algerian, a stârnit deja controverse în Franţa. Deşi nu a văzut filmul, un deputat francez, Lio¬nnel Luca, l-a acuzat pe cineast că „falsifică istoria” în evocarea masacrului de la Setif.
Regizorii români concurează cu Jean-Luc Godard în secţiunea „Un Certain Regard”
Însă cel mai aşteptat film se anticipează a fi „Socialismul” lui Jean-Luc Godard, film prezentat în secţiunea „Un Certain Regard”, unde concurează cu peliculele româneşti „Aurora”, de Cristi Puiu (regizorul român se întoarce la Cannes după cinci ani de absenţă), şi „Marţi după Crăciun”, de Radu Muntean. O altă prezenţă aplaudată în această secţiune este cea a cineastului portughez Manoel de Oliveira, care perseverează la cei 101 ani, cu un nou film, „The Strange Case of Angelica”.
Printre surprizele festivalului se anunţă scurtmetrajul „Bastard”, semnat de tânăra actriţă Kirsten Dunst, care va închide secţiunea Semaine de la Critique (20 mai). Filmul, cu o durată de şase minute, prezintă povestea unui cuplu care, în încercarea de a-şi salva relaţia, călătoreşte în deşert, unde întâlneşte trei bărbaţi ajunşi acolo din motive misterioase.
Rolling Stones, în exil
Pe Croazetă sunt aşteptaţi şi membrii trupei Rolling Stones, care vor veni să susţină documentarul „Stones in exile”, în secţiunea Quinzaine des Realisateurs.
Kristin Scott Thomas, gazda festivalului
Din juriul competiţiei oficiale din acest an, prezidat de regizorul Tim Burton, fac parte: actriţa Kate Beckinsale, actorul Benicio Del Toro, actriţa Giovanna Mezzogiorno, regizorul Emmanuel Carrere, scenaristul Alberto Barbera, regizorul Victor Erice, regizorul, actorul şi producătorul Shekhar Kapur. Cea de-a 63-a ediţie a Festivalului va fi găzduită de actriţa Kristin Scott Thomas, care îi va lua locul actorului francez Edouard Baer, prezentatorul oficial al ultimelor două ediţii.
18 filme vor intra în lupta pentru trofeul suprem, Palme d’Or:
„Poetry” de Lee Chang-Dong
„Tournée” de Mathieu Amalric
„Copie conforme” de Abbas Kiarostami
„Fair Game” de Doug Liman
„La princesse de Montpensier” de Bertrand Tavernier
„Another Year” de Mike Leigh
„Biutiful” de Alejandro Gonzalez Iñarritu
„Des hommes et des dieux” de Xavier Beauvois
„Hors la loi” de Rachid Bouchareb
„Housemaid” de Im Sang-soo
„Outrage” de Takeshi Kitano
„Un homme qui crie” de Mahamat Haroun
„La nostra Vita” de Daniele Luchetti
„Utomlyonneye Solntsem 2″ de Nikita Mihalkov
„You My Joy” de Sergei Loznitsa
„Loong Boonmee Raleuk Chaat” de Apichatpong Weera¬sethakul
„Chungqing Blues” de Wang Xiaoshuai
„Frankenstein Project” de Kornel Mundruczo
„Autobiografia lui Ceauşescu”
Documentarul „Autobiografia lui Ceauşescu”, de Andrei Ujică, va fi prezentat, în premieră mondială, într-o proiecţie specială în afara competiţiei. Parte ficţiune, parte documentar, „Autobiografia lui Ceauşescu” este un film realizat în cunoscutul stil al lui Ujică, fiind rezultat din montajul imaginilor de arhivă. Andrei Ujică, născut în 1951 la Timişoara, este scriitor, regizor de film şi profesor. El trăieşte din 1981 în Germania. A studiat literatura la Timişoara, la Bucureşti şi apoi la Heidelberg. În anii ’70 a colaborat cu Şerban Foarţă la compunerea versurilor pentru formaţia Phoenix. În 1990 îşi începe primul proiect cinematografic, „Videograme
dintr-o Revoluţie”, în colaborare cu Harun Farocki. Filmul, a cărui premieră a avut loc în 1992, a devenit o referinţă cu privire la relaţiile dintre media şi puterea politică în Europa sfârşitului de eră comunistă.
Atât Oliver Stone, cât şi Nikita Mihalkov, vin la Cannes cu remake-uri după filme care le-au adus succes în tinereţe: „Wall Street” şi „Soare înşelător”.