Noul Prius poate înlocui oricând un MPV clasic. Dacă androizii ar visa maşini electrice, atunci probabil că noul Prius s-ar potrivi de minune într-un remake al filmului „Blade Runner”, în care Rutger Hauer reuşeşte totuşi să evadeze şi să alerge cu maşina spre orizont fără să se oprească, pentru a trăi până la adânci bătrâneţi.
Nu ştiu cât de curând vom avea un Prius 100% electric, dar cred că dacă precedenta generaţie îţi făcea o injecţie masivă de estrogen, noua generaţie a hotărât că e timpul să mulţumească nu doar iubitorii de natură, ci şi fiara avidă de viteză din fiecare dintre noi, beneficiind de un surplus de putere.
Ca design, noul Prius face un salt calitativ evident. Nu va câştiga nici un concurs de frumuseţe, dar nici tu nu mai tresari speriat când vezi maşina. Calandrul rămâne în zona Anime, însă alura generală a maşinii iese din zona urâţeniei incerte a fostei generaţii şi intră în zona interesantului. Ecologia e, în sfârşit, atractivă.
Dinamică mai alertă, stil tot relaxat
Actualul motor de 1,8 litri dezvoltă 99 CP şi un cuplu de 142 Nm, fiind ajutat de un motor electric care dezvoltă un cuplu continuu de 207 Nm. Maşina atinge 100 km/h în 10,4 secunde, adică o valoare decentă pentru clasa D. Totuşi, datorită cuplului combinat, plecările de pe loc pot fi intempestive, iar depăşirile se fac rapid, mai ales în modul Power. Dinamic vorbind, limitările apar abia la viteze mari. Poţi rula şi Eco dacă vrei, iar sub 50 km/h poţi merge doar în modul EV, adică strict pe motorul electric. Foarte util e modul B, care îţi oferă frână de motor, de mare ajutor pe serpentine. Senzaţia la volan este, aşadar, surprinzător de plăcută dinamic, iar cutia automată şi transmisia CVT îi oferă şoferului un confort deosebit.
Dotările de siguranţă sunt maximale, ţinuta în virajele abordate strâns este mai fermă decât te-ai aştepta, iar vizibilitatea frontală şi cea laterală sunt excelente. Şi acest Prius se va conduce mai degrabă relaxat, aşadar.
Deşi plasticul de pe bord şi uşi rămâne tare (eco, da?), el este plăcut la atingere, iar tapiţeria textilă te face să te cuibăreşti cu plăcere în scaune. Ergonomia comenzilor este, în schimb, criticabilă. În plus, bordul extrem de high-tech cu o mulţime de ecrane cere acomodare. Despărţirea ulterioară de Prius poate genera sevraj pentru amatorii de SF-uri.
Spaţiile de stocare sunt generoase şi pe măsura necesităţilor unei familii, iar în portbagaj poţi ateriza cu un elicopter. Acesta are 446 de litri în standard, însă datorită formei hayonului încape acolo orice ai nevoie să transporţi când mergi la munte, la mare sau pe Lună. 29.957 de euro, cu TVA inclusă, acesta este preţul maşinii testate (echipare Sol). Interesantă este însă dotarea Luna, care asigură tot ce ai nevoie la 26.157 de euro, fără navigaţia scumpă sau sistemul de parcare automată şi alte gadgeturi SF.
Este un preţ similar cu cel al multor SUV-uri şi berline medii folosite deseori inutil de mame sau familişti. Iată de ce Prius merită o privire mai ales din partea acestor categorii de clienţi. Deşi e mai puţin puternică, este mai practică pentru necesităţile lor, mai confortabilă, dar şi mai economică. E mai curată, dar mai ales mult mai high-tech. Bill Gates are una! Iar atmosfera de la bord e incredibilă. Merită nişte vise electrizante.
Caracteristici
Toyota Prius 1.8 VVT-i Sol Plus
Motor electric: 82 CP/207 Nm
Motor benzină: 1.798 cmc
Putere motor benzină: 99 CP/5.200 rpm
Cuplu maxim: 142 Nm/4.000 rpm
Putere maximă combinată: 136 CP
Transmisie: automată, E-CVT
Acceleraţie 0-100 km/h: 10,4 s
Consum urban/extraurban/mixt: 4/3,8/4 litri/100 km
Emisii CO2: 92 g/km
Normă poluare: Euro 5
Lungime, lăţime, înălţime: 4.460/1.745//1.490 mm
Ampatament: 2.700 mm
Capacitate portbagaj: 446 litri
Preţ: 26.157 euro