11.7 C
București
joi, 24 octombrie 2024
AcasăSpecialCodul lui Brâncuşi

Codul lui Brâncuşi

Pelicula relevă rădăcinile tradiţionale ale ansamblului din Târgu-Jiu.

Cunoscutul poet clujean Horia Muntenuş a realizat un documentar inedit despre cel mai mare sculptor român, Constantin Brâncuşi. „Un arbore la mijloc de lumi: Constantin Brâncuşi” este titlul documentarului prin care Horia Muntenuş arată rădăcinile tradiţionale ale ansamblului de la Târgu-Jiu. Filmul are 38 de minute şi a fost foarte bine primit de studenţii şi de profesorii în artă de la universităţile din Cluj şi din Iaşi. Realizatorul filmului a dorit să arate o serie de corespondenţe între cele mai importante sculpturi ale ansamblului din Târgu-Jiu şi arta populară românească. Horia Muntenuş spune, de pildă, că „Poarta Sărutului este o ladă de zestre aşezată pe doi piloni, iar Masa Tăcerii este inspirată de acele mese rustice la care prânzeau ţăranii liberi”. De asemenea, poetul clujean asemuieşte Coloana Infinitului cu stâlpii funerari păstraţi în anumite zone din sudul Transilvaniei, inclusiv pe Valea Sebeşului, ca o moştenire a tradiţiilor precreştine lăsate de daci. Horia Muntenuş spune că intenţionează să continue filmul cu noi episoade, din care unul va fi dedicat perioadei petrecute de Constantin Brâncuşi în Paris. Poetul Horia Muntenuş a fost deopotrivă scenarist, producător, regi­zor şi chiar a filmat o parte a imaginilor incluse în film. De asemenea, el a colaborat cu cameramanii Alin Suă­tean şi Dan Drăguşin. În ro­lul tânărului Jian joacă actorul George Drăghicescu, de la Teatrul „Elvira Godea­nu” din Târgu-Jiu. Coloana sonoră este realizată de Nucu Pandrea, care cântă la frunză, precum şi de Grigore Leşe, care interpretează la fluier şi la caval. La nai, cântă Gheor­ghe Istici, iar acompaniamentul este asigurat de an-samblul „Someşul” din Cluj. În film mai apar şi copiii din Ansamblul „Doina” al Palatului Copiilor din Cluj.

„Filmările au fost realizate la Târgu-Jiu, Sarmisegetuza, precum şi în muzeele etnografice din Cluj, Târgu-Jiu şi Bucureşti” spune Horia Muntenuş.

Operele neglijate

În perioada comunistă, la Târgu-Jiu autorităţile au permis amenajarea unei cârciumi lipsite de toaletă, chiar lângă Poarta Sărutului. Horia Muntenuş spune că a aflat de la localnici că mulţi mineri, care reprezentau clientela fidelă a cârciumii respective, îşi făceau nevoile chiar pe monumentele lui Brâncuşi. De asemenea, în perioada comunistă autorităţile permi­teau şatrelor de nomazi să-şi aşe­ze corturile chiar lângă opere­le sculptorului.

Cele mai citite

Polonia face investiții majore în bazele militare americane din țară

Polonia continuă să investească în bazele militare în care sunt dislocaţi militarii americani, plănuind ca, în 2025, să aloce 200 de milioane de dolari...

Nicușor Dan, detalii despre referendum: Este necesară o prezenţă la urne de 30%

Primarul Capitalei, Nicuşor Dan, a explicat marţi că este necesară o prezenţă la urne de 30% pentru ca referendumul local să fie valid. Totodată, Biroul...

Secretul confortului termic: Cum să aerisești corect caloriferul

Aerisirea caloriferului te ajută șă economisești bani la facturi și să ai mai multă căldură în casă Pentru o funcționare eficientă a centralei termice și...
Ultima oră
Pe aceeași temă