Un indiciu asupra bunăstării populaţiei unei ţări este predilecţia către economisire şi încrederea în stabilitatea locului de muncă. Aproximativ trei sferturi dintre români cred că nu este momentul potrivit pentru a economisi, iar 84% nu se aşteaptă să pună bani deoparte în 2010, conform unui studiu GfK. Responsabilă pentru această atitudine ar putea fi, printre altele, evoluţia preturilor. 72% dintre români cred că preţurile au fost mai ridicate în februarie 2010 faţă de acceeaşi perioadă a anului anterior, iar trei sferturi din populaţie estimează că preţurile se vor mări pe parcursul acestui an cel puţin în acelaşi ritm ca până acum. De asemenea, neîncrederea în stabilitatea locului de muncă a rămas la fel de ridicată ca şi în 2009: 9 din 10 români cred că şomajul va creşte în decursul acestui an.
Astfel, dacă în luna februarie 2009 aproape jumătate dintre români considerau că situaţia financiară a familiei lor era mai rea decât acum un an, în februarie 2010 procentul celor care o duc mai rău din punct de vedere financiar urcă la aproape 60%. Reducerea veniturilor a fost resimţită puternic de-a lungul întregului an 2009 – una dintre cele mai pesimiste perioade pentru opinia publică din România. Există şi o mică parte a populaţiei ale cărei venituri s-au îmbunătăţit comparativ cu un an în urmă, dar aceasta a scăzut de la 13% în februarie 2009 la 7% în februarie 2010.
Părerile românilor faţă de evoluţia situaţiei lor financiare în acest an sunt împărţite – 40% cred că venitul lor va rămâne acelaşi, în vreme ce 40% spun că se aşteaptă ca acesta să scadă. Numai 2 din 10 români sunt convinşi că situaţia lor financiară se va îmbunătăţi în acest an. Numărul optimiştilor a rămas relativ constant de la începutul crizei economice, atingând valori uşor mai ridicate în vara anului 2009.
În acest context, nu surprinde faptul că intenţia de achiziţie a unei maşini sau a unei locuinţe se menţine la începutul anului 2010 la nivelul relativ scăzut al toamnei trecute: 10%, respectiv 5%. În schimb, 19% dintre români au intenţii serioase să investească în îmbunătăţirea locuinţei, iar 12% considerau în luna februarie că este o perioadă favorabilă achiziţiei bunurilor de folosinţă îndelungată, precum: mobilă, maşină de spălat sau televizor. 2 din 10 romani se aşteaptă să cheltuiască anul acesta o sumă mai mare decât anul trecut pentru astfel de cumpărături – probabil şi în urma experienţei promoţiilor pe care le-au derulat marii retaileri în 2009.