Politia Rutiera a scos de ieri in trafic 150 de noi radare a caror faima ca sunt "de nedetectat" i-a pus pe jar pe soferi. "Toti vor sa gaseasca antidotul. Daca l-as sti, as fi platit cu mii de euro", glumea ieri enigmatic un politist.
Primul lot din cele 449 de radare noi, instalate pe Dacia Logan break, au iesit ieri pe sosele, insa in Bucuresti cele zece masini din dotarea Brigazii Rutiere a facut mai mult parada modei in fata presei decat sa supravegheze traficul si sa-i amendeze pe vitezomani. La prima vedere, ce a ramas din Loganul "de 70.000 de euro", al carui pret a fost renegociat pana la aproximativ 34.000 de euro, nu sperie pe nimeni. Are girofar mare, american. Dar cand ii vezi emblema "1.5 DCI", stii cat ii poate motorul. soferii se tem insa de ce se afla la bordul noii masini, nu de ce are sub capota: radarul caruia nici un detector aflat deocamdata pe piata nu ii face fata si nu il poate "simti" in timp util pentru soferii care depasesc viteza legala. "Este o tehnologie noua, dar nu e invizibil cum se tot zice, asa ceva nu exista. E mult mai eficient datorita vitezei de reactie si inteligentei superioare fata de generatiile mai vechi de radare", ne-a explicat comisarul-sef Costin Tatuc.
"Nimeni nu se gandeste la cati oameni mor pe sosele din cauza vitezei. Toti soferii, cand au auzit de radarele noi, vor antidotul. Daca l-as sti, probabil ca as fi platit cu mii de euro la vreo companie", glumeste enigmatic comisarul Daniel Pista. Multi soferi s-au aratat neincrezatori cand au auzit ca noile radare nu pot fi detectate si au acuzat Politia ca vrea doar sa bage frica in ei. Adevarul e ca pot fi detectate. Dar prea tarziu. "Daca eu te vad de la Arcul de Triumf, ce mai faci cu detectorul tau de radar?", intreaba retoric comisarul Pista, in fata Casei Presei Libere. Noile radare sunt in permanent stand-by, iar cand detecteaza o depasire a limitei legale de viteza, abia atunci lanseaza unda-radar care poate fi detectata de aparatele soferilor. Raza lor de actiune bate insa orice detector: peste 1,5 kilometri.
"Aparatul inregistreaza imediat, intr-o fractiune de secunda, iar detectorului ii ia ceva sa prinda semnalul. soferul nu mai are posibilitatea sa incetineasca", spune comisarul-sef Tatuc. Gratie GPS-ului incorporat, aparatul poate detecta viteza masinilor de pe ambele sensuri de circulatie. Daniel Pista rade cand aude de ce le trece prin cap soferilor vitezomani: sa foloseasca statii radio ca sa-si dea de veste unde sunt amplasate radarele. "stiti cat ma chinuiesc eu sa scap de statie in masina? Scoate la radiatii…", spune politistul.
In rest, principala functie a noului aparat este sa filmeze traficul si sa serveasca politistilor dovezi clare de incalcare a Codului Rutier, care sa nu mai poata fi respinse de soferi sau de instante. Vechile radare merg cu casete VHS, care trebuie schimbate la 3 ore si care in timp se demagnetizeaza si isi pierd calitatea imaginii. Cele noi au hard-disk de 80 de gigabiti si pot stoca intre 30 si 60 de ore de filmare de calitate buna. Vremea cand politistii isi fabricau singuri intrerupatoare pentru antenele de radar, ca sa le declanseze cand ii vedeau in zare pe vitezomani, a inceput sa apuna, cred cei de la Rutiera.