» De la 1 martie, Politia Rutiera ii va vana pe vitezomani cu radare noi, imposibil de detectat in timp util cu aparatele existente pe piata. soferii sunt deja in alerta si cauta, totusi, alte metode de a trisa: comunicarea prin statii radio si divulgarea pe internet a numerelor de inmatriculare ale Loganurilor pe care sunt instalate radarele-minune.
Comunitatile de soferi de pe internet si nu numai au intrat deja in alerta. De luni, cele 449 de celebre Dacia Logan "de 70.000 de euro", al caror pret a fost renegociat la jumatate, dupa un imens scandal, vor incepe treptat sa intre pe sosele, pentru a-i vana pe vitezomani cu aparate radar pe care actualele detectoare existente pe piata nu le vor mai putea "simti" la timp. Potrivit comisarului-sef al Politiei Rutiere, Lucian Dinita, noile radare se pun automat in functiune doar atunci cand sesizeaza ca un autovehicul a depasit viteza, astfel ca detectorul "simte" radarul prea tarziu, iar soferul nu mai are timp sa franeze si, astfel, sa incetineasca pana la viteza legala. Un alt avantaj al politistilor asupra soferilor cu detectoare de radar va fi raza de actiune a noilor echipamente: producatorul britanic garanteaza eficienta acestora chiar si atunci cand autoturismul vizat se afla la 1,6 kilometri. Actualele detectoarele de radar, in schimb, nu functioneaza pe asemenea distante.
Noul tip de radar are si functie de supraveghere a circulatiei si de masurare a vitezei, sustine seful Politiei Rutiere, astfel ca "orice incalcare a regulilor de circulatie va fi filmata si nu o sa mai poata spune soferul «n-am facut eu, domne, asa ceva»". Iar filmarea va fi posibila si noaptea, prin infrarosu, imaginile fiind stocate pe hard-diskuri performante.
In fata noii provocari lansate de autoritati, soferii au inceput deja sa se mobilizeze. Primul pas: pe internet au inceput de cateva saptamani sa circule numerele de inmatriculare ale celor 12 masini cu radar din judetul Constanta: toate sunt de forma B-18-Z(xx). Politistii ne-au confirmat ca informatiile vehiculate pe forumuri sunt reale, insa comisarul-sef Lucian Dinita nu are emotii ca numerele vor fi invatate pe de rost de soferi: "si care e problema? Asa orice masina de politie e inscriptionata, soferii le recunosc oricum".
"Fratilor, detectorul meu l-am pus pe raft"
Chiar si unii soferi se dau batuti: "Nu cred ca vezi tu numarul de la 1 km distanta", scrie Lucas pe forumul unei comunitati online de soferi. "Victor blackedition" este si el ingrijorat: "La acest tip de radar nu ai ce sa-i mai faci. Cand pleaca spre tine undele radar, deja este prea tarziu sa mai franezi. Iar cine imi spune ca distinge insemnele masinii si girofarurile de la peste un km fabuleaza". si "Aurelian08" s-a resemnat deja: "Fratilor, detectorul meu l-am pus pe raft in garaj, in loc de bibelou. De acum inainte voi face un drum de 32 de km (Reghin–Tg. Mures) in 50 de minute in loc de 25, avand 4-5 comune de trecut, dar asta e. Mai incet, ca e mai bine pentru buzunar". "Hooligan" dezarmeaza mai greu si isi pune sperantele in progresul rapid al tehnologiei si e sigur ca "vor aparea detectoare care sa faca fata noilor aparate radar, pana atunci insa atentie sporita".
Alti soferi mai impatimiti ai vitezei se pregatesc insa pentru masuri drastice impotriva noii tehnologii a politiei: statiile radio. "Sunt sigur ca dupa achizitia Loganurilor cu radarele cele noi se vor inmulti posesorii de statii pe masina. Acesta este viitorul!", scrie un sofer pe internet. Statiile radio sunt similare celor folosite de taximetristi sau de soferii de tir, au o raza de actiune de peste 20 de kilometri, iar soferii care sunt dotati cu asa ceva se avertizeaza intre ei despre amplasarea radarelor si a echipajelor de politie. Comunitatile online sustin ca legea nu interzice folosirea acestor aparate.
Cele 449 de masini ale Politiei sunt Dacia Logan MCV combi, cu motor de 1.5 litri, pe motorina. Noile radare folosite functioneaza in banda K si sunt model Bee III, produs de firma Traffic Safety Systems din Marea Britanie. Pretul de achizitie al autovehiculelor a fost de aproximativ 34.000 de euro (10.500 masina, restul au costat dotarile), cu tot cu echipamentele electronice. Pretul cuprinde de asemenea asigurarile CASCO si RCA, doua seturi de anvelope si reviziile tehnice pe parcursul a trei ani, cat dureaza garantia.