» Loviti de scaderea cererii interne, tamplarii romani au gasit contracte bune la export.
» De la 1 februarie, toti producatorii trebuie sa respecte standardele UE.
» Tot programul national de reabilitare termica poate fi acoperit de productia a doua firme.
Doar 59 de firme romanesti producatoare de tamplarie performanta termoizolanta (denumita popular "termopan") dintr-un numar total de aproape 5.000 au reusit sa faca documentatia necesara pentru trecerea la standardul de exigenta european. Standardul de calitate, care se concretizeaza si prin aplicarea unui marcaj CE pe ferestrele din PVC, a devenit obligatoriu de la 1 februarie 2010.
"Potrivit legislatiei, de la 1 februarie este interzisa comercializarea tamplariei performante termoizolante care nu are «Marcaj CE». In mod normal, Inspectoratul de Stat in Constructii are tot dreptul sa aplice, de la aceasta data, amenzi consistente si poate decide retragerea produselor de pe piata daca firma producatoare livreaza produse fara marcaj", ne-a declarat Valentin Petrescu, presedintele Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT).
Reprezentantii patronatului de profil sustin ca este vorba de o armonizare a legislatiei nationale la cea europeana, normativul (SR EN 14351-1) neintroducand elemente suplimentare privind caracteristici ale profilelor de tamplarie, ci constituind "cerinte de calitate minima la nivel european" (referitor la respectarea tehnologiei si a conditiilor de lucru), prin care producatorul garanteaza respectarea standardelor din catalogul furnizorului.
"Criza economica a fost, in principal, factorul care a intarziat la noi aplicarea marcajului CE. Pentru a aplica standardul, se merge pe doua etape: teste initiale de laborator (care costa 5.000-10.000 euro) si controlul in fabrica (inca 1.000 de euro). In tara sunt trei laboratoare de testare, dar in Europa sunt foarte multe, iar costurile sunt aceleasi indiferent unde se realizeaza", a precizat presedintele PPTT. Anul 2009 a insemnat pentru producatorii de tamplarie un an de scadere a vanzarilor cu 40-50%, iar programul national de reabilitare termica nu a adus nicidecum comenzi in plus.
"Tot programul de reabilitare termica din 2009 ar putea fi acoperit doar din productia a doua mari firme. Nu a fost un volum mare, iar in 2010 comenzile vor fi, se pare, la jumatate", a spus Harileus Kilaiditis, director executiv PPTT. Marin Crutescu, director general al grupului Amvic, apreciaza ca "marcajul CE" nu impune decat reguli elementare de calitate. "In anul 2009, toate firmele producatoare de tamplarie au avut de suferit. Insa respectarea calitatii este o cerinta care nu trebuie discutata, ci doar aplicata. Anul trecut am facut exporturi in tari cu traditie, precum Franta si Elvetia. Chiar daca ai tamplarie de calitate, o grija deosebita trebuie acordata la montaj. De obicei, la montaj, in 70% din cazuri se fac greseli, ceea ce are repercusiuni asupra performantei tamplariei. In Franta, de exemplu, cerinta a fost ca la montaj sa nu folosim spuma poliuretanica, ci silicon, iar in acest caz tolerantele admise sunt foarte mici", a declarat Crutescu.