13.4 C
București
luni, 7 octombrie 2024
AcasăEconomieSchimbări majore. Cele mai importante noutăți fiscale pentru 2018

Schimbări majore. Cele mai importante noutăți fiscale pentru 2018

După un an plin de inițiative fiscale care au făcut vâlvă, precum impozitul pe venitul global, taxa de solidaritate sau propunerea mai nouă care prevede închisoare de până la șase ani pentru cei care nu plătesc la timp impozitele cu reținere la sursă, câteva modificări în legislația fiscală au fost totuși aprobate și vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2018. Iată care sunt cele mai importante dintre ele:

1. Transferul contribuțiilor sociale de la angajator la salariat. Astfel, numărul contribuțiilor sociale este redus de la șase la trei, din care două sunt trecute exclusiv în sarcina angajatului (contribuția de asigurări sociale – CAS și cea de asigurări sociale de sănătate – CASS, de 25% și, respectiv, 10%). În sarcina angajatorului rămâne doar nou-creata contribuție asigurătorie pentru muncă (CAM) de 2,25%. Comparativ cu situația curentă, în care nivelul agregat al contribuțiilor sociale pentru condiții normale de muncă este de 39,25%, nivelul agregat al contribuțiilor sociale prevăzut pentru 2018 este de 37,25%. Important de știut este că tot angajatorul va fi cel care va reține și vira aceste impozite. Calculele Consiliului Fiscal indică faptul că o creștere a salariului brut cu 19,9% este suficientă pentru a preveni o reducere nominală a salariului net, fără ca această creștere să antreneze o majorare a costurilor salariului mediu brut ale angajatorului.

2. Reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10%. Reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10%, concomitent cu mutarea contribuțiilor sociale în sarcina angajatului (cu un rest de 2,25% la angajator sub forma contribuției asigurătorii pentru muncă) și reducerea nivelului agregat al acestora cu două  puncte procentuale nu contribuie decât de o manieră absolut marginală la reducerea poverii fiscale asupra muncii salariate, cel puțin la nivelul salariului mediu (neafectat de majorările de deduceri fiscale), în condițiile în care salariul brut ar crește cu 19,9%, arată Consiliul Fiscal.

3. Dispare obligativitatea plății CAS și CASS pentru persoanele care realizează venituri lunare din activități independente inferioare nivelului salariului minim și, de asemenea, pentru cele care realizează deja venituri din salarii, ori asimilate salariului pentru care sunt asigurate în sistemul public. Noua cotă a CAS de 25% se stabilește la un venit ales de contribuabil, cel puțin egal cu salariul minim brut pe țară, independent de nivelul venitului realizat. Baza de calcul a noii CASS de 10% este limitată la salariul minim pe economie.

4. Majorarea limitei de încadrare în sistemul de impunere al microîntreprinderilor – care implică un impozit de 1% asupra cifrei de afaceri pentru firmele cu unul sau mai mulți salariați, respectiv de 3% pentru firmele fără angajați – de la 500.000 la 1.000.000 euro cifră de afaceri anuală, concomitent cu eliminarea posibilității de a opta între acest sistem și impozitarea profitului pentru firmele cu un capital social mai mare de 45.000 de lei. Totodată, a fost eliminată excepția cu privire la impozitarea cifrei de afaceri a firmelor care realizează venituri din consultanță și management.

5. Plata defalcată a TVA va fi obligatorie pentru persoanele înregistrate în scop de TVA cu restanțe la plata acestei taxe sau aflate în insolvență, potrivit modificărilor aduse în Parlament la OUG 23/2017. Legea a fost adoptată de Parlament pe 13 decembrie, urmează promulgarea. Potrivit consultanților de la Deloitte, în acest sistem vor intra, de la 1 martie 2018, cei care la 31 decembrie 2017 aveau restanțe de TVA ce depășesc 15.000 lei (firme mari), de 10.000 lei (firme mijlocii) sau 5.000 lei (firme mici sau persoane fizice), dacă nu sunt achitate în ianuarie 2018. De asemenea, sistemul se va aplica, de la 1 martie, companiilor aflate în insolvență la 31 decembrie 2017 sau de la data de 1 a lunii următoare intrării în insolvență. Totodată, și cei care au restanțe la TVA mai vechi de 60 de zile de la scadență vor intra obligatoriu în sistemul split TVA. Reprezentanții Deloitte au atras atenția că persoanele înregistrate în scopuri de TVA, indiferent dacă aplică sau nu sistemul de plată defalcată a TVA, au obligația de a plăti TVA defalcat către un furnizor care aplică sistemul. În cazul unor plăți incorecte către furnizori care aplică sistemul de plată defalcată a TVA, penalitățile ajung la 0,06%/zi din valoarea TVA, înmulțit cu numărul de zile de la data plății eronate până la data corecției. Consiliul Fiscal a atras atenția că este posibil scenariul evitării intrării în relații de afaceri cu cei înrolați în acest mecanism de plată de către ceilalți agenți economici. O problemă majoră este că firmele nu au la îndemână serviciul de online banking pentru conturile de trezorerie dedicate TVA. Astfel, cei care sunt înscriși în sistem trebuie să meargă la trezorerie și să stea la coadă ca să ceară extras de cont, ca să poată vedea plățile efectuate în acesta. „Cel puțin în prima parte a anului mă aștept să fie multe probleme”, a declarat Raluca Bâldea, director în cadrul Deloitte. În programul de guvernare scria că de la 1 ianuarie 2018 nu va mai exista nicio taxă care să nu poată fi plătită online.

6. Majorarea plafonului pentru obligativitatea înregistrării în scopuri de TVA de la 220.000 de lei la 300.000 lei, de la 1 ianuarie 2018.

7. Majorarea salariului minim brut pe economie de la 1.450 lei la 1.900 lei.

8. Limitarea de la 100% la 30% a deductibilității din impozitul pe profit a pierderilor rezultate în urma vânzării de creanțe neperformante.

9. Impozitarea sectorului de petrol și gaze naturale. Parlamentul a introdus un impozit de 60% pe veniturile suplimentare din vânzarea gazelor naturale de către producătorii locali la un preț de 85 lei/MWh sau de 80% pe diferența dintre 85 lei/MWh și prețul practicat. .  

Aplicație pentru Split TVA

Compania de consultanță și audit PwC România a anunțat lansarea aplicației ANAFcheck, pentru companiile care vor trebui, începând cu 1 ianuarie 2018, să achite facturi către furnizori ce aplică plata defalcată de TVA. Aceasta se conectează la bazele de date ale ANAF și permite verificarea automată a tuturor codurilor de înregistrare fiscală ale furnizorilor, pentru a identifica acele companii care aplică plata defalcată de TVA, potrivit unui comunicat al companiei. ANAFcheck este o interfață între serverul unei companii și Registrul fiscal român, care permite automatizarea schimbului de date. Aplicația aduce 19 atribute fiscale ale codului TVA căutat (ex. date despre stare înregistrare în scopuri de TVA, plata TVA defalcată, contribuabil activ/inactiv, sistem TVA la încasare etc.), interogarea putând fi individuală sau multiplă. ANAFcheck poate verifica în medie 80 de coduri de TVA pe minut.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă