Cu siguranta vi s-a intamplat sa cumparati produse defecte sau care s-au stricat in perioada de garantie si nu ati stiut cum sa rezolvati problema. Noi ne-am interesat la Autoritatea pentru Protectia Consumatorului si am aflat care sunt drepturile dvs. in calitate de cumparator.
Foarte putini stiu ce sa faca atunci cand constata ca mobilierul sau materialele de constructii pe care le-au cumparat pentru amenajarea casei prezinta defecte. Aceasta situatie apare atunci cand cumparaturile se fac in graba sau nu se acorda importanta verificarii produselor in magazin. Nu rare sunt situatiile in care materialele de constructii sunt cumparate chiar de muncitorii care se ocupa de renovarea locuintei.
La cele mentionate, se mai poate adauga lipsa de comunicare cu vanzatorul sau increderea totala in acesta, care de regula e interesat mai mult de vinderea marfii si mai putin sa va informeze corect cu privire la drepturile dvs. In primul rand, trebuie stiut ca produsele pe care le achizitionati trebuie insotite de certificatul de garantie. Daca vanzatorul ofera garantie, atunci are obligatiile prevazute in documentul respectiv.
Ce faceti cand nu exista pe stoc produse similare
Daca magazinul accepta inlocuirea unui produs defect, dar nu mai are pe stoc exact acelasi model, puteti solicita aprovizionarea de la distribuitor/producator/importator a unei cantitati cu aceleasi caracteristici, puteti accepta alt model de gresie (cu reglarea diferentei de pret) sau solicita restituirea contravalorii produselor cu defect.
Electrocasnice defecte
Conform datelor furnizate de Protectia Consumatorului, daca ati achizitionat electrocasnice defecte si va prezentati cu acestea in magazin in primele sase luni de la cumparare, nu trebuie sa dovediti neconformitatea lor, ci aveti dreptul de a solicita vanzatorului repararea produsului sau inlocuirea acestuia, in fiecare caz fara plata. De asemenea, aveti dreptul sa beneficiati de o reducere corespunzatoare a pretului sau de restituirea banilor daca nu a fost posibila reparatia/inlocuirea produsului sau daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de 15 zile calendaristice.
Cand cumparati mobila
In cazul in care la momentul achizitiei, mobila nu prezinta defecte, dar in urma transportului asigurat de magazin, ea ajunge acasa la dvs. zgariata, aveti dreptul sa refuzati primirea marfii, deci semnarea documentului de predare-primire. Vanzatorul, la solicitarea dvs., trebuie sa asigure un alt produs fara defecte, sa reduca pretul (daca acceptati aceasta solutie) sau sa va restituie contravaloarea produsului.
Marfuri ambalate
Atunci cand cumparati produse in cantitati mari, in cutii sau pachete, cum ar fi placi ceramice sau parchet si nu le verificati in magazine, puteti descoperi defectele existente abia in momentul montajului. In acest caz, nu puteti demonstra ca produsele au fost cumparate cu defectiuni (ciobite, sparte) si nu s-au stricat ulterior. Conform legii, trebuie sa verificati marfa la cumparare sau la locul predarii, cu alte cuvinte, acolo unde se semneaza factura fiscala sau documentul de predare-primire.
Daca produsele (in acest caz placile ceramice) prezinta defecte din motive neimputabile dvs., vanzatorul are obligatia sa inlocuiasca placile defecte ori sa restituie contravaloarea acestora. Mai intai ar trebui sa acceptati inlocuirea, iar daca acest lucru nu este posibil, puteti solicita restituirea contravalorii produselor. De asemenea, de comun acord cu vanzatorul, se poate stabili o reducere corespunzatoare.
Punctul de vedere al vanzatorului
In situatia in care nu sunteti multumit de un produs IKEA il puteti restitui intr-o perioada de 60 zile de la achizitie. Singura conditie este sa prezentati bonul fiscal si produsul neasamblat, in ambalajul original si veti primi contravaloarea acestuia. Fac exceptie de la aceasta regula materialele textile, covoarele, pernele, saltelele, bateriile, becurile, neoanele, plantele, produsele din zona "Asa cum sunt" sau produsele asamblate/montate incorect.
Garantia oferita are ca scop repararea sau inlocuirea fara costuri suplimentare a unui produs, daca se constata un defect de fabricatie sau de material. Returnarea contravalorii dupa depasirea termenului de 90 zile se face numai daca produsul nu poate fi remediat sau inlocuit. In general, pentru mobilier, textile si accesorii, termenul de garantie este de doi ani.
Informatii furnizate de Mihaela Muresan, Marketing Manager IKEA Romania
La magazinele Bricostore, procedura de returnare a produselor este urmatoarea!
Clientul trebuie sa se prezinte cu produsul in termen de 30 zile la magazinul de unde a fost achizitionat, insotit de bonul de casa original si de un act de identitate, iar ambalajul produsului trebuie sa fie intact. O serie de produse nu se pot returna, de exemplu: vopseaua mixata, produsele cu masuri variabile, produsele care au fost achizitionate prin credit bancar (returul se face numerar).
Pentru produsele (scule electrice) care s-au defectat, clientul trebuie sa se prezinte la service-ul care asigura garantia lor pentru a fi reparate. In cazul in care acest lucru nu este posibil, clientul trebuie sa se prezinte la magazinul de unde au fost achizitionate, insotit de o negatie din partea service-ului care a asigurat garantia lor in care este mentionat faptul ca produsul nu mai poate fi reparat, urmand a se efectua inlocuirea cu un alt produs identic. In cazul in care produsul nu exista pe stoc, se va returna suma aferenta produsului in baza negatiei, a bonului de casa original si a actului de identitate, chiar daca termenul de 30 zile a fost depasit.